החיים בעידן המודרני השתנו. בניגוד לשנים עברו, כיום זוגות רבים דוחים את תהליך הקמת המשפחה, בין אם מתוך שאיפה להתקדם ולהגשים יעדים שהציבו לעצמם, לפני שיפעלו להרחבת המשפחה, או מסיבות אחרות.
מידת הפוריות הולכת ופוחתת עם הגיל, בעיקר החל מגילאי 35 ומעלה, אצל גברים ונשים.
אצל נשים, אחד הפרמטרים המשמשים להערכת הפוריות היא רזרבה שחלתית.

מה היא רזרבה שחלתית?

רזרבה שחלתית משמשת להערכת סיכוייה של אישה להיכנס להיריון.
בניגוד לגברים, הממשיכים לייצר תאי זרע לכל אורך חייהם (אומנם באיכות יורדת), נשים נולדות עם כמות מסוימת של ביציות (מעל למיליון), ואינן מייצרות ביציות נוספות במהלך חייהן. עם השנים, כמות הביציות בשחלות הולכת ומתמעטת. ההערכה היא שבגילאי הפריון אישה מאבדת מאות ביציות מדי שנה, עד להתרוקנות המאגר – בגיל המעבר.

מאגר הביציות הקיים בשחלות מכונה רזרבה שחלתית. הרזרבה השחלתית משתנה לפי גיל האישה, וכן בין אישה לאישה. לכן, לשתי נשים באותו הגיל ייתכן בהחלט שתהיה רזרבה שחלתית שונה.

מה הגורמים לרזרבה שחלתית נמוכה?

רזרבה שחלתית נמוכה מעידה על כמות ביציות נמוכה בשחלות. ישנם מספר גורמים העלולים להוביל לרזרבה שחלתית נמוכה, ביניהם:

  • גיל – לאחר גיל 35 כמות הביציות בשחלות פוחתת משמעותית
  • ציסטה בשחלה בהווה או בעבר
  • ניתוח לכריתת ציסטה שחלתית בעבר
  • מחלות גנטיות
  • אנדומטריוזיס
  • טיפולים כימותרפיים בעבר
  • היסטוריה משפחתית של רזרבה שחלתית נמוכה

רזרבה שחלתית נמוכה – כיצד מאבחנים ומתי?

רזרבה שחלתית נמוכה אינה מלווה בתסמינים חיצוניים ולכן הדרך לבצע הערכה שלה היא באמצעות בדיקות ייעודיות.
מתי יש צורך לבדוק את כמות הרזרבה השחלתית הקיימת? אין תשובה אחת לשאלה זו.

הערכת הרזרבה השחלתית אפשרית במספר מקרים, ביניהם:

  • במידה וידועה היסטוריה משפחתית של רזרבה שחלתית נמוכה.
  • במידה ותקופה משמעותית של ניסיונות טבעיים להרות לא הובילו להיריון
  • במידה והופנית לטיפולי פוריות – ביצוע בדיקות להערכת רזרבה שחלתית יסייעו לחזות את סיכויי הצלחת הטיפול ולהתאים את התהליך הטיפולי.
  • ישנם זוגות הבוחרים לבדוק את הרזרבה השחלתית שלהן, על מנת לבצע תכנון ארוך טווח להרחבת המשפחה. כך, במקרה שתתגלה רזרבה שחלתית נמוכה, אפשר יהיה לחשוב על אפשרות של שימור פוריות, באמצעות הקפאת ביציות למשל.

הערכת רזרבה שחלתית מבוצעת באמצעות הבדיקות הבאות:

בדיקת פרופיל הורמונלי

במסגרת הערכת הפרופיל ההורמונלי, נבדקים תפקודם של הורמונים המשפיעים על פעילות השחלות ופוריות האישה ביניהם: FSH, AMH, ואסטרדיול.

בדיקת דם להורמון FSH 

הורמון ה-FSH מופרש מבלוטת יותרת המוח ופועל לגירוי השחלה ליצירת זקיקים. בחינת רמת ההורמון מתבצעת באמצעות בדיקת דם, כאשר קיימת קורלציה הפוכה בין רמת הורמון ה-FSH לבין הרזרבה השחלתית – ככל שיימצא ההורמון ברמות גבוהות יותר בדם, כך יעיד הדבר על רזרבה שחלתית נמוכה יותר. תוצאה של 10-15 תעיד על ירידה מתונה ברזרבה השחלתית, בעוד שתוצאה הגבוהה מ-15 עלולה להעיד על ירידה משמעותית יותר.

בדיקת AMH

AMH הוא חלבון המופרש מזקיקים המתפתחים בשחלה, ויש לו חשיבות רבה בוויסות התפתחות הזקיקים. ככל שרמת ה-AMH בדם גבוהה יותר, הדבר מעיד על מספר רב יותר של זקיקים בשחלה, בהם ניתן לעשות שימוש על מנת להיכנס להיריון. כך, תוצאת בדיקה הגדולה מ-1 מעידה על ערך AMH תקין, תוצאה של 0.5 עד 1 מעידה על רזרבה שחלתית בינונית, וערך הקטן מ-0.5 עלול להעיד על רזרבה שחלתית נמוכה.

בדיקת דם להורמון אסטרדיול – בשמו הנוסף E2, בדיקה זו מיועדת לשקף את פעילות השחלות. 

הורמון inhibin B– נבדק גם כן ע״י בדיקת דם, הורמון זה מופרש מהזקיקים בשחלות ולכן ככל שיהיו מעט זקיקים כך מדד ההורמון יהיה נמוך, דבר זה יעיד על ירידה ברזרבה השחלתית. (בדיקה זו אינה שכיחה).

בדיקת אולטרסאונד (AFC)

מדובר בבדיקה פשוטה, שמבוצעת מספר ימים לאחר סיום הווסת, ובה נבדקת כמות הזקיקים הקטנים הקיימים בשחלה. ככל שימצאו בבדיקה יותר זקיקים, כך הדבר מעיד על רזרבה שחלתית טובה יותר.

מהם הסיכויים להרות עם רזרבה שחלתית נמוכה?

כיום ישנן מגוון דרכים לסייע לנשים בעלות רזרבה שחלתית נמוכה להרות, ביניהן:

  • הפחתת רמות הורמון ה-FSH באמצעות טיפול באסטרוגן
  • טיפול בטסטוסטרון לשיפור התגובה השחלתית
  • טיפול בסטרואידים (ביניהם ההורמון הסטרואידי DHEA)

נשים בעלות רזרבה שחלתית נמוכה, שלא הצליחו להרות בדרכים טבעיות לאורך זמן, מופנות לא פעם לתהליך טיפולי פוריות.
עבור נשים הנמצאות בטיפולי IVF – תוצאותיה של בדיקת AMH הן בעלות ערך רב, כיוון שהן מסייעות בהערכת סיכויי הצלחת הטיפול, כמו גם בהתאמת מינון הטיפול הנדרש.

טיפול אינטגרטיבי ברזרבה שחלתית נמוכה

לצד הטיפול הקונבנציונאלי הקיים ולרוב משתנה בהתאם לרופא הפריון, יותר ויותר נשים הסובלות מרזרבה שחלתית נמוכה מחפשות מענה משלים, המתייחס לגוף ולנפש כאחד, ופונות לרפואה הסינית.

אחת האפשרויות לטיפול ברזרבה שחלתית נמוכה היא באמצעות דיקור סיני, הפועל לשיפור זרימת הדם והאנרגיה (צ'י) בגופנו, כאשר הטיפול יכול להתמקד באזור האגן, במטרה להזרים דם אל השחלות ולסייע בשיפור התפקוד שלהן.

פוריות, התפתחות הביציות, מימוש הפוטנציאל, תפקוד השחלות קשור ברפואה הסינית ליכולת האנרגטית של הכליות ומכונה הZhi. הכליות הן אלו האחראיות על מימוש הפוטנציאל הטמון בכל אחת מאיתנו, הן יושבות באזור הבטן והגב התחתונים ואחראיות על חימום והבשלה של התהליכי הרבייה.
בנוסף למרידיאן הכליות ישנם מרדיאנים נוספים העוברים באזור ואחראים מבחינה תפקודית על מערכת הרבייה, התפתחות מינית, הבשלת הביציות, תפקוד השחלות, התפתחות והבשלת זקיקים, זרימה של דם, Qi (אנרגיית החיים) לכן ע״י תשאול מעמיק, בשיחה ובעזרת כלי אבחנה נוספים כמו דופק, אבחנת בטן, מראה הלשון אגיע לאבחון מדוייק עבורך.

בהתאם לאבחנה נקבע את האסטרטגייה הטיפולית אותה כמובן נשנה בהתאם להתקדמות הטיפול והשלב בו את נמצאת מבחינת החודש וטיפולים קונבנציונאלים. כאשר בבסיס טיפול יעמוד הצורך לתמוך באנרגיית הכליות, מערכת העיכול תנועת הQi והדם כדי שמערכת הרביה והשחלות בפרט יקבלו הזנה טובה על מנת לפתח זקיקים ולהביא לשיגשוגם. טיפול זה יתבצע ע״י דיקור סיני, התאמת פורמולת צמחים המתאימה אלייך באופן אישי, וכלים נוספים כמו מוקסה, מגע (טווינא/ שיאצו) וטכניקות נוספות.

בנוסף לכל הסיבות ההורמונלית שציינו ישנן סיבות נוספות המשפיעות על הרזרבה השחלתית, נשים רבות הנמצאות בטיפולי פוריות חוות רמות גבוהות של סטרס כתוצאה מהתהליך הטיפולי. גם כאן ישנו ערך לדיקור סיני, לפורמולות צמחים ולטיפולי מגע כדוגמת שיאצו וטווינא, המסייעים בהפגת מתחים, ואיזון מערכת החיסון ומעודד הפרשה טבעית של אנדורפינים – הורמונים הפועלים לשיכוך כאבים בגופנו.

כמו כן, שינויים בתזונה ובאורח החיים עשויים גם הם להשפיע לטובה על תפקודי השחלות ולסייע בהשגת איזון הורמונלי.

אנחנו חיות במציאות חיים לא פשוטה, והרבה פעמיים מופעלים עלינו לחצים סביבתיים ופנימיים, פקטור הגיל נשאר תמיד אבל חשוב לזכור שכמו שסקרנו כאן יש סיבות נוספות לירידה בתפקוד השחלתי ולכן הטיפול ברמות FSH גבוהות ורזרבה שחלות נמוכה הינו טיפול לאורך טווח. ההמלצה שלי היא לטפל בעצמך מוקדם ככל הניתן ובמיוחד אם את נמצאת בזמן של הפסקה בין סבבים בטיפולי פוריות כדי להתחזק, לשפר את תפקוד השחלות, לאזן את ההורמונים, להוריד את רמות הסטרס המשפיעות גם כן.

אשמח לסייע לך,

עטר

מקורות:

אינפומד, המרכז הרב תחומי לפיריון האישה והגבר, דר' רויבורט משה, המרכז לבריאות האישה, מרכז ברטוב

עטרעטר שושן Dipl. CM

רפואה סינית לנשים, ליווי הריון, לידה ופריון.

מטפלת בדיקור, צמחי מרפא ושיאצו. מתמחה בטיפול ברפואה סינית בנשים, ליווי הריון, לידה ופריון, מטפלת בדיקור אסתטי.

למידע נוסף »

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ