דלקת ריאות נחשבת לאחד הזיהומים השכיחים בגילאי הינקות והילדות. כ-3% מהילדים יחלו בה, בעיקר בעונות הסתיו והחורץ, והסיכון גבוה אף יותר בקרב תינוקות. ללא טיפול, היא עלולה להוביל להחמרה ואף לתמותה. כיצד מתבטאת דלקת ריאות? איך מאבחנים אותה, ומהן דרכי הטיפול בה?

במאמר זה ריכזנו עבורכם את מירב המידע על תסמיני המחלה, האבחון והטיפול בה.

 

דלקת ריאות בילדים: גורמים מרכזיים

דלקת ריאות נגרמת כתוצאה מזיהום של דרכי הנשימה, המתפשט אל הריאות. ישנם 2 גורמים עיקריים העלולים להוביל ליצירת התהליך הדלקתי בריאות: נגיף וחיידק. אחד החיידקים הנפוצים הגורמים לדלקת ריאות חיידקית הוא חיידק הפנאומוקוק, השכיח בילדים ומוביל לדלקות אוזניים ולדלקות ריאות.

דלקת ריאות ויראלית תופיע בעיקר לאחר הידבקות בוירוס ה-RSV, גם הוא שכיח בקרב ילדים ומתפרץ לרוב בעונות הקרות. לא פעם, שפעת, שגם היא מחלה ויראלית, עלולה להוביל להתפתחות הדלקת. לעתים נדירות יותר התפרצות דלקת הריאות נגרמת משילוב של זיהום חיידקי וויראלי.

ילדים הסובלים ממחלות כרוניות במערכת הנשימה, כדוגמת אסתמה וסיסטיק פיברוזיס, וכן ילדים הסובלים ממחלות רקע אחרות או ממערכת חיסונית ירודה, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח דלקות ריאה.

 

תסמינים לדלקת ריאות אצל ילדים

הזיהום המוביל לדלקת ריאות עלול להתבטא רק באונה אחת של הריאה, או בשתיהן, ולגרום לחסימה חלקית של דרכי הנשימה. דלקת ריאות ויראלית (הנגרמת על ידי נגיף) לרוב תתבטא בתסמינים קלים יותר, ולא בהכרח תדרוש טיפול תרופתי. לעומתה, דלקת ריאות חיידקית מתבטאת באופן חמור יותר, ומחייבת מתן טיפול תרופתי.

אלו התסמינים הנלווים לדלקת ריאות:

  • שיעול, לעתים מלווה בליחה.
  • נזלת
  • קשיי נשימה (לפעמים יתבטא בנשימות מהירות ו'שטוחות').
  • כאב באזור החזה
  • כאבי בטן
  • ירידה בתאבון
  • חום

נדגיש כי בחלק מהמקרים, מופיעים רק חלק מהתסמינים, למשל אפשר שילד הסובל מדלקת ריאות לא יפתח חום או שיעול כלל. ישנם מקרים נוספים שבהם התסמינים 'שקטים' ועדינים יותר, ונדרשת תשומת לב ותשאול הילד על מנת לזהות את התחושות הגופניות מהן הוא סובל.

בנוסף, במידה וילדכם סבל ממחלה ויראלית, כדוגמת שפעת, ומספר ימים מרגע הופעת התסמינים נראה שמצבו הגופני מחמיר במקום להשתפר, ייתכן שמדובר בדלקת ריאות.

 

דרכי אבחון דלקת ריאות בילדים

אם יש לכם חשד שילדכם חולה בדלקת ריאות, עליכם להגיע לרופא הילדים. אבחון המחלה נעשה באמצעות בדיקה גופנית. בבדיקה מאזין הרופא לתפקוד הריאות. במידת הצורך, תופנו גם לביצוע צילום רנטגן של אזור החזה או בדיקת דם, לאישור או לשלילת האבחנה, בעיקר כאשר הבדיקה הגופנית שביצע הרופא לא הייתה חד משמעית, ובכל זאת קיים חשש לדלקת ריאות.

אבחון ודאי אם מדובר בדלקת נגיפית או חיידקית, אפשרי רק באמצעות בדיקת דם או תרבית דם.

במידה וילדכם סובל מדלקות ריאה חוזרות, ההמלצה היא לפנות למומחה ריאות, שיוכל לבדוק את הילד ולהפנות אתכם לביצוע בדיקות מקיפות יותר, לצורך שלילת מחלות ריאה או מחלות נשימתיות אחרות. אבחון דלקת ריאות אצל ילדים

 

איך למנוע דלקת ריאות אצל הילד

  • הפחתת הסיכון להופעת הדלקת אפשרית בעזרת כמה צעדים פשוטים:
  • הראשון שבהם הוא הקפדה על היגיינה ואוורור חללים סגורים, בייחוד בחורף, היות והנגיפים והחיידקים המובילים להתפתחות דלקת ריאות הם מדבקים.
  • נוסף על כך, הקפדה על קבלת חיסון נגד שפעת, עם תחילת העונה הקרה, היא משמעותית, ועשויה גם היא להפחית את הסיכון להופעת דלקת ריאות, שכן שפעת היא אחד הגורמים שעלולים להוביל להתפתחות הדלקת. מאמר שפורסם ב – The Pediatric Infectious Disease Journal מצא כי מתוך כ-3000 ילדים שאושפזו בעקבות שפעת, 36% (יותר משליש!) פיתחו דלקת ריאות כסיבוך של המחלה.
  • הקפדה על חיסוני השגרה בגיל הילדות חשוב גם הוא, כיוון שבין החיסונים, ניתן גם חיסון כנגד חיידק הפנוימוקוקוס הגורם לדלקת ריאות. מחקרים שבוצעו לאורך השנים, מצאו כי החיסון הביא להפחתה בתחלואה בדלקת ריאות על רקע החיידק, בקרב אלו שהתחסנו (מחקר)

 

טיפול חירום בדלקת ריאות בילדים

הטיפול בדלקת ריאות חיידקית כולל מתן תרופות אנטיביוטיות. כאשר מדובר בדלקת ריאות על רקע ויראלית, ברוב המקרים אין צורך בטיפול תרופתי, והמחלה תחלוף בעצמה.

לכל אורך משך המחלה, חשוב לוודא שילדכם מקפיד על שתייה מרובה, למניעת התייבשות. בכל מקרה של הדרדרות בקשיי הנשימה בעקבות המחלה או החמרה בתסמינים אחרים, יש לגשת בהקדם לקבלת טיפול רפואי.

לתיאום עם פגישה וייעוץ עם אסף מור

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

טיפול ומניעת דלקות ריאות בראי הרפואה הסינית

על פי הרפואה הסינית, כמו ברפואה המודרנית, לריאות תפקיד חשוב, כיוון שהן אחראיות על יצירת האנרגיה (צ'י) והפצתו אל כל איברי הגוף.  הריאות הן גם האיבר שמאפשר לנו החלפת חומרים עם העולם החיצוני יחד עם העור והמעיים הגסים. לפיכך, לריאות חלשות או לא מאוזנות אנרגטית יש השפעה רחבה על תפקודי מערכות הגוף, היא יכולה לנבוע מסיבות מולדות תורשיות, מפגיעה נרכשת בגיל צעיר, מזיהומים חוזרים, מפעילות ייתר של מערכת החיסון או מפגיעה ריגשית שנובעת מעצב/ ייגון או קושי ביצירת גבולות או בשמירה עליהם

  • טיפול בדיקור סיני ובצמחי מרפא עשוי להועיל לחיזוק הריאות, לסייע במניעת מחלות ובחיזוק מערכת החיסון הטבעית.
  • הטיפול ברפואה סינית מתמקד בשלב המניעה בין המחלות, אך יכול להועיל מאוד בזמן מחלה בסיוע בסיום הדלקת ובחיזוק הגוף בזמן ואחרי מחלה.
  • הטיפול אינו מחליף טיפול מודרני מציל חיים וכשניתן ע"י מטפלים מנוסים הוא בטוח לחלוטין ובמיוחד ביכולת בשילוב עם טיפול מציל חיים.

 

נשמח לסייע, לאבחן ולתת אינפורמציה לגבי אפשרויות לטיפול.

אסף מור וצוות המומחים של רפואות ילדים.

אסף מור, מטפל בילדים על פי הרפואה הסינית

אסף מור (Dipl CM (IATcm, ETCMA, מטפל, מורה ומנחה קליני ברפואה סינית, מומחה לרפואה סינית בילדים ומתבגרים. מנהל ובעלים של מרכז רפואות לרפואה משולבת, בעלים ויו"ר של הICCM (הקהילה הבינלאומית לרפואה סינית), מרכז קורס התמחות ברפואת ילדים, מרצה ומנחה קליני בקמפוס ברושים, אוניברסיטת תל אביב.

למידע נוסף >

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ