תינוק חדש הצטרף למשפחה והוא קטן, מתוק ומושלם בעינינו. אבל אז מתחילים האתגרים של החודשים הראשונים בחייו ואנחנו מבינים שלא הכל מושלם כמו שחשבנו. או אולי נכון יותר לומר שלא הכל שלם ובשל – בפרט מערכת העיכול הטרייה של התינוק שרק עכשיו מתחילה לעבוד ולהתפתח ומתמודדת עם אתגרים רבים. אחת הבעיות הנפוצות והלא נעימות שהורים לתינוק פוגשים בחודשים הראשונים היא עצירות.
עצירות אצל תינוקות הינה תופעה די שכיחה, היא יכולה לנבוע מסיבות שונות ולגרום לסבל גדול וחוסר שקט אצל התינוק ולדאגה ולחץ אצל ההורים שלו.

אנחנו פוגשים בקליניקה המון בלבול ותסכול מצד המשפחות סביב נושא העצירות.
למה זה קורה? ממה זה נובע? מה נחשב עצירות? כמה יציאות צריכות להיות לתינוק ביום? מה הסיכונים של התופעה? ובעיקר – איך אפשר לעזור לו?

כשאנחנו לא מטפלים בעצירות בצורה נכונה ובזמן הנכון היא יכולה להוות גורם לבעיות בריאותיות נוספות וסיבוכים בהמשך. לכן אנחנו מאמינים מאוד בטיפול בעצירות באופן טבעי בעזרת הכלים שיש לרפואה סינית יחד עם אבחון טיפול ומעקב של הרפואה המודרנית.

מערכת העיכול היא הבסיס לכל התהליכים בגוף, דרכה אנחנו מקבלים את האנרגיה שלנו, את החומרים מהם הגוף שלנו ניזון ומתפתח וטיפול נכון חשוב להתפתחות התקינה של התינוק, על מנת לשמור על חילוף חומרים תקין, זרימה הרמונית של תהליכים בגוף והוצאה וסינון רעלים, פסולת וחומרים שהגוף אינו זקוק להם.

עצירות אצל תינוקות: איך יודעים?

עצירות מוגדרת ע"י 3 פרמטרים עיקריים:
1. יציאה כל 3-4 ימים / יציאה פחות מ -3 פעמים בשבוע
2. יציאה קשה ויבשה
3. קושי בהוצאה וכאב

בנוסף, יכולות להופיע תופעות נוספות כמו כאבי בטן, אי נוחות, גזים ותחושת חוסר התרוקנות. אצל תינוקות נראה הרבה פעמים חוסר שקט, מאמץ רב שלפעמים ללא הצלחה ביציאה ובכי מרובה במשך היום.

ברפואה סינית אנחנו אף מחמירים עם ההגדרה של עצירות מתוך רגישות לחשיבותה של תנועה תקינה של המעיים והעיכול. מבחינת רפואה סינית מצב תקין הוא מצב בו ישנה יציאה כל יום וזאת מתוך אמונה בהשלכות והשפעות של עיכול לא תקין ויצאות לא סדירות על כל הגוף. הגדרה זו רלוונטית גם לתינוקות וגם למבוגרים.
ישנה גם התייחסות מחמירה אם יש יציאה לא כל יום אבל יותר מ 3 פעמים בשבוע, כנטייה לעצירות וגם במקרים כאלה נרצה לטפל ועזור למערכת העיכול לעבוד כמה שיותר טוב.

סיבות לעצירות אצל תינוקות

כשתינוק מגיע לעולם, רוב מערכות גופו כבר פועלות עוד משהותו ברחם, אך ישנן שתי מערכות שמתחילות לפעול רק לאחר הלידה: מערכת הנשימה ומערכת העיכול. בעצם, מערכת העיכול מתחילה לפעול רק לאחר שהתינוק נותק מחבל הטבור ומתחיל לאכול. המערכת לא מפותחת ועדיין לא סיימה את תהליך ההבשלה ויש לתינוק עוד דרך ארוכה של התפתחות ולימוד עיכול המזון. לכן, הרבה בעיות שנראה אצל תינוקות קשורות ונובעות מקשיים של מערכת העיכול כמו ריפלוקס, גזים ועצירות.

בנוסף, עצירות יכולה לנבוע מסיבות ואתגרים שונים שחווים התינוקות בשנים הראשונות לחיים:

  • אצל תינוקות יונקים: תזונה לא מאוזנת או לא מותאמת של האם המניקה ורגישות אצל תינוקות יונקים לחלב פרה
    במקרים כאלו מומלץ להוריד מוצרי חלב לזמן מסויים ולבחון אם יש שיפור ביציאות.
    ובכלל, אנו ממליצים לאם המניקה לצרוך תזונה כמה שיותר בריאה ומזינה – להפחית בצריכת סוכר, קפאין, מזון מעובד ולהרבות בשתיית מים.
  • תמ"ל: חוסר התאמה בין סוג התמ"ל ומערכת העיכול של התינוק מאתגרת את מערכת העיכול ועלולה לגרום לעצירות.
    במקרה כזה מומלץ לשנות בהדרגה את סוג התמ"ל ולבדוק איזה סוג הכי מתאים לו.
  • מעבר למוצקים: יש לעשות את השינויים בתזונה באופן הדרגתי. בהסתגלות למוצקים יש ליצור חשיפה למזון חדש 3 ימים רצופים ולוודא שאין תגובה אלרגית או שינוי ביציאות.
  • תרופות ותוספים: רגישות לתוספי ברזל: אם יש חשד שהעצירות נובעת מצריכת תוסף ברזל מומלץ לנסות סוג אחר של תוסף ברזל ולחשוף אליו בהדרגה. תרופות מסויימות כמו תרופות לריפלוקס יכולות לפעמים לגרום לעצירות.
  • בעיה רפואית: במקרים חריגים יכול לנבוע ממחלות ובעיות אנטומיות כמו מחלת "הירשפונג".

אצל ילדים גדולים יותר נראה סיבות אחרות לעצירות, כמו אורח חיים לא מותאם, תזונה שמאתגרת את מערכת העיכול ומחלישה אותה, חוסר בפעילות גופנית ותנועה, הפרעות רגשיות והתנהגותיות אצל פעוטות וילדים, קשיים בתהליך הגמילה מטיטולים ועוד.

במידה והעצירות לא נובעת מסיבה ברורה כמו הסיבות שהוזכרו, והתינוק נמצא בחוסר שקט, או סובל מכאבים במשך היום, ואם העצירות נמשכת יותר מ 3 ימים ואם יש דם בצואה יש לגשת לרופא.

טיפול טבעי לעצירות אצל תינוקות: כלים ביתיים להקלה על עצירות אצל התינוק

עיסוי!

עסו בעדינות עם מעט שמן שקדים או שמן זרעי ענבים את בטן התינוק. רצוי לעשות תנועות מעגליות עם כיוון השעון סביב הטבור ולאורך דפנות הבטן. אפשר להוסיף מגע בידיים וברגליים,
מגע ממוקד בכפות הרגליים – תנועות סיבוביות עם כיוון השעון במרכז כף הרגל ידוע כמניע את זרימת הדם במערכת העיכול.
אנחנו ממליצים בכל מקרה על עיסוי התינוק כל יום בשעות הבוקר או לפני השינה על מנת ליצור הנעה וזרימה טובה יותר של דם, לווסת את החושים, ולזרז תהליכים תקועים.

תנועות רגליים

קפלו את רגלי התינוק כשברכיו קרובות לחזהו וצרו תנועות סיבוביות עדינות של האגן שלו לצד ימין. לאחר מכן קרבו את הברכיים שלו לחזה ושחררו וחזרו על התנועה הזאת מספר פעמים. התנועה הזאת יוצרת עיסוי פנימי של שרירי המעיים ומשפרת פריסטלטיקה וזרימת דם.

עירסול

אצלכם בידיים או בתוך מנשא מותאם. תנוחת העירסול עוזרת לתינוקות לשחרר את הטונוס השרירי, להרפות ולהתמסר ומתוך כך אפשר לעודד אצלם הנעה של תהליכים תקועים כמו עצירות.

מומלץ להימנע משיטות כמו גירוי פי הטבעת ע"י החדרת מדחום, שיטות אלה ידועות כפחות יעילות.

המלצות תזונה לטיפול ומניעת עצירות בתינוקות

  • צריכת סיבים תזונתיים, אם התינוק כבר אוכל ארוחות יש לוודא שהוא צורך מספיק סיבים תזונתיים בתזונה כגון: דגנים מלאים, ירקות ופירות.
  • הקפדה על שתיית מים בין הארוחות של התינוק וגם הקפדה על שתייה מספיקה לאם המניקה
  • כפית זרעי פשתן, אפשר להוסיף לארוחות בדייסה או בתבשיל. זרעי פשתן ידועים באיכותם כמרפדים את המעיים ועוזרים לצואה להחליק החוצה.
  • עגבנייה אפשר לתת מרוסקת כחלק מהטעימות או מיץ של עגבניה ללא הגרעינים והקליפה
  • שזיפים מיובשים – אפשר לתת מעט מהנוזל של שזיפים מיובשים שהורתחו, לאחר צינון הנוזל. שזיפים ידועים כמניעים את מערכת העיכול.

טיפול בעצירות: הטיפול המודרני הרפואי והטיפול בדיקור ברפואה סינית

הטיפול הנפוץ בעצירות ע"י רופא המשפחה יהיה בעזרת תכשירים שונים, סיבים תזונתיים, שמן פרפין שמסייע לצואה לצאת ועוד.
יתרונות הטיפול ברפואה סינית בעצירות הם קודם כל התאמת הטיפול באופן אישי למטופל. האבחון הספציפי של התינוק והבנת הדינמיקה במערכת העיכול שלו ובגוף בכלל. והבנה למה הוא זקוק באופן אישי. אנחנו מקשיבים לסיפור של התינוק החל מתהליך ההריון, הלידה ואורח חייו, מרגישים את הדופק על מפרקי כף היד שלו כדי להבין את איכות האנרגיה שיש לו ומצב האיברים והטיפול עצמו נעשה ע"י דיקור מותאם לתינוקות, עם מחטים עדינות, יחד עם המלצות תזונה ואורח חיים לאם ולתינוק.

לפרטים וקביעת תור

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ