השמנת יתר "רגילה" היא מגיפה עולמית ונחשבת להפרעה המטבולית השנייה בגודלה לאחר מחלות לב וכלי דם וההערכה היא שעד 2030 יהיו מעל 2 מיליארד איש עם עודף משקל וקרוב ל 1.1 מיליארד אנשים שמנים ברחבי העולם. בנוסף, אנשים אלו מתמודדים עם סיכון מוגבר משמעותית לסוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם, תסמונת שחלות פוליציסטיות ומספר סוגי סרטן בנוסף לפגיעה באיכות החיים. 

סיבות להשמנת יתר

קיימות סיבות מגוונות להשמנה כולל רמת שריפת אנרגיה לא מאוזנת או לא פרופורציונליות לצריכת המזון, גורמים רגשיים, סביבתיים וגנטיים המשפיעים על ויסות מטבולי, דלקתיות סיסטמית ועוד.
האבחנה של השמנת יתר מבוססת בעיקרה על מדד מסת הגוף (BMI), אחוז שומני הגוף (BF), היקפי מותניים וירכיים כאשר BMI הוא הנפוץ ביותר. BMI תקין מוגדר בין 18.5-24.9, משקל עודף נמצא בטווח 25-29.9, השמנה והשמנה חמורה היא מעל הערך 30.

 

דרכים לטיפול בהשמנת יתר

רפואה סינית, הכוללת דיקור, צמחי מרפא, תזונה ותנועה נמצאת בשימוש מזה מספר עשורים לירידה במשקל. מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות תומכים בשימוש בדיקור כחלק מאסטרטגיה לירידה במשקל הנשמרת לאורך זמן. מחקר מטא-אנליזה שכלל 21 מחקרים ו 1389 משתתפים הראה ירידה משמעותית במדד ה BMI,  מסת שומן בגוף, היקפים ואף מדדים נוספים כמו שומנים בדם ועוד, בהשוואה לקבוצת הביקורת¹.   

מחקרים שבדקו כיצד דיקור משפיע על מטבוליזם ותורם לירידה במשקל הוכיחו שדיקור משפיע על הורמוני הרעב (גרלין) והשובע (לפטין), אינסולין (הקשור לניהול משק הסוכר) ועוד. 

קשור: הדרך לנצח את המשקל הגבוה עם תכנית בריאות מותאמת אישית

 

כיצד דיקור תורם לירידה במשקל?

גרלין, הורמון הרעב, מופרש בעיקר בקיבה ובמיוחד כשהקיבה מתחילה להתרוקן ורמת הסוכר בדם יורדת, ההורמון מגיע דרך מחזור הדם למוח ושולח אותות שהגיע הזמן לאכול ומגביר את ייצור מיצי הקיבה כדי שיתכוננו לפרק את המזון. בהשמנה ובאכילה רגשית המסרים יכולים להגיע למרות שהקיבה מלאה והגוף שבע. 

לאחר ארוחה מופרש הורמון הלפטין מתאי השומן בתגובה לעלייה ברמת הסוכר בדם (כמו גם הורמון האינסולין) וכאשר הוא מגיע למוח מתחילה שרשרת תגובות שיוצרות תחושת שובע. באנשים הסובלים מעודף משקל נמצאו דווקא רמות גבוהות של הורמון השובע, אך בדיוק כמו שקורה בסוכרת, הגוף מפתח "עמידות" להורמון וצירוף כל הגורמים הללו מביא לכך שתחושת השובע מגיעה רק זמן מה לאחר האוכל.

מחקרים הראו שדיקור גורם לירידה בכמות הלפטין, על ידי הגברת הרגישות של הגוף להורמון וסילוקו, וכך מגביר את תחושת השובע. בנוסף, דיקור קידם עיכול מתון וריקון יותר איטי של הקיבה, הוריד את כמות הרדיקלים החופשיים (ROS) אשר פוגעים בחלבונים, שומנים וחומצות גרעין, ואיזן את משק השומנים (טריגליצרידים וכולסטרול רע) לאורך זמן².

ירידה במשקל היא אתגר בעידן המודרני, אך ההוכחות שדיקור פועל באופן ישיר על מנגנונים הקשורים למטבוליזם ועלייה במשקל (כמו גם סוכר ושומנים) תומכים בשילוב דיקור ביחד עם צמחי מרפא סיניים ושינוי תזונתי ואורח החיים לירידה בריאה ועקבית במשקל.

לתיאום פגישה וייעוץ עם גיל

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

ד"ר גיל ברזילי מטפל סיניד"ר גיל ברזילי Dipl CM PhD. מטפל ברפואה סינית, יפנית ותזונה מסורתית. גיל הינו בוגר בהצטיינות של לימודי רפואה סינית בקמפוס ברושים. בנוסף, השלים גיל לימודי התמחות של שנה בתזונה מקרוביוטית וסינית בשיטת TEF, ושנתיים לימודי התמחות ברפואה יפנית על פי קיקו מטסומוטו.

לגיל תואר בביולוגיה מולקולרית מה-Imperial College, אוניברסיטת לונדון, ודוקטורט מאוניברסיטת אוקספורד בחקר הסרטן. הוא החוקר הראשי ב-11 מאמרים בכתבי עת מדעיים מובילים. למידע נוסף >

מקורות:

  1. Zhang, Kepei, et al. "Acupuncture on obesity: clinical evidence and possible neuroendocrine mechanisms." Evidence-based complementary and alternative medicine: eCAM 2018 (2018). (
  2. Wang, Li-Hua et al. “Mechanisms of Acupuncture Therapy for Simple Obesity: An Evidence-Based Review of Clinical and Animal Studies on Simple Obesity.” Evidence-based complementary and alternative medicine (2019), doi:10.1155/2019/5796381

 

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ