מבוגר עלול ללקות ב-2-4 הצטננויות בשנה, וילדים כ-6-10 פעמים בשנה. לילדים דרכי נשימה צרים וקטנים יותר משל מבוגרים, וכל התהוות של ליחה או בצקת דלקתית עלולים לגרום לסתימה או היצרות שלהם.  זו הסיבה שקוצר נשימה כל כך שכיח בקרב ילדים.

מדוע וכיצד?

הצטננות נגרמת כתוצאה מחדירה של נגיף, שגורם לדלקת של הקרומים הריריים באף, בגרון ולדלקת בדרכי הנשימה.ישנם כמאתיים סוגי נגיפים הגורמים להצטננות. מיליונים מהם ניתזים בכל עיטוש ושיעול ועוברים במהירות מאדם לאדם. הנגיפים מסוגלים גם לשרוד מספר שעות מחוץ לגוף ולעבור במגע ישיר עם חולה. הם עלולים לחדור לגוף גם אם נוגעים בחפצים שחולה נגע בהם, ואחר כך נוגעים בפנים, בפה, בעיניים או באף.

שפעת או הצטננות? מצאו את ההבדלים

שפעת היא מחלה נגיפית ורבים מתבלבלים בינה ובין הצטננות רגילה. מדוע? משום שהתסמינים דומים, וכך גם הטיפול.

השפעת:

1. מתחילה באופן פתאומי ומתפתחת במהירות. סימניה הם חום גבוה שלא יורד (מעל 38 מעלות), שיעול יבש, כאבי שרירים וראש. ללא נזלת, בדרך כלל.
2. שפעת היא מחלה שעלולה להיות קשה, להסתבך לדלקות ריאה (בעיקר), או מעטפת הלב. אבל ילדים, בדרך כלל, עוברים את המחלה ללא סיבוכים.
3. המחלה נמשכת כחמישה ימים, אבל העייפות והחולשה שבעקבותיה נמשכים עוד כשבועיים לאחר שהמחלה כבר נעלמה.

הצטננות:

  1. שם כללי למחלה נגיפית שאופיינית בחורף. הצטננות היא אוסף של תסמינים: התעטשויות, נזלת, חום, כאבי גרון, שיעול, כאבי ראש ושרירים.
  2. הצטננות יכולה להסתבך לדלקת אוזניים, להתקפי אסתמה וברונכיט, בעיקר בילדים.
  3. הצטננות היא מחלה קלה המצריכה מנוחה בבית, לא יותר.

דרכי טיפול – רפואה טבעית

על פי הרפואה טבעית מחלה היא תוצר של חוסר איזון, כשמצד אחד, ניצבים מנגנוני הגוף ועוצמתם ומנגד – עוצמת מחולל המחלה שחדר אליו. מאחר ואין תרופה להצטננות וממילא היא חולפת בעצמה, ניתן לסייע למנגנוני הריפוי הטבעי להתחזק, ובכך לקצר את משך המחלה ולהקל על התסמינים. וככל שמקדימים לזהות ולטפל, היעילות גבוהה יותר. טיפול מתאים עשוי לסייע במניעת הידבקות (ראו מסגרת מניעה).

רפואה סינית מתייחסת להצטננות ומחלות אקוטיות נוספות כאל "תסמונת רוח". כן, גם הסינים, כמו כל סבתא פולניה (לא חשוב מאיזו עדה), חוששים מ"רוחות פרצים".

רק שעל פי עקרונות הרפואה הסינית ישנם שני סוגים של הצטננות: זו הנגרמת מרוח "חמה" וזו שנגרמת מרוח "קרה". אגב, גם מזגנים בקיץ יכולים להיות מקור לרוח. רוח הינו הגורם שחודר לגוף ומחולל בה מחלה. הביטויים הקליניים הנגרמים מחדירת מחולל המחלה מזכירים את תכונותיה של הרוח: התחלה מהירה וסוערת, שינויים תכופים בתסמינים, שנודדים ממקום למקום בגוף. כמו הרוח, גם מחולל המחלה חודר בתחילה לחלקו החיצוני של הגוף, "בין העור לשרירים" ולדרכי הנשימה העליונות.

הצטננות שנגרמה מ"רוח קרה": מתאפיינת באף גדוש, צמרמורות, כאבי גוף, גרון וראש, ללא הזעה או צימאון, ומלווה בתחושת קור.
הצטננות שנגרמה מ"רוח חמה": מתאפיינת באודם בפנים, תחושת חום, הזעה, צמאון, כאב גרון, נזלת (צהבהבה), אי שקט ודופק מהיר.

כיצד מטפלים בהצטננות או שפעת?

בדיקור סיני: בנקודות הדיקור לאורך מרידיאן הריאות ובנקודות נוספות בגוף.
בתזונה מונעת ליחה: אף נוזל, שיעול "רטוב" ודלקות אוזניים מעידים על "עודף ליחה" בגוף. על פי הרפואה הסינית, ישנה רשימה ארוכה של מזונות מייצרי ליחה ולחות.מומלץ להוציא מאכלים שיוצרים ליחה בהדרגה מתפריטו של ילד שסובל מנטייה לליחה מרובה. מובן שהשינוי חייב להיעשות בשיתוף פעולה עם הילד ולא תוך כפייה.
במכשיר אדים: ניתן להזליף למכשיר האדם (בפתח המיועד לכך) שתים עד שלוש טיפות של אחד השמנים או תערובת של כמה. אפשרות נוספת: לרכוש טיפות קרבול (שם מסחרי של תכשיר המכיל תערובת של שמני מנטול, קינמון, אורן וחומרים נוספים) התכשיר נמכר בכמוסות אותן שוברים בקלות ומטפטפים את תכולתן על בגדו של הילד או התינוק או למכשיר האדים. וכרגיל כשמדובר בשמנים יש למנוע מגע בעיניים.

וכמה עצות – מה לעשות כשכבר מצוננים

להקלה על גודש באף מזליפים מי מלח, בריכוז נמוך הדומה לריכוזו בנוזלי הגוף נקראים גם מים פיזיולוגים או סייליין. ניתן להשיג בבתי המרקחת, ללא מרשם.
מכשירי אדים: להקלה על גודש באף מציבים מכשיר אדים (קרים או חמים) בחדרו של הילד. מומלץ להוסיף להם שמנים ארומטיים. חשוב לשמור על המכשיר נקי מאוד, על מנת למנוע התפתחות של עובשים, פטריות או חיידקים במיכל.

שתייה מרובה: תה חם, עם או בלי דבש ולימון, מיץ תפוזים סחוט טרי והרבה מים. הצטננות עלולה לגרום להתייבשות. מיץ פרי הדר יקל על גרון כואב, וכנ"ל לגבי השילוב של דבש ולימון. אדי משקאות חמים יחליקו בנעימות בגרון ויעזרו לפתוח סתימות. הנוזלים שוטפים את התאים המזוהמים מן הגוף ומאפשרים תפקוד יעיל יותר של הכליות. שתייה חמה מסייעת בהעלאת חום הגוף ובעיקר בבית הבליעה, מקום ריכוז נגיפי החורף. וכמובן, מחזירה לגוף מינרלים, ומעט חומרים מזינים.

פחות בגדים: עטיפת הילד בשכבות רבות מידי עלולה למנוע את ירידת החום ואף לגרום לעליית חום, ולעתים רחוקות גם להתייבשות. ילדים חולים וחמים יש להלביש בבגדים מאווררים וקלים, תוך שמירה על חום גוף סביר, כמובן.
אמנם נכון שנגיפים וחיידקים מעדיפים קרירות, ושהמערכת החיסונית יעילה פחות בתנאי קור (ובדיעבד, מסתבר שהסבתות צדקו: לא מומלץ ללכת יחפים בחורף או להסתובב רטובים בחוץ). אבל כשהילד כבר מצונן, וסובל מחום נמוך עטיפתו בשכבות נוספות עלולה לגרום דווקא להחמרה במצב. לילדים עם חום גבוה חשוב לתת אפשרות לאבד חום דרך העור לאוויר.

מרק עוף: גם במקרה הזה, יש תמימות דעים בין הסינים והסבתות הפולניות, שאפילו רופאים מוכנים לאמץ: מרק עוף מקצר את משך המחלה. כדאי שהמרק יהיה עשיר בירקות שורש ועלים שמכילים מינרלים וחומרים נוגדי זיהום, כמו סלרי, גזר, בצל, שום, פטרוזיליה, כוסברה ושמיר, וכל המרבה בהם הרי זה משובח. והסינים מוסיפים פרוסת ג'ינג'ר שמסייעת ב"ייזוע". הגינג'ר גם תומך במערכת העיכול, ומסייע לכוחות הריפוי הטבעיים של הגוף. העוף עצמו מכיל חלבונים שנספגים במי הבישול . יתרונם בכך שהם קלים לעיכול ומעניקים בסיס תזונתי לילד החולה שמתקשה לאכול. אפשר להכין את  המרק ללא העוף (לצמחונים).

משקאות "מחממים ומייזעים":
קינמון וג'ינג'ר: שני תבלינים שעל פי הרפואה הסינית נחשבים "מחממים ומיזעים". ניתן להוסיף אותם לתה או לחלוט אותם שניהם יחד או כל אחד לחוד, בכוס מים רתוחים.
מרווה וקורנית: שני תבלינים נוספים שנחשבים ל"מחממים". שני הצמחים מקלים על העיכול ומונעים כאבי בטן, המרווה מייבשת ליחה והקורנית "מייזעת" ומקלה על כאבי גרון (בגרגור נוזלי השתייה). חולטים שתי כפיות של הצמחים הטריים או המיובשים בכוס מים רתוחים במשך 10 דקות. מצננים, מסננים ושותים.

משקה תפוח בקינמון: גיוון מעניין ומזין לתה המסורתי: קוצצים תפוח עץ מקולף ומבשלים בשתי כוסות מים במשך 20 דקות, עם מקל קינמון. מצננים מסננים את הנוזלים ממתיקים בדבש, ושותים. ואפשר גם לאכול את  חתיכות התפוח המבושל.

מאד מומלץ לקחת נזוקל (מהפורמולות של רפואות) מיד עם התחלת ההצטננות 3-5 פעמים ביום, יסייע בהקלה תוך 24 שעות.

במקרה של שפעת – מומלץ לקחת פלוגון שיסייע בהקלה על תסמיני השפעת.

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ