התפתחות מינית היא תהליך טבעי שעוברים כל נער ונערה, הכולל שינויים פיזיים ונפשיים, עד להפיכתנו למבוגרים. על ההתבגרות המינית אחראיים בלוטת ההיפופיזה וההיפותלמוס שבמוחנו, ועם תחילתו של תהליך ההתבגרות, מערכות אלו מתעוררות ומורות על הפרשת הורמוני המין -אסטרוגן בנערות טסטוסטרון בקרב נערים.

התבגרות המינית אצל ילדות יכולה להתחיל מגיל 8 ועד 13, וכוללת התפתחות השדיים, צמיחת שיער בערווה ובבית השחי, והופעת ווסת.

התבגרות מינית אצל בנים עשויה להופיע החל מגיל 9 ועד 14 , וכוללת גדילה של הפין והאשכים וצמיחת שיער סביב איבר המין ובבית השחי, לצד הופעת שיער על הפנים.

בנוסף לאלו, שנות ההתבגרות המינית מאופיינות גם בגדילה מואצת של גופנו, בהעמקת הקול בקרב נערים, ולעתים בהופעת פצעי בגרות.

מהי התבגרות מינית מוקדמת?

ההגדרה של התבגרות מינית מוקדמת היא הופעת אחד או יותר מסימני ההתבגרות מוקדם מהממוצע – לפני גיל 8 בקרב בנות ולפני גיל 9 בבנים. התופעה שכיחה באופן משמעותי יותר בקרב בנות.

למה זה מדאיג?

אמנם התבגרות מינית היא תהליך טבעי שיעברו כל נער ונערה, אך התפתחות מינית מוקדמת עלולה להיות בעלת השלכות שליליות על המתבגרים. חשוב להבין שהתבגרות מינית המתחילה מוקדם מהרגיל, תוביל גם לסיום מוקדם מהצפוי של תהליך הגדילה, ולכן לא פעם ילדים שחוו התבגרות מינית מוקדמת יהפכו למבוגרים נמוכי קומה.

מעבר לכך, לעתים התבגרות מינית מוקדמת מהווה רק סימפטום לבעיה רפואית קיימת, ולכן במידה וקיימים סימנים של התפתחות מינית מוקדמת יש לפנות לבירור רפואי, לשלילת קיומן של מחלות רקע.

לבסוף, נדגיש שהתפתחות מינית בגילאים מוקדמים עלולה להשפיע על נפשם של הילד או הילדה, היות והשינויים הגופניים דורשים בשלות נפשית מסוימת. מעבר לכך, ילדים אלו עלולים לסבול מקשיים חברתיים ומתחושות בושה, המקשים גם הם על ההתמודדות

התפתחות מינית מוקדמת

מה הגורמים האפשריים להתפתחות מינית מוקדמת?

בשנים האחרונות אנו עדים לירידה בגיל הממוצע של ההתבגרות המינית, בעיקר במדינות מפותחות. הסיבה לכך אינה ידועה. עם זאת, ישנם מגוון גורמים אשר, בסבירות גבוהה, עלולים להוביל להתפתחות מינית מוקדמת.

גורמים גופניים

הקדמה בשעון הביולוגי – ישנם ילדים המפתחים התבגרות מינית מוקדמת בשל שיבוש בשעון הביולוגי, המוביל לתחילת תהליך ההתבגרות לפני הזמן.

השמנה – כיום מחקרים מראים שהתבגרות מינית מוקדמת שכיחה יותר בקרב ילדים הסובלים מהשמנת יתר. הסיבה נעוצה בהורמונים המופרשים בכמות גבוהה יותר בקרב הסובלים מהשמנה.

תסמונות ומחלות – ישנן תסמונות ומחלות מולדות שקיומן עלול להוביל בין היתר להתפתחות מינית מוקדמת.

שיבוש בפעילות הבלוטות – תת פעילות של בלוטת התריס והפרעות בתפקוד בלוטות המין ובלוטת האדרנל, עלולים גם הם להוביל להתבגרות מינית מוקדמת

גורמים גנטיים

לגנטיקה שלנו יש ההשפעה על ההתפתחות המינית שלנו. מחקר שבוצע בבית החולים שניידר מצא שכאשר אחד מבני המשפחה סובל מהתבגרות מינית מוקדמת, הדבר מעלה את הסיכוי שבן משפחה נוסף יתבגר מוקדם מהרגיל.

כך, ל- %25 מהילדים שלקחו חלק במחקר והראו סימן אחד או יותר של התפתחות מינית מוקדמת, היה בן משפחה נוסף שסבל מהבעיה.

גורמים סביבתיים

תזונה – אחת ההשערות היא שכבר מגילאי הינקות, לתזונה שלנו יש השפעה על תהליך ההתבגרות המינית. אחת מדוגמאות אלו היא מוצרי סויה. חשוב להדגיש שנכון להיום הקשר בין מוצרים המכילים סויה לבין התפתחות מינית מוקדמת לא הוכח אך ככל הנראה קשור למוצרי סויה מתועשים לעומת מוצרי סויה מסורתיים.

כימיקלים – אנחנו מוקפים בכימיקלים – בחומרי ניקוי, במוצרי הפלסטיק שאנחנו משתמשים בהם, בחומרי הדברה שבמזון ועוד. כימיקלים אלו משבשים את פעילותה של המערכת
ההורמונלית שלנו.

הורמוני מין סינטטים ואנושיים– המגיעים אלינו בתזונה דרך מי ההשקייה של גידולים חקלאים

מתי כדאי לבדוק אם קיימת התפתחות מינית מוקדמת?

אם הבחנת באחד מתסמיני ההתבגרות המינית בבנך (לפני גיל 9) (או בביתך לפני שמלאו לה 8) ההמלצה היא לפנות לבירור רפואי.

כיצד מאבחנים התפתחות מינית מוקדמת?

בדיקה גופנית – תחילתו של תהליך האבחון בבדיקה גופנית שתתבצע על ידי הרופא.

גיל עצמות – אחת הדרכים היעילות לבחינת התכנות התפתחות מינית מוקדמת היא באמצעות צילום רנטגן של כף היד, הבוחן את גיל העצמות ומסייע בהערכת שלב הגדילה בו נמצא הילד, בהשוואה לגילו.

בדיקות דם – ייתכן והרופא יחליט לבדוק את רמות הורמוני המין, תפקוד בלוטת התריס ובדיקות דם נוספות, שיסייעו באבחון הסיבה להתפתחות המינית המוקדמת.

הדמיה מוחית – במקרים בהם קיים חשד שהסיבה להתבגרות המינית המוקדמת הוא מוחי, תבוצע בדיקת MRI של המוח.

כיצד מטפלים בהתפתחות מינית מוקדמת?

חשוב לומר – הופעת של אחד או יותר מסימני ההתפתחות המינית בטרם עת לא בהכרח מחייב מתן טיפול. ההחלטה על טיפול תעשה על בסיס ממצאי הבדיקות והסיבה להתפתחות המינית המוקדמת, תוך התחשבות בקצב ההתפתחות המינית והגדילה.

בחלק מהמקרים אפשר להתאים טיפול בזריקות, הפועל לעצירת הפרשת הורמוני המין וכתוצאה מכך מביא לעיכוב ההתבגרות המינית. הטיפול יימשך עד שהנער או הנערה יגיעו לגיל ההתבגרות המינית הממוצע.

צמחי מרפא – שימוש בצמחי מרפא עשוי לסייע באיזון פעילות המערכת ההורמונלית בגופנו. מטא אנליזה שבוצעה על מחקרים שבחנו טיפול בצמחי מרפא על התפתחות מינית מוקדמת אידיאופטית (ללא סיבה ברורה) מצא שהטיפול בצמחי מרפא הוא בעל אפקט משמעותי בטיפול בהתפתחות מינית מוקדמנת והורדת רמות הורמוני מין בדם.

תזונה – כאמור, התזונה משפיעה באופן ישיר על גופנו ועל פעילות המערכת ההורמונלית. לכן, שינויים בתזונה כבר בגילאי הילדות, עשויים להשפיע על תהליך ההתבגרות. בראש ובראשונה, יש להקפיד על תזונה נכונה ומאוזנת, הכוללת את כל אבות המזון, הוויטמינים והמינרליים הנדרשים. באופן זה נפחית את הסיכון להשמנה, שמוביל בתורו לעלייה בסיכון להתפתחות מינית מוקדמת.

מעבר לכך, ההמלצה היא להפחית צריכה של מוצרים הכוללים הורמונים וחומרים משמרים. הטיפול התזונתי יתאים את הדיאטה על פי המאפיינים הביולוגים של הילד.

דיקור סיני – הטיפול בדיקור סיני מתבצע על פי מדדים ביולוגים ועל פי אבחון היחודי לרפואה סינית, מחקר שבוצע בסין הראה שטיפול בדיקור יכול לסייע להאט את תהליכי ההתפתחות המינית ולהוריד רמות של חלק מהורמוני המין בדם הוא בטוח וללא תופעות לוואי.

הדיקור, כשמבוצע ע״י מטפלים מוסמכים לכך, הוא בטוח ומותאם לגיל המטופל.ת בסגנון הדיקור, משך הדיקור וסוג המחט.

לתיאום פגישה וייעוץ עם דר' שירלי אבירי

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

שירלי אבירידר׳ שירלי אבירי – וייסל MD 

רופאת ילדים מומחית באנדוקרינולוגית ילדים וסוכרת ילדים

בכירה בבית חולים וולפסון ועובדת כאנדוקרינולוגית ילדים בקופ״ח מאוחדת וכללית. במהלך השנים משמשת כמרצה בבית הספר לסיעוד בוולפסון ומרצה לסטודנטים לרפואת ילדים באוניברסיטתתל אביב.  למידע נוסף»

 

אסף מור מטפל ילדים ברפואה סיניתמטפל, מורה ומנחה קליני ברפואה סינית, מומחה לרפואה סינית בילדים ומתבגרים.

מנהל ובעלים של מרכז רפואות לרפואה משולבת, בעלים ויו”ר של הICCM (הקהילה הבינלאומית לרפואה סינית), מרכז קורס התמחות ברפואת ילדים, מרצה ומנחה קליני בקמפוס ברושים, אוניברסיטת תל אביב.

למידע נוסף»

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ