רבים מאתנו סובלים מכאב חולף מדי פעם – בצוואר, כתפיים, גב (עם או בלי הקרנה לרגליים), הברכיים וכמובן ראש, כולל מיגרנות. לרוב זה עובר, לעיתים חוזר, ולפעמים זה פשוט לא עוזב אותנו והופך לכאב כרוני.

איגוד הרופאים האמריקאים העריך שכ-25% מהאמריקאים סובלים מכאב גב תחתון והדבר מוביל להוצאות של כ-100 ביליון דולר (עוד ב-2006), רובם מהוצאות לא ישירות של איבוד ימי עבודה ופריון. גם במיגרנות המצב דומה, כ-11-16% מהאוכלוסייה סובלים ממיגרנות, והיא ממוקמת במקום ה-19 ברשימת המחלות הגורמת לנכות תפקודית כיון שבארה"ב כ-36 מיליון ימי עבודה נאבדים בשנה בגלל כאב ראש.

מעבר לכאב עצמו, הפגיעה בתפקוד משפיעה כמובן על איכות החיים הכללית וגורמת לדיכאון, חרדה ובעיות שינה ולכן הסובלים מכאב כרוני מחפשים כל פתרון אפשרי.

תרופות לטיפול בכאבים כרוניים

קיימות תרופות רבות לטיפול בכאב, אקוטי או כרוני, כגון תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות [אספירין, אבופרופין, פרסטמול], אופיאטים [טרמדול, קודין, אוקסיקודון, מורפין], מרפי שרירים שלדיים [SMRs] וכו'. בנוסף קיימות גם אפשרויות לא-תרופתיות כמו פיזיותרפיה, עיסוי, פעילות גופנית ועוד. שיטת הטיפול נקבעת לאחר אבחנה מדויקת הכוללת, בין השאר: משך הזמן שהכאב קיים, מיקום הכאב, האם יש הקרנה או לא, גיל המטופל, האם יש מחלות נוספות ברקע, תרופות נוספות אותם המטופל/ת לוקח.

רוב התרופות לטיפול בכאב הוכחו כיעילות, אך תופעות הלוואי שלהן יכולות להיות, במקרים מסוימים, חמורות ובנוסף חלקן יכולות לגרום להתמכרות לאחר שימוש ממושך. מחקר מדנמרק שפורסם השנה בעיתון היוקרתי European Heart Journal מצא ששימוש במשככי הכאב מסוג NSAIDs, הזמינים ללא מרשם אבופרופין (ניורופן/אדביל) ודיקלופנק מעלים את הסיכון לדום לב ב-31% וב-50% בהתאם. התוצאות של המחקר שעקב במשך עשור, וכלל 29,000 חולים שסבלו מדום לב מעלה לדיון את השאלה האם להגביל את השימוש בתרופות אלה ורק לאחר התייעצות עם רופא. בהמשך למחקרים מסוג זה, ובעקבות בעיות ההתמכרות לאופיאטים, הוציא מנהל התרופות האמריקאי (ה-FDA), הנחיות חדשות לרופאים המטפלים בכאב כרוני לשקול אלטרנטיבות לא-תרופתיות כגון דיקור סיני וכירופרקטיקה.

אז מה הפתרון? רפואה סינית – כי זה עובד!

רפואה סינית קיימת למעלה מ-3000 שנה וכוללת דיקור (אקופונקטורה), צמחי מרפא, תזונה ושיטות מגע מזרח-אסייתיות כגון שיאצו וטווינא.

דיקור סיני הוכח כיעיל מאוד בטווח הקצר והארוך בטיפול בכאבי גב כרוניים, צוואר וכתף, ברכיים וכאבי ראש, וללא שום תופעות לוואי.

ד"ר גיל ברזילי PhD
מחקרים רבים בדקו את מנגנון הפעולה של דיקור בשיכוך כאב והראו שדיקור נקודות מסוימות גורם לשחרור אנדרופינים (חומרים כימיים המשככים כאבים), דיכוי של חלבונים התורמים לתגובה הדלקתית ותחושת הכאב.

דיקור סיני לטיפול בכאבי גב כרוניים

מחקר רחב היקף שכלל אלפי מטופלים הראה שדיקור גם מפחית את הכאב וגם משפר את יכולת התפקוד. בשל מחקרים כאלה ואחרים, איגוד הרופאים האמריקאים פרסם בפברואר בעיתון היוקרתי  Annals Internal Medicine המלצה על דיקור סיני כשיטה יעילה לטיפול בכאבי גב תחתון.

 

טיפול במיגרנות

שני מחקרים חשובים של ארגון ה-Cochrane שבודק איכות של מחקרים רפואיים פורסמו שנה שעברה וכללו ביחד יותר מ-7500 מטופלים הסובלים מכאבי ראש הנובעים ממתח או מיגרנות חוזרות. מסקנות החוקרים היו ש-6 טיפולי דיקור יעילים יותר מדיקור פלסבו ("דמה") או טיפול קונבנציונלי לחולים אלה בהורדת עוצמת הכאב, כמו גם כמות המיגרנות ב-50%.

דיקור וטיפול ברפואה סינית: איך זה עובד?

טיפול ברפואה סינית מתחיל באבחנה מדויקת הכוללת תשאול מקיף, הערכה של איכות הדופק והתבוננות בלשון. אבחנה זו מאפשרת טיפול המותאם אישית הכולל החדרת מחטים דקות במיוחד שלרוב אינן מורגשות, חד־פעמיות, אל נקודות מסוימות בגופו של המטופל אשר עפ"י הרפואה הסינית הוכחו כיעילות בהורדת כאב ובתמיכה בתהליך ההחלמה של הגוף. המחטים נשארות בגוף כ-20-30 דקות. לפעמים יבחר המטפל להוסיף טיפולי מגע בהתאם לצורך כדי להחיש את יעילות הטיפול.

על פי הרפואה הסינית ישנן 365 נקודות דיקור לאורך ערוצים שונים, או מרידיאנים, בהן זורם ה"צ'י" – אותה אנרגיה או "מצבר" המאפשרת לנו לעשות את כל הפעילויות אותן אנחנו עושים לאורך היום. כאשר הצ'י נתקע, כאב נוצר, ודיקור גורם לשחרור במוח של חומרים הפועלים לשכך כאב. מחקרים רבים בחיות ובני אדם בדקו את מנגנון הפעולה של דיקור בשיכוך כאב והראו שדיקור נקודות מסוימות גורם לשחרור אנדרופינים (חומרים כימיים המשככים כאבים), דיכוי של חלבונים התורמים לתגובה הדלקתית ותחושת הכאב כגון  Substance P וייצור מוגבר של קנבינואידים אנדוגנים (הקשורים לקנביס) במערכת העצבים הפריפריאלית, קרוב למקום הכאב. מנגנון פעולה זה גם משפיע על רוגע, דיכאון ועוד.

טיפול בכאבים כרוניים במרכז רפואות בתל אביב

אם אתם סובלים מכאבים שאינם חולפים – גב, ברכיים, צוואר, ראש, כתפיים – אם מפגיעה טראומתית, כאב עצבי או מחלה ממושכת כמו (פיברומיאלגיה), אנחנו מזמינים אתכם להתנסות בטיפול ברפואה סינית ולהווכח בתוצאות בעצמכם. פנו אלינו לקבלת ייעוץ לגבי טכניקות הטיפול המתאימות לכם.

למידע נוסף ותיאום פגישה

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

רשימה ביבליוגרפית:

  1. Qaseem A., et al. Noninvasive Treatments for Acute, Subacute, and Chronic Low Back Pain: A Clinical Practice Guideline From the American College of Physicians Ann Intern Med (2017). doi:10.7326/M16-2367
  2. https://migraine.com/
  3. Sondergaard KB, et al. Non-steroidal anti-inflammatory drug use is associated with increased risk of out-of-hospital cardiac arrest: a nationwide case–time–control study. European Heart Journal-Cardiovascular Pharmacotherapy (2017). doi:10.1093/ehjcvp/pvw041
  4. Liu L. Acupuncture f or Low Back Pain: An Overview of Systematic Reviews. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine (2015) http://dx.doi.org/10.1155/2015/328196
  5. Linde K, Allais G, Brinkhaus B, Fei Y, Mehring M, Vertosick EA., Vickers A, White AR. Acupuncture for the prevention of episodic migraine. Cochrane Database of Systematic Reviews (2016), Issue 6. Art. No.: CD001218. DOI:10.1002/14651858.CD001218.pub3
  6. Linde K, Allais G, Brinkhaus B, Fei Y, Mehring M, Shin BC, Vickers A, White AR.Acupuncture for the prevention of tension-type headache.Cochrane Database of Systematic Reviews (2016), Issue 4. Art. No.: CD007587.DOI: 10.1002/14651858.CD007587.pub2.
  7. Zhang R. Mechanisms of Acupuncture-Electroacupuncture on Persistent PainAnesthesiology (2014) 120(2): 482–503. doi:10.1097/ALN.000000000000010

ד"ר גיל ברזילי מטפל סיניד"ר גיל ברזילי Dipl CM PhD. מטפל ברפואה סינית, יפנית ותזונה מסורתית. גיל הינו בוגר בהצטיינות של לימודי רפואה סינית בקמפוס ברושים. בנוסף, השלים גיל לימודי התמחות של שנה בתזונה מקרוביוטית וסינית בשיטת TEF, ושנתיים לימודי התמחות ברפואה יפנית על פי קיקו מטסומוטו.

לגיל תואר בביולוגיה מולקולרית מה-Imperial College, אוניברסיטת לונדון, ודוקטורט מאוניברסיטת אוקספורד בחקר הסרטן. הוא החוקר הראשי ב-11 מאמרים בכתבי עת מדעיים מובילים. למידע נוסף >

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ