אם התינוק שלכם מתקשה בבליעה, מראה ירידה בתאבון, וסובל משיעול, מצינון או מחום – יכול להיות שיש לו דלקת גרון. דלקת גרון, או בשמותיה הנוספים דלקת שקדים ודלקת לוע, היא מחלה זיהומית שכיחה בקרב תינוקות וילדים, ומתבטאת בזיהום של אזור הלוע והשקדים.

דלקת גרון יכולה להגרם ממספר גורמים שונים. ישנה חשיבות גדולה לאבחון המקור לדלקת, כיוון שהאבחון משפיע על בחירת הטיפול בדלקת. על מנת להקל על התינוק, אפשר בהחלט להעזר במשככי כאבים המאושרים לשימוש בתינוקות, לפי הצורך. שילוב רפואה אינטגרטיבית יכול לסייע בהקלה על תסמיני הדלקת, ובהפחתת הסיכון לדלקות גרון חוזרות.

ריכזנו עבורכם את כל המידע על דלקת גרון אצל תינוקות ועל הטיפול בה במאמר הבא.

אילו סוגי דלקות גרון קיימים?

דלקת גרון יכולה להגרם כתוצאה מווירוס, מחיידק הסטרפטוקוקוס מקבוצה A, או על רקע אלרגי. רוב דלקות הגרון נגרמות מווירוס שחודר למערכת הנשימה, ואילו חלק קטן בלבד מהמקרים נגרם על ידי סטרפטוקוקוס.

איך נדבקים בדלקת גרון?

דלקת גרון היא מדבקת מאוד. כאשר המקור לדלקת הגרון הוא ויראלי או חיידקי, ההדבקה נעשית באמצעות רסס של רוק או נזלת של אדם שנדבק בווירוס או בחיידק, העוברים באוויר.

מהם התסמינים של דלקת גרון?

התסמינים של דלקת גרון עלולים להשתנות מאדם לאדם, וגם כתלות בגורם לדלקת.
דלקת גרון שמקורה בחיידק תתבטא בתסמינים כמו:

  • עליית חום
  • כאב גרון וקושי בבליעה
  • הגדלה בבלוטות הלימפה
  • ייתכנו גם כאבי ראש והקאות

לעומת זאת, דלקת גרון שנגרמה על ידי וירוס יכולה לכלול:

  • כאב גרון וקושי בבליעה
  • נזלת או 'צינון'
  • שיעול
  • עלייה בחום הגוף

מתי צריך לפנות לרופא?

כשמדובר בתינוקות שאינם יכולים להתבטא, על ההורים להפעיל שיקול דעת ולפנות לייעוץ רפואי במקרים בו התינוק נראה חולה, חווה עליית חום, סובל מ'צינון' ומקשיי נשימה, וכן במידה והבחנתם בירידה פתאומית ברצון שלו לאכול.

איך מאבחנים דלקת גרון אצל תינוקות?

אבחון דלקת גרון נעשה באמצעות בדיקה של הרופא את התסמינים מהם סובל התינוק. בבדיקה, יסתכל הרופא בגרון התינוק ויבחן את מצב הלוע – עד כמה הוא אדום, האם קיימות נקודות לבנות על השקדים והאם הם נפוחים.

בנוסף, על מנת לשלול דלקת גרון על רקע חיידקי, ייתכן שהרופא יבקש לבצע משטח גרון. חשוב להדגיש שדלקת גרון על רקע חיידקי היא נדירה יחסית בקרב תינוקות, ויכולה לקרות כאשר התינוק היה במגע עם אחד מבני המשפחה שאובחן עם סטרפטוקוקוס.

איך מטפלים בדלקת גרון אצל תינוקות?

דלקת גרון שמקורה בווירוס חולפת מאליה לרוב לאחר מספר ימים, היא אינה נחשבת למסוכנת ולכן אין צורך בטיפול מיוחד בה. אם התינוק נראה סובל או מתקשה לאכול, אפשר לתת לו טיפול במשככי כאבים שמאושרים לטיפול בתינוקות.

דלקת גרון חיידקית מטופלת באמצעות אנטיביוטיקה (לרוב פניצילין) למשך מספר ימים. מטרת הטיפול האנטיביוטי היא למנוע סיבוכים אפשריים שעלולים להגרם כתוצאה מהחיידק, ביניהם קדחת השגרון, שעלולה לפגוע בלב. לרוב, כבר לאחר יום או יומיים של טיפול אנטיביוטי תוכלו להבחין בשיפור במצב התינוק שלכם.

הטיפול האנטיביוטי מונע גם את הסיכון להדבקת בני המשפחה בחיידק – כיממה לאחר תחילת הטיפול התינוק כבר אינו מדבק. בכל מקרה, במידה ואין שיפור במצבו של התינוק תוך מספר ימים, יש לחזור לרופא המטפל לבדיקה נוספת.

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק של רפואות

דלקות גרון חוזרות אצל תינוקות

לא פעם, תינוקות סובלים שוב ושוב מדלקות גרון. הסיבה לכך יכולה להיות הדבקה בווירוס או בחיידק שנמצא בסביבה הקרובה של התינוק. במקרים אחרים מדובר ב'נשאות' של חיידק הסטרפטוקוקוס, שמתפרץ שוב ושוב, ומוביל להופעת הדלקת.

ישנם מקרים בהם תינוקות שסובלים מדלקות גרון באופן מחזורי מדי מספר שבועות, מאובחנים באופן שגוי כסובלים מדלקת גרון, כאשר בפועל מדובר בתסמונת שאינה אובחנה.

תסמונת PFAPA מופיעה ברובה בגילאי הינקות והילדות, ומתאפיינת בעליית חום, אפטות בפה והגדלת בלוטות הלימפה בצוואר. הסיכון לפתח סיבוכים כתוצאה מהתסמונת אינם גבוהים, ולרוב היא חולפת מעצמה עד לגיל 10. בכל מקרה בו זיהיתם שתינוקכם סובל מדלקות גרון חוזרות, יש לפנות לבירור רפואי.

טיפול בדלקות גרון ברפואה אינטגרטיבית

כאב גרון כאמור, יכול להיגרם ממחלות שונות, אך ברפואה הסינית ההסתכלות היא לא רק על מזהמים מבחוץ, אלא על מצב הילד מבחינת מערכותיו הפנימיות ותפקודן בהגנה על הגוף ובשמירה על תפקודו התקין. הגרון הוא שער שמחבר בין החוץ לגוף וברפואה הסינית הוא שומר הסף של הריאות והקיבה. ישנה קורלציה והשפעה של שני איברים אלו על בריאות הגרון.

לדוגמא, מצב של עודפי חום ולחות בקיבה עלול להוביל בין היתר לדלקתיות (חום ולחות) בגרון, בחלל הפה, בסינוסים או באזניים. בגרון נמצאים בין היתר בלוטות הלימפה והשקדים שהן חלק חשוב של מערכת החיסון, ומהווים קו ראשון למלחמה במזהמים ופתוגנים מן החוץ.

כשמגיעים לקליניקה ילדים אשר נוטים לחלות הרבה בזמן קצר (טיפים לשמירה על בריאות הילד בסתיו – הקליקו כאן), ובמיוחד בכאב ודלקת גרון, נדרשת אבחנה מדוייקת לגבי הסיבה שזה קורה – אילו מערכות ואיברים מעורבים, אילו תפקודים חלשים, האם יש ליחה, מהו מצבו הרגשי של הילד והאם התזונה שהוא אוכל מתאימה לו. דלקות כרוניות בגרון בדרך כלל יגרמו לשקדים נפוחים, ילדים מותשים והורים מודאגים.

מצבים חוזרים ונשנים אלו בילדים, וכן טיפול תכוף באנטיביוטיקה, יכולים להחליש את מערכת החיסון וכך בעצם הטיפול, אשר יש לו חשיבות מיידית ויכול גם לגרום להחלשה ארוכת טווח של מערכת החיסון. בזמן מחלה, ניתן להקל על המצב האקוטי של הדלקת החריפה, לצד הטיפול הקונבנציונלי, ובאותו הזמן למנוע את החלשות הילד בזמן ולאחר המחלה וזאת באמצעות טיפול עדין ברפואה סינית המותאם לילדים.

במקרים של נטייה למחלות חוזרות, ניתן להתאים פורמולה של צמחי מרפא ספציפיים לילד כדי למנוע התלקחות של המחלה ובשאיפה למנוע שימוש עודף בתרופות, שיכול כאמור להחליש את המערכת החיסונית של הילד. לאחר המחלה האקוטית כדאי להגיע לטיפולי תמיכה וחיזוק על מנת למנוע את דלקת הגרון הבאה ולחזק את מערכת החיסון של הילד.

מוזמנים ליצור איתנו קשר.

לתיאום פגישה וייעוץ עם מאיה כץ

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

מאיה כץ רוז - דיקור סיני לילדיםמאיה כץ רוז Dipl CM PhD. מתמחה בטיפול בתינוקות וילדים ברפואה סינית בשיטות עדינות. מטפלת בתינוקות, אמהות ומשפחות צעירות. מטפלת בדיקור קוסמטי.

מאיה הינה בוגרת 4 שנות לימוד בקמפוס ברושים, המועדון לספורט אוניברסיטת ת”א, בלימודי רפואה סינית וצמחי מרפא סיניים ותזונה. בעלת הסמכה מטעם האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי.

למידע נוסף >

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ