כולנו סובלים לפעמים מכאב. החל מכאב ראש, דרך כאבי בטן ועד כאבי גב – לרוב מדובר בכאב חולף.

אך מה קורה כשהכאב ממשיך ללוות אותנו ואינו חולף?

כאב כרוני משפיע באופן משמעותי על יכולת התפקוד ועל איכות החיים שלנו.

מהו כאב כרוני? מהם הפתרונות שמציעה הרפואה המערבית? מהם יתרונות הדיקור הסיני לטיפול בכאב כרוני? ריכזנו עבורכם את כל המידע בכתבה הבאה.

 

מה הוא כאב כרוני?

כאב כרוני הוא כאב שנמשך לפחות שלושה חודשים. הכאב יכול לבוא לידי ביטוי במערכת שריר-שלד, במפרקים, כאבים נוירולוגיים, כאבי בטן ועוד.

ההערכה היא שכ-25% מהאוכלוסייה תסבול במהלך החיים מכאב כרוני.

כאב כרוני יכול להתפתח כתוצאה ממחלה, טראומה או חבלה גופנית. בחלק מהמקרים, כאב חריף שאנחנו חווים יפחת לאורך הזמן ויהפוך להיות כרוני. במקרים אחרים נחווה דווקא את המצב ההפוך – תחושת כאב עמומה שתתפתח לכאב כרוני נוכח שמלווה אותנו, ואף עלול להחמיר עם הזמן.

 

מהן אפשרויות הטיפול בכאב כרוני שמציעה הרפואה המערבית?

הרפואה המערבית מציעה פתרונות המתמקדים בעיקר בהפחתת תסמיני הכאב, בין היתר באמצעות:

  • תרופות לשיכוך כאבים – תרופות אלו יכולות להפחית את עוצמת הכאב שאנו חווים למספר שעות. עם זאת, שימוש במשככי כאבים לאורך זמן עלול להוביל למגוון תופעות לוואי. בחלק מהמקרים, הגוף מפתח עם הזמן עמידות להשפעת התרופות, ויש צורך בהגדלת המינון על מנת להשיג את אותו אפקט.
  • פיזיותרפיה – שיטה זו מתמקדת בהקלה על הכאב, שיפור טווחי התנועה, הארכת שרירים ועוד.

 

חשוב להדגיש שבמקרים רבים הרפואה המערבית אינה מצליחה לאתר את מקור הכאב או לאבחן את הגורם לו, ולכן מופנים המטופלים לפתרונות אחרים שמטרתם הקלה על הכאב.

 

כאב כרוני בראי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית רואה בכאב כרוני תסמין חיצוני לבעיה עמוקה יותר שחווה האדם – כדוגמת חוסר איזון מסוים או חוסר באנרגיה. ללא טיפול, בעיות אלו עלולות להתבטא לאורך זמן בכאב כרוני.

אבחון הוא שלב חשוב ומשמעותי בהבנת שורש הבעיה ובהתאמת הטיפול הנכון שיוביל לאיזון ולהעלמת הכאב.

דיקור סיני ככלי לטיפול בכאב כרוני

דיקור סיני הוא שיטה יעילה ומוכחת בת למעלה מאלפיים שנה לטיפול בכאב ובמגוון מחלות.

הטיפול בדיקור סיני עובד באמצעות החדרת מחטים עדינות לנקודות בגוף הפועלות במנגנונים שונים להפחתת כאב,

הורדת רמות דלקת, הזרמת דם וטיפול ברקמה החולה ועידוד החלמה ע״פ הבנת הפיזיולוגיה של האיזור הכואב.

מחקרים שונים שבוצעו לאורך השנים מצאו שדיקור סיני פועל לשחרור אנדורפינים – מעין משככי כאבים טבעיים הקיימים בגופנו, כמו גם לשיפור זרימת הדם ולהפחתת תהליכים דלקתיים בגוף.

סקירת מחקרים שפורסמה בשנת 2012 בכתב העת JAMA, מצאה שיעילותו של דיקור סיני זהה לזו של משככי כאבים.

סקירת מחקרים נוספת שפורסמה ב-2012  בחנה את היעילות של דיקור סיני לטיפול בארבעה סוגי כאב כרוני כפי שעלתה מ-29 מחקרים שונים, והסיקה שדיקור סיני הוא כלי יעיל לטיפול בכאב כרוני.

מידע נוסף בנושא: טיפול בכאב כרוני –  ד"ר גיל ברזילי Dipl CM PhD

 

מהם היתרונות של דיקור סיני?

  • טיפול בשורש הבעיה – בעוד הכלים שעומדים לרשות הרפואה המערבית מתמקדים בהקלה על הכאב, הדיקור מטפל בשורש הבעיה ומאפשר למטופלים להחלים ולעצור את הכאב הכרוני מלהתקיים. 
  • ללא תופעות לוואי – בניגוד למשככי כאבים, לדיקור אין תופעות לוואי כלל. 
  • חיזוק מערכת החיסון – הזרמת דם ואנרגיה פועלת גם לעוררות מערכת החיסון וחיזוקה.
  • טיפול הוליסטי – כחלק מהאבחון, המטפל יכול למפות את המערכות והמנגנונים שנפגעו ולהציע טיפול שמתייחס לכלל הבעיות מהן סובל מהמטופל. 

 

כיצד מתבצע הטיפול?

המפגש הראשון עם המטפל/ת בדיקור סיני כולל אבחון מקיף, שמטרתו להבין את אופי הכאב ולזהות את הגורם לו.

האבחון מורכב מתשאול של המטופל – היכן ממוקם הכאב, כמה זמן הוא קיים, האם קדמה להופעתו מחלה או חבלה ואילו טיפולים קדמו לדיקור. 

בתהליך האבחון ישאל המטפל שאלות כלליות נוספות שמטרתן לעמוד את מצבו הכללי של המטופל בנוסף לתלונה של הכאב הכרוני – איך הוא ישן? איך מערכת העיכול והנשימה עובדות ועוד. 

האבחון כולל גם בדיקה גופנית הכוללת מישוש של ערוצי האנרגיה בגוף, אבחנת הבטן ודופק. 

חשוב לציין כי במהלך כל התהליך הטיפולי קיים צורך באבחון נוסף להערכת יעילות הטיפול, לאיתור שורש הבעיה, וקביעת פרוגנוזה טובה יותר. 

 

בטיפול עצמו מוחדרות מחטים דקות אל אזורים שונים בגוף, לפי הצורך ובהתאם לאבחון. ברוב המקרים נראה שיפור בכאב או בתסמינים כבר לאחר הטיפול הראשון.  

 

כמה מיתוסים על כאב כרוני

הנה כמה אמונות שגויות שקיימות בקרב הסובלים מכאב כרוני, והאמת לגביהן:

  • כאב כרוני אי אפשר לפתור מהר – אנשים שמתמודדים עם כאב לאורך חודשים ושנים, לעתים מתקשים להאמין שהבעיה שלהם פתירה. באמצעות אבחון נכון והבנה של מקור הכאב הפחתת והעלמת הכאב אפשרית, לעתים בתוך ימים או שבועות.  
  • אין מה לעשות עם הכאב שלי – לעתים מטופלים מגיעים אל הקליניקה לאחר שהרופא אמר להם שאין פתרון לכאב שלהם. האמת היא שבמקומות שבהם לרפואה המערבית אין כלים לטיפול בכאב הכרוני, דיקור סיני יכול להוות אלטרנטיבה טובה, הן בזיהוי הבעיה והן בפתרונה. 
  • פעילות גופנית תעזור – לא פעם הכאב והבעיה שהובילה אליו מובילים לשחיקה גופנית, שמתבטאת בחוסר יכולת להתאושש ולייצר אנרגיה. במקרים אלו האמונה שפעילות גופנית תעזור להם להתאושש היא מיתוס, כיוון שהיא לא תפתור את שורש הבעיה, ולעתים היא אף עלולה להחמיר את המצב ולמנוע החלמה. 
  • הכאב יחזור – ברגע שמזהים את מקור הכאב ומטפלים בבעיה ובגורמים ההתנהגותיים שגרמו לה, כאב כרוני לא אמור לחזור.   

 

דיקור סיני הוא כלי טיפולי בעל יעילות מוכחת להתמודדות עם כאב כרוני, להפחתת כאב ואף להעלמתו.

אם אתם מתמודדים עם כאב כרוני, אל תחכו. ההתמודדות עם הכאב הכרוני לאורך זמן עלולה להיות מתישה ומסתכלת, ולפגוע באיכות החיים. 

שילוב דיקור סיני עם טיפולים נוספים, כדוגמת טיפול במגע פיזיותרפיה, לצד שמירה על אורח חיים בריא, יסייעו לכם להתמודד עם הבעיה הקיימת ולהיפטר מהכאב.

 

 

מטפל ברפואה סינית ויפנית לטיפול במצבים מורכבים ומחלות כרוניות. מנכ"ל ובעלים של הקהילה הבינלאומית לרפואה סינית (ICCM). חבר בצוות ההוראה של מכללת רידמן לרפואה משלימה. מטפל ב"מרכז טל", במחלקה האונקולוגית בבית חולים תל השומר.

למידע נוסף>>

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ