משהו בילד שלכם נראה לכם לא רגיל. הוא מתנהג שונה, או מתלונן על כאבים בגוף או עייפות. כתגובה, אתם מניחים יד על המצח שלו. אם אתם הורים, אנחנו בטוחים שהסיטואציה מוכרת לכם. חום הוא אחד התסמינים הראשונים שנבדוק כשהילד נראה לנו חולה.

קיומו של חום בילד יפעיל אותנו באופן מיידי לקבלת החלטה על הורדת חום, פנייה לבירור רפואי, או כל צעד אחר שנראה לנו נכון ונדרש. אך מה נחשב לחום? מהן הסיבות האפשריות לו? באילו מקרים יש לפעול להורדת חום בילדים ומהם הטיפולים האפשריים?

במאמר הבא ריכזנו עבורכם את כל המידע בנושא.

האם יש לו חום?

לפני שלוקחים החלטה על הורדת חום בילדים, כדאי לדעת מה נחשב לחום גבוה. טמפרטורת גוף תקינה משתנה מאדם לאדם, ויכולה לנוע בין 36 – 37 מעלות. בנוסף, חום הגוף שלנו משתנה בכחצי מעלה בין שעות הבוקר והערב. בקרב מבוגרים טמפרטורת גוף העולה על 37.5 נחשבת לחום, ואילו בקרב ילדים כאשר טמפרטורת הגוף מגיעה ל- 38 מעלות ומעלה, הדבר נחשב לחום.

הורדת חום בילדים

למה הוא חם?

ראשית, חשוב להבהיר שחום הוא תסמין המעיד על קיומה של מחלה או בעיה רפואית, והוא אינו מהווה מחלה כשלעצמו. העלאת חום היא מנגנון שמפעיל גופנו על מנת לסייע למערכת החיסון בהשמדת 'פולשים' שונים בגופנו, כאשר הגורמים לעלייה בחום הגוף יכולים להיות:

  • וירוס – מחלות ויראליות, הנגרמות בעקבות וירוסים.
  • חיידק – חיידקים התוקפים את גופנו (לדוגמא – דלקת גרון הנגרמת מחיידק) עלולים גם הם להוביל לעלייה בחום הגוף.
  • חיסון – לא פעם תתכן עלייה בחום הגוף כתגובה לחיסון שהילד קיבל, כאשר מערכת החיסון נדרשת להתמודד עם הנגיפים המתים/מוחלשים שהוחדרו אל הגוף.

האם זה מסוכן?

ככלל, חום אינו מסוכן בטמפרטורה של 38 עד 41 מעלות. כאשר חום הגוף עולה מעבר ל-41 (במצבים נדירים), יש לפנות מיד לקבלת טיפול רפואי, זאת כיוון שטמפרטורה הגבוהה מ-41 מעלות עלולה להוביל לנזקים שונים למערכות הגוף. חום של מעל 42 מעלות מהווה סכנה של ממש למערכת העצבים שלנו.

אילו תסמינים נלווים לחום?

כאמור, חום הוא אחד התסמינים למחלה נגיפית או חיידקית או לבעיות רפואיות אחרות. לכן, מגוון התסמינים האפשריים הנלווים לחום הוא מגוון ומשתנה בהתאם למאפייני המחלה.

ככלל, אלו חלק מהתסמינים שעלולים להופיע לצד חום בילדים:

  • רעד וצמרמורות הנובעים מתחושת קור
  • אודם בפנים
  • תחושת עייפות וישנוניות
  • חוסר תיאבון
  • כאב ראש
  • הזעה
  • כאבים בשרירים
  • פרכוסים 
  • בחילות והקאות

מתי לפעול להורדת חום בילדים?

הורים רבים מתחבטים בשאלה זו כאשר הילד שלהם סובל מחום.

מצד אחד – אנחנו רוצים להקל עליהם את הסבל של תסמיני המחלה, ומצד שני לא נרצה לפגוע ביכולתה של מערכת החיסון להתמודד עם המחלה באופן מיטבי. חשוב לומר שלא תמיד ישנה תשובה חד משמעית למתן טיפול תרופתי. ככלל, כאשר חום הגוף נמוך מ-38.5 מעלות, יש מקום רב להפעלת שיקול דעת הורי בהחלטה על מתן טיפול תרופתי להורדת חום.

כך למשל, אם הילד סובל מחום של 38.5 אך נראה חיוני ופעיל, התאבון שלו אינו נפגע והוא אינו מתלונן על תסמינים משמעותיים, ייתכן שניתן לדחות הורדת החום באמצעות תרופות ולהמשיך במעקב ביתי. לעומת זאת, כאשר מדובר בילד בעל חום גוף דומה, שאינו אוכל, נראה אדיש לסביבתו או ישנוני, או סובל מתסמינים משמעותיים אחרים, אפשר בהחלט לשקול מתן טיפול תרופתי להורדת חום שיקל על תחושותיו.

בכל מקרה, כאשר הילד סובל מחום גבוה יש להקפיד על שתייה מרובה, לעקוב אחר התנהגותו והופעת תסמינים נוספים ולבצע מדידות חום חוזרות לאורך היום.

אילו טיפולים תרופתיים יעילים בהורדת בחום גבוה בילדים?

הטיפול בחום גבוה נעשה ברובו על ידי אחת משתי משפחות תרופות:

תרופות מבוססות פאראצטמול – אקמולי, נובימול ועוד.
תרופות מבוססות איבופרופן – ביניהן נורופן, אדוויל, אייבו ועוד.

שתי משפחות התרופות יעילות באותה מידה להורדת חום בילדים, אך תרופות מבוססות פאראמול הן היחידות המאושרות לשימוש מגילאי לידה. במידה והחום אינו יורד לאחר מתן תרופה מסוג אחד ניתן לשלב את שתיהן בהפרשים של שעות בניהן בהנחיית רופא.

מתי יש לפנות לקבלת טיפול רפואי?

כאשר חום הגוף של הילד עומד על 41 מעלות יש לפנות לרופא בהקדם. כמו כן, כאשר הילד סובל מחום גבוה במשך יותר מיממה, ההמלצה היא לפנות לרופא המטפל לבדיקה. מקרים נוספים הדורשים פנייה לרופא הם כאשר לחום נלווה קוצר נשימה, קשיון בעורף (קושי משמעותי בכיפוף הראש ו/או כאבים בעורף), הופעת שלשולים או הקאות מרובות, או הופעת פרכוסים.

נדגיש שכאשר מדובר בתינוקות עד גילאי שלושה חודשים, כל עליה בחום הגוף מעבר ל- 37.5 מעלות דורשת פניה מיידית לטיפול רפואי.

הקלה על חום גבוה בדרכים טבעיות

ישנן מספר דרכים באמצעותן ניתן לסייע להורדת חום בילדים באופן פשוט וטבעי:

אמבטיה 'פושרת' – מקלחת במים פושרים (טמפ׳ רגילה של אמבטיה) במשך כ-15 -20 דקות עשויה לסייע בהורדת חום הגוף. (אין צורך לקרר את המים המים יתקררו לבד). הנחת רטיות קרות על המצח יכולה גם היא להקל על החום.

תזונה – הקפדה על אכילה אמנם אינה תוביל לירידה בחום הגוף, אך היא חשובה לחיזוק הגוף וליכולת התמודדותו עם המחלה. כאשר למחלה נלווים תסמינים של הצטננות כדוגמת נזלת וליחה, מומלץ להמנע לחלוטין ממוצרי חלב, המעודדים יצירת ליחה. כמו כן, ישנם מזונות המוגדרים על ידי הרפואה הסינית כמחממים (למשל קינמון וג׳יג׳ר ) ומזונות שהם מקררים (למשל מנטה, פירות קיץ).

הטמפ׳ של המזון נקבעת ע״פ התגובה של הגוף, השימוש במזונות מקררים יכול להיבחר ע״פ אסטרטגית הטיפול. בתחילת מחלה (כשהחום אינו גבוה ובעיקר יש תחושה של כאב גוף ונזלת אנחנו יכולים לבחור להשתמש במזונות מחממים וכאשר החום גבוה ויש סימני דלקת נשתמש במזונות מקררים להקלה על הגוף.

טיפול יפאני מסורתי הוא שימוש באבקה הנקראת ״קודזו״ באנגלת kudzu זוהי אבקה עמילנית בשימוש להסמכת מאכלים כמו קונפלור. בחום ניתן להוסיף חצי כפית עד כפית של האבקה למים פושרים להמיס ולשתות או להוסיף למרק או מזונות. הקודזו מקרר את הגוף ומסייע לספיגת נוזלים ולכן יעיל גם לכאבי בטן ושילשולים כתוצאה מוירוס בטן ואף במצבים הפוכים לעצירות כתוצאה מחום.

שמנים ארומטיים בשימוש חיצוני יכולים לסייע לגוף לנדף את החום, שמנים מקררים כגון מנטה, לבנדר, ריבנסרה ואקליפטוס (בילדים קטנים ניתן לתת אקליפטוס סמיטי). את השמנים אפשר למרוח על הגוף ע״ב שמן נשא. ניתן גם לטפטף את השמנים על כף מלח גס ואז להוסיף לאמבט הפושר. במסורות שונות ישנם טיפולים ע״ב שימוש באלכוהול נדיף, טיפול זה אינו ממולץ ואף יכול להיות מסוכן ולכן אנו לא ממליצים עליו לאנשים שלא מנוסים בטיפול.

ברפואות, כמרכז לרפואה משולבת הדוגל ברפואה אישית המותאמת למטופל ולמשפחה, מטפלים רופאים ומטפלים מוסמכים המנוסים בעבודה משולבת והגשת הטיפול הנכון ביותר לילד על פי מצבו ואופי המחלה. 

נשמח לסייע, מוזמנים ליצור עימנו קשר.

לתיאום פגישה וייעוץ עם דר' שמואל גור

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

דר' שמואל גורמומחה ברפואת ילדים למעלה מ-30 שנה, מוסמך ברפואה סינית, מנהל מרכז בריאות הילד כפר סבא.

מטפל בהתפתחות הילד מלידה לבגרות, בכלל הנושאים הנוגעים לבריאותו הגופנית והנפשית מתוך תפיסה כוללנית של הילד, משפחתו וסביבתו.

למידע נוסף»

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ