היום כבר ידוע שלתזונה יש השפעה על הבריאות הגופנית שלנו, על המשקל ועל הסיכון לפתח מחלות שונות, מסוכרת, דרך סרטן ועד מחלות לב וכלי דם. אך תזונה בריאה היא הרבה יותר מאמצעי לשמירה על בריאותנו, היא דרך חיים, וכלי לאיזון האנרגיה בגופנו.

מה היא תזונה מקרוביוטית?

מקרוביוטיקה פירושו "חיים גדולים". השיטה המקרוביוטית פותחה בתחילת המאה ה-20 על ידי ג'ורג' אוסאווה היפני, והיא מבוססת על הרפואה הסינית המסורתית והעקרונות הפילוסופיים של יין ויאנג – לפיהם היאנג מכיל בתוכו תכונות ואנרגיות חזקות ודומיננטיות, ואילו היין מייצג רוך, נשיות וקבלה.

חלק מהשיטה המקרוביוטית מתייחסת לנושא התזונה ולחשיבותה לחיים בריאים ומאוזנים. לפי אוסאווה, המקור למחלות הוא בחוסר איזון אנרגטי בגופנו, והמפתח לבריאות ולמניעת מחלות הוא איזון בין יין ויאנג בתזונה שלנו. תזונה מקרוביוטית מסייעת לשמירה על איזון ואנרגיה גופנית, מאפשרת לנו להפחית את הסיכון למחלות ואף למנוע אותן, ומשמשת עבור הגוף ככלי לריפוי עצמי.

מה מאפיין את התזונה המקרוביוטית?

התזונה המקרוביוטית מבוססת על מספר עקרונות ותפיסות:

  • מקורן של מחלות נובעות גם לא רק מחוסר איזון בתזונה שלנו
  • התזונה צריכה להיות מותאמת למצבו הבריאותי של האדם ולאורח החיים שלו.
  • מזון מקומי ועונתי – ההעדפה היא לאכילת פירות, ירקות ודגנים מתוצרת מקומית בלבד, וכן מזון שגודל בעונה האידיאלית עבורו.
  • מזון שמותאם לאקלים – שינויי מזג האוויר ועונות השנה צריכים גם הם להילקח בחשבון בבחירת התזונה שלנו. כך למשל – בעונה החמה נעדיף מזון מקרר, מוקפץ (קר) וקל יותר, וכשקר מזונות חמים ומבושלים.
  • בישול והכנה – השיטה מעודדת אותנו להשתמש בשיטות בישול השומרות על המזון מזין וטבעי, כדוגמת אידוי בכלי במבוק ובישול בסיר לחץ.
  • גיוון – על פי השיטה, אכילת מזונות שונים ומגוונים תסייע בשמירה על האיזון והבריאות שלנו.
  • יש להימנע ממזון מעובד, עתיר סוכר, תעשייתי או כזה שמכיל חומרים משמרים.
  • אכילת המזון צריכה להיעשות בלעיסה איטית, שמסייעת בעיכול ופירוק המזון עוד לפני הגעתו לקיבה
  • כדאי להימנע מאכילה מספר שעות לפני השינה.

חשוב להדגיש שההמלצות לתזונה צריכות להינתן באופן אישי, בהתאם לאדם ולמצבו הבריאותי.

ממה מורכבת התזונה המקרוביוטית?

התזונה המקרוביוטית היא טבעונית ביסודה, אך ניתן להשאיר חלבון מן החי (בשר) בתפריט, במידה מאוזנת. בכל מקרה, השיטה המקרוביוטית ממליצה לוותר על מוצרי חלב. דגנים מלאים הם הרכיב העיקרי בתזונה המקרוביוטית, ומהווים כ- 50% לפחות מהתפריט.

  • עד 30% מהתזונה המקרוביוטית מורכבת מפירות ומירקות טריים, עדיף אורגניים.
  • עד 10% קטניות
  • כ-5% זרעים ואגוזים

סוגי מאכלים בתזונה מקרוביוטית

כיצד מקרוביוטיקה יכולה לסייע בטיפול במחלות?

תזונה מקרוביוטית מתאימה לכל אדם ויכולה לסייע באיזון האנרגיה בגוף באנשים בריאים ולהפחית את הסיכון למחלות. מעבר לכך, תזונה מקרוביוטית יכולה לסייע לחולים במחלות כרוניות ובמחלות קשות, בהקלה על הסימפטומים הקיימים ובאיזון הגוף – החל ממערכת העצבים ועד למערכת העיכול.

קשור: דלקת בקיבה -גורמים, תסמינים ודרכי טיפול – הקליקו כאן

טיפול מקרוביוטי

טיפול מקרוביוטי אידיאלי הוא כזה שמותאם לבעיה ממנה סובל המטופל, ולצרכים האישיים שלו. בעזרת אבחנה נכונה ומדויקת, הכוללת תשאול ובדיקה, יוכל המטפל להבין מהי הבעיה הקיימת – האם המטופל סובל מקור, לחות ו/או חום, ולהתאים עבורו תזונה מקרוביוטית שתסייע לו בהחזרת הגוף לאיזון. כחלק מהאבחנה, ייתכן שהמטפל יראה צורך לשלב טיפולים נוספים מהרפואה הסינית, ביניהם דיקור סיני, שיוכל לסייע בחיזוק איברים חסומים אנרגטית והזרמת דם אליהם.

עצות לתזונה מאוזנת יותר

רוית גורי, מטפלת בכירה ברפואה סינית מסורתית ועתיקה ובתזונה מקרוביוטית במרכז רפואות, נותנת כמה עצות פשוטות לתזונה בריאה יותר, המבוססת על עקרונות המקרוביוטיקה, שתמלא אתכם באנרגיה.

  • ארוחות מסודרות – הקפידו על לפחות 3 ארוחות ביום
  • אל תוותרו על ארוחת בוקר – היא חשובה כדי לספק אנרגיה לגוף ולמוח.
  • אכלו מאוזן – תפריט מאוזן כולל שילוב של חלבונים, שומנים ופחמימות, ומאפשר לגוף לקבל את כל הרכיבים לו הוא זקוק. תזונה שמבוססת על חלבונים או פחמימות בלבד, עלולה להוביל לחוסר איזון.
  • אכלו כשאתם רעבים – רעב הוא הדרך של הגוף לאותת לנו שהוא זקוק לאנרגיה. אל תתעלמו מהרעב. רעבים בין ארוחות? במידת הצורך הוסיפו ארוחות ביניים קטנות.
  • אל תעמיסו – הרפואה הסינית מאמינה בהגבלת גודל המנות, כך שכל מנה תספק לכם את האנרגיה הדרושה לכם, מבלי להעמיס על מערכת העיכול יתר על המידה.
  • וותרו על אכילה בלילה – מערכת העיכול שלנו פועלת באופן מאומץ לאורך שעות היום, ומאטה את הפעילות שלה בלילה. בזמן השינה הגוף שלנו מפנה רעלים מהגוף ומנקה את עצמו, והכנסת מזון בלילה מקשה על זה על תהליך זה.
  • חם לכם? אל תשתו מים קרים – הגוף שלנו אוהב חום – הטמפרטורה האידאלית של גופנו היא 37 מעלות. מים קרים גורמים בטווח הקצר לקירור הגוף, אך הגוף פועל למעשה 'לפצות' על הקור מבחוץ, ומחמם את עצמו. לכן שתיית משקאות קרים לאורך זמן עלולה לגרום לכם לסבול עוד יותר מחום.

בקליניקה אני מלווה מטופלים באופן אישי לשינוי באורחות חיים והרגלי תזונה, בשילוב דיקור סיני. בין עם מחלות מורכבות ובין עם מטופלים עם איכות חיים ירודה, ״חצי מחלה״, שאינם נמצאים ב- well being, שלהם והמעוניינים לשפר את חייהם.

הטיפול מותאם באופן אישי לכל מטופל בהתאם למצב בו הוא נמצא. במפגש שאורך כשעתיים שבו מתבצע תשאול, אבחנה, והסבר מעמיק למטופל על מצבו מבחינת הרפואה הסינית, המלצות תזונה ואם יש צורך שילוב של דיקור סיני.

לתיאום פגישה וייעוץ עם רוית גורי

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

רוית גורי - מטפלת בכירה ברפואה סיניתמטפלת בכירה ברפואה סינית מסורתית ועתיקה ותזונה מקרוביוטית, מטפלת מומחית בליווי אונקולוגי, טיפול בנשים ובבעיות עיכול. מטפלת משנת 2004, בדיקור ותזונה.

לפרטים נוספים»

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ