הילדים חולים שוב? לרפואה הסינית יש פתרון

בשנים הראשונות לחייהם, ילדים נוטים לחלות בתדירות גבוהה יותר מאשר מבוגרים ובעיקר במחלות זיהומיות וחידקיות, רופאי הילדים מעידים על ממוצע של 15-20 מחלות זיהומיות בשנה הראשונה בגן. מחלות ילדים נוטות להיות סוערות יותר מאצל מבוגרים הכוללות חום גבוה, נזלות והרבה ליחה ונוטות להסתבך יותר ולגרום לשימוש מרובה בתרופות.

הסטיטסטיקה מראה ש97.4% מהילדים יטלו אנטיביוטיקה לפחות פעם אחת עד גיל 5 ורובם אף יותר מפעם אחת. למרות החשיבות והיתרון המובהק של שימוש באנטיביוטיקה, אצל הורים רבים קיים חשש ממתן ייתר של תרופות בגיל צעיר ואף חשש לשימוש עודף שיכול לפגוע באפקט הטיפולי בהמשך.

כל אלו מובילים הורים רבים לדאגה, תיסכול והרבה בילבול סביב הטיפול הנכון בילד ואף ללא מעט מתח סביב הטיפול בילד החולה ואף אובדן ימי עבודה רבים.

רפואה סינית היא אחת משיטות הטיפול העתיקות בעולם ולמעשה הינה הראשונה לתאר טיפול בילדים שהוכחה לאורך השנים כבטוחה ויעילה במניעה ובטיפול במגוון מצבים רפואיים בילדים ובמבוגרים כאחד, ויכולה לסייע במידה רבה בחיזוק החיסוניות והבריאות של הילד.

מדוע ילדים חולים בתדירות גבוהה יותר?

תינוקות וילדים צעירים חולים בתדירות גבוהה יותר ממבוגרים. הסיבות לכך הן מגוונות.

גנטיקה

הסיבה הראשונה למחלות ילדות היא גנטיקה, התפתחות לא תקינה של מערכות במהלך ההריון או פגיעה סביב הלידה והחודשים הראשונים לחיים. ההריון והחודשים הראשונים לחיים הם תקופה בהן המערכות אמורות להבשיל, פגיעה גנטית, או חסך במהלך החודשים האלו יכולים לגרום לפגיעה במערכות הגוף שאם לא יגיעו לידי הבשלה יכולות להישאר פגועות לאורך כל החיים ולהשפיע על הבריאות בבגרות.

סון סימיאו, גדול הרופאים הסינים כתב בספר רפואת הילדים הראשון שנכתב בעולם:

Bei Ji Qian Jin Yao Fang- essential formulas worth a thousand in gold for emergencies, (652 ac- early Tang). “There is no Dao among the common people that is greater than the Dao of Nurturing the young, If (Children) are not Nurtured when they are young, they will die before reaching adulthood…The significant of this structure* is that it venerates the root”.

ובציטוט לעברית
אין מעלה חשובה יותר מטיפול בילדים, אם ילדים לא יטופלו נכון בגיל צעיר הם ימותו לפני שהם יגיעו לגיל בגרות״ או תרגום חופשי יותר - הם יגיעו לבגרות בבריאות לא טובה.

המערכות בתהליך התפתחות

סיבה נוספת לריבוי מחלות אצל ילדים היא העובדה שהמערכות השונות בגוף שלהם נמצאות בתהליך של התפתחות. שתי מערכות דומיננטיות שנוטות לפתח תסמינים הן מערכת העיכול ומערכת הנשימה, שתי מערכות המתחילות לפעול, רק לאחר הלידה ויחד עם זאת נמצאות בדרישה גבוהה לתפקוד עקב החיונויות שלהן להתפתחות הילד. לכן לא מיקרי לפגוש במערכות אלו את מירב הפתולוגיות בגיל ילדות.

חוסר בשלות של מערכת החיסון

עוד סיבה למחלות ילדים היא חוסר בשלות של מערכת החיסון שאף היא, על מורכבותה הרבה, נמצאת בתהליך למידה בשנים הראשונות לחיים. כאשר הילדים נחשפים לנגיפים או חיידקים שמערכת החיסון שלהם טרם נתקלה בהם, מתפתחת מחלה שמטרתה היא למנוע סכנה מיידית אצל הילד ויחד עם זאת לאמן את מערכת החיסון לקראת מפגשים עתידיים עם אותו המזהם. הדבקות במזהמים שונים מסייעת, הלכה למעשה, למערכת החיסון להתפתח ולהתחזק והיא חיונית לתפקודה.

סטרס

בעולם המודרני, באורח החיים העמוס והדורסני, הופך להיות נפוץ יותר ויותר לפגוש אצל ילדים מחלות שונות שנובעות מסטרס, פיזי או ריגשי, אשר מייצר עומס גדול על המערכות השונות בגוף בניהן גם מערכות שאינן כלולות במערכות הקלאסיות לילדים.

סטרס פיזי נוצר מעומס בדרישה האנרגטית של הגוף (פעילות גופנית מוגזמת למשל) או מחוסר בהזנה של הגוף (תזונה לקויה או חסרה באלמנטים תזונותיים הכרחיים בילדות או חוסר שינה), סטרס ריגשי יכול להיגרם מסיבות רבות, מבעיות בבית, לחץ חברתי, בעיות סביב גמילה, גבולות הוריים, משחקי מחשב אלימים ועוד…

סטרס בתורו, מייצר, מחד, שחיקה גדולה של המערכות ועייפות מצטברת, ומאידך יצירה מוגברת של פסולת בגוף שצריכה להתפנות דרך המערכות האחראיות לכך שיכולות להיחלש ולהיפגע.

כל אלו ועוד מובילים בתורם למגוון רחב של בעיות רפואיות בילדות שמצריכות הבנה עמוקה של עולמו של הילד. הרפואה הסינית היתה הראשונה בעולם לזהות שילדים צריכים טיפול שונה ממבוגרים ושילדים אינם מבוגרים צעירים שהמערכות שלהם הן ״יותר קטנות״

כיצד הרפואה הסינית יכולה לסייע לילדים?

הרפואה הסינית כוללת בתוכה מספר שיטות טיפול, שמטרתן לחזק את תפקוד מערכות הגוף השונות ובכללן מערכת העיכול, הנשימה, מערכת החיסון והמערכות המסננות ויחד עם זאת בעלת יכולת להשפיע על המצב הריגשי והנפשי של הילד.

רפואה סינית יכולה לשמש כטיפול מניעתי, לחיזוק מערכת החיסון ומניעת התפתחות מחלות או חזרתן ולצד זאת, רפואה סינית לילדים יעילה גם בהתמודדות עם מצבי מחלה שונים, ומסייעת בהפחתת תסמיני המחלה.

הטיפול ברפואה סינית לילדים ובכללן דיקור סיני (אקופונקטורה) מבטיחות טיפול ללא סיכון, והופכות את הרפואה הסינית למתאימה ובטוחה בכל גיל, החל מגיל אפס, כל עוד היא מבוצעת ע״י מטפלים המוסמכים לכך.

לאילו מחלות נפוצות הרפואה סינית נותנת מענה?

רפואה סינית לילדים יכולה לסייע בהתמודדות עם כלל מחלות הילדים המובילות לפניה לטיפול רפואי. מטפל אחראי ידע להתאים את הטיפול לטיפול הרפואי הקונבנציונלי ולהגדיר מתי ניתן להתחיל עם טיפול ברפואה סינית ומתי נכון לפנות קודם לטיפול אצל רופא הילדים ובכל מקרה, הטיפול הינו טיפול משלים ואינו טיפול אלטנרנטיבי.

מגוון מחלות השכיחות בטיפול ברפואה סינית בילדים:

  • בעיות במערכת העיכול, כדוגמת גזים או עצירות
  • אסטמה
  • ריפלוקס וקוליק בתינוקות
  • כאב והתאוששות לאחר הליכים כירוגיים
  • שפעת ומחלות ויראליות אחרות
  • מחלות חום
  • שיעול, ברונכיטיס, ברונכיליטיס,
  • דלקות אוזניים
  • דלקות עיניים
  • אסתמה, דלקות ריאה וקוצר נשימה
  • אלרגיות
  • שקד שלישי ואדנואידים
  • בעיות בדרכי השתן
  • בעיות שינה
  • טיקים
  • פירכוסים
  • בעיות ריגשיות
    ועוד

מה כולל טיפול ברפואה סינית לילדים?

הטיפול ברפואה סינית כולל בראש ובראשונה אבחון של הבעיה ממנה סובל הילד, המבוצע על בסיס תשאול ההורים, בדיקות קודמות שבוצעו, ובדיקה של הילד על ידי המטפל. בהתאם לאבחון, אפשר יהיה לבחור בשיטת טיפול אחת או יותר, שיתאימו בצורה הטובה ביותר לצרכי הילד ולבעיה.

שיטות הטיפול ברפואה סינית

שיטות הטיפול הנפוצות בטיפול בילדים הן:

דיקור סיני לילדיםדיקור סיני (אקופונקטורה) – דיקור סיני הינו שיטת טיפול זו כוללת החדרה שטחית של מחטים דקיקות לנקודות שונות בגוף, המותאמת לילדים בעובי המחטים ובשיטת הדיקור. את הדיקור ניתן גם לעשות באמצעות מדבקות דיקור המפחיתות את המתח אצל ילדים אשר חוששים מהמחטים.

שונשין – שטת דיקור יפאני ללא החדרה של המחט בשימוש של כלים לעיסוי העור.

מוקסה – שיטת טיפול בחימום של העור ונקודות הדיקור באמצעות כלים מתאימים

צמחי מרפא סינים – בפורמולציות המותאמות לילדים בטעם ובמינון במטרה לעודד באופן טבעי את יכולת הריפוי העצמית של הגוף.

טווינא לילדיםטווינא לילדים הינה טכניקות עיסוי שמקורה בסין, יחודית לטיפול בילדים, המסייעת בשחרור חסימות הקיימות באזורים מסוימים בגוף, בזרימת דם ואנרגיה לאיברים השונים, אספקה של חמצן לתאים, הפחתת מתח והפעלה של הגוף לריפוי עצמי.

תזונה – טיפול המתמקד בניקוי הגוף מרעלים קיימים, וחיזוקו כך שיוכל להתמודד טוב יותר עם פולשים ומזהמים. במסגרת הטיפול, אנו מזהים את המאכלים המזיקים לגופנו ופועלים להפחתת הצריכה שלהם, ובמקביל בונים תפריט המשלב מזונות עשירים בוויטמינים ומינרליים הדרושים לתפקוד התקין של הגוף. דגשים לשינוי אורך החיים ע״פ אופי הילד וכמניעה של פתולוגיות האופייניות לילד.

רפואה סינית לילדים במרכז רפואות

רפואה סינית לילדים

מרכז רפואות הוא המרכז הראשון בארץ לרפואה משולבת בילדים, צוות המרכז מטפל בילדים מזה למעלה מ – 29 שנים. צוות המרכז כולל מטפלים המוסמכים ברפואה סינית, הומאופתיה, טיפולי מגע, אוסטאופתיה, תזונה, ודיקור סיני, לצד רופאי ילדים.

הוותק והניסיון הרב בטיפול בילדים הוא שהופך את מרכז רפואות למרכז המוביל בישראל בכל הנוגע לטיפול ברפואה משולבת בילדים.

במרכז רפואות מאמינים ברפואה משולבת – טיפול שלם ונכון הוא טיפול שנותן מענה הוליסטי לצרכי הילד, ומשלב פתרונות מהרפואה המערבית והסינית כאחד.
המטפלים והרופאים במרכז רפואות עובדים יחד בצורה יחודית, כנהוג במרכזים רפואיים גדולים, להבטיח את הטיפול המייטבי עבור הילד המטופל ומשפחתו.

הכשרת מטפלים במרכז רפואות

מרכז רפואות עוסק גם בהכשרה של מטפלים ברפואה סינית, והכשיר לאורך השנים מאות מטפלים ברפואה סינית לילדים, בכל רחבי הארץ. במרכז רפואות, מטפלים מיטב המומחים שעברו את ההכשרה במרכז רפואות ולאחר מכן עברו סטאז׳ ארוך במרכז תחת פיקוח של המטפלים הותיקים.

מבנה הטיפול במרכז רפואות

הטיפול במרכז רפואות כולל יעוץ וטיפולים במרפאה והדרכה וליווי להמשך טיפול בבית. כמות הטיפולים במרפאה משתנה ע״פ אופי מחלה ואופי הילד וע״פ הדחיפות המשתנה במצבים אקוטיים (דחופים) וכרוניים. אנו מטפלים בילדים בשגרה למניעה, כאשר ישנו מצב מתמשך המצריך התערבות, בזמן מחלה פעילה ובעיקר אחריה לחיזוק הילד ולמניעה של המחלה הבאה.

אסף מור
"רפואה סינית ומערבית אינן סותרות אלא משלימות זו את זו", אומר אסף מור, מנהל ובעלים של מרכז רפואות, ומומחה בינלאומי ברפואה סינית בילדים ובמבוגרים. "המשימה שלנו היא לאפשר לכל ילד למצות את הפוטנציאל הבריאותי שלו, לחזק ולעזור לו להתפתח כמה שיותר. אנחנו מאמינים שטיפול אחראי הוא טיפול משולב, כזה שרואה את טובת הילד ובטיחותו ומכוון להחלמתו ולעידוד בריאותו", הוא מסביר.

לתיאום פגישה וייעוץ עם צוות רפואות

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

מקורות:

(1) Ital J Pediatr. 2015 Jan 15;41:1. doi: 10.1186/s13052-014-0105-3. Acupuncture in the treatment of infantile colic. Landgren K1, Raith W2,3, Schmölzer GM4,5,6, Skjeie H7, Skonnord T8.
(2) Altern Ther Health Med. 2013 Jul-Aug;19(4):13-9. Acupuncture in asthmatic children: a prospective, randomized, controlled clinical trial of efficacy. Karlson G1, Bennicke P.
(3)Kim KS, Kim DW, Yu YK. The effect of capsicum plaster in pain after inguinal hernia repair in children. Paediatr Anaesth. 2006 Oct;16(10):1036-41. doi: 10.1111/j.1460-9592.2006.01927.x. PMID: 16972832.
(4) Wu S, Sapru A, Stewart MA, Milet MJ, Hudes M, Livermore LF, Flori HR. Using acupuncture for acute pain in hospitalized children. Pediatr Crit Care Med. 2009 May;10(3):291-6. doi: 10.1097/PCC.0b013e318198afd6. PMID: 19307808; PMCID: PMC4127308.
(5) Yang, C., Hao, Z., Zhang, LL. et al. Efficacy and safety of acupuncture in children: an overview of systematic reviews. Pediatr Res 78, 112–119 (2015). https://doi.org/10.1038/pr.2015.91

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ