אירוע מוחי, או בשמו הנוסף שבץ מוחי, הוא מצב של פגיעה באספקת דם למח, העלולה להוביל לנזק זמני או קבוע. אירוע מוחי עלול להגרם כתוצאה מקריש דם, החוסם כלי דם המובילים דם למוח, ובמקרים אחרים הגורם לו הוא דימום מוחי.

אירוע מוחי יכול להיות בדרגות חומרה שונות, ולהוביל למגוון פגיעות: החל מפגיעות פיזיות שונות (פגיעה בראייה, בתפקוד הגפיים ובניידות) דרך פגיעה קוגניטיבית (קשיי דיבור, בלבול והפרעות בזכרון) ועד לפגיעה מנטלית כדוגמת דכאון וחרדה.

אחד מכל חמישה אנשים יסבול מאירוע מוחי במהלך חייו, כאשר הסיכון לשבץ מוחי עולה עם הגיל. בנוסף, קיומן של מחלות רקע כדוגמת סוכרת, לחץ דם גבוה, רמות גבוהות של שומנים בדם ועוד, מעלה גם הוא את הסיכון.

מה עושים אם יש חשד לאירוע מוחי?

כאשר קיים חשד לאירוע מוחי, הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא לפנות לבית החולים לצורך אבחון וקבלת טיפול. ישנה חשיבות גדולה לפנות לבית החולים בהקדם, כיוון שזיהוי האירוע ומתן טיפול מיד עם הופעתו יכולים למנוע נזק מוחי, ולהפחית את הפגיעה המוחית והשלכותיה על האדם. בחלק מהמקרים, לאחר אשפוז בבית החולים לצורך קבלת טיפול ומעקב יופנה האדם לתהליך שיקום.

מהו שיקום לאחר אירוע מוחי ומהי חשיבותו?

אירוע מוחי מוביל לפגיעה מוחית, שבתורה עלולה להתבטא במגוון מוגבלויות פיזיות וקוגניטיביות. מטרת השיקום היא לשפר את השלכות הפגיעה ככל שניתן, להחזיר אותו לתפקוד מקסימלי בשגרה, ולהביא לשיפור באיכות חייו.

מתי נדרש שיקום? ומהם הטיפולים הכלולים בסל הבריאות?

במהלך האשפוז בבית החולים, צוות רב מקצועי בוחן את הצורך בתהליך שיקום ומעביר את המלצתו לשיקום לקופת החולים. תהליך השיקום מתקיים לרוב במסגרת הקהילה, אך במקרים מסוימים יקבל האדם המלצה לטיפול שכרוך בשהות במוסד שיקומי. התוכנית השיקומית מותאמת באופן אישי לפגיעה הקיימת ולצרכי השיקום של האדם, ויכולה לכלול פיזיותרפיה, הידרותרפיה, טיפול בדיבור (ע"י קלינאי/ת תקשורת) וריפוי בעיסוק – טיפולים הכלולים בסל הבריאות עבור נפגעי שבץ מוחי.

אירוע מוחי על פי הרפואה הסינית

על פי הרפואה הסינית, אירוע מוחי הוא תוצאה של חוסר איזון פנימי, כאשר מחלות רקע קיימות, כמו גם אורח חיים לא נכון שכולל סטרס ותזונה לא מאוזנת, 'תורמים' בתורם לחוסר איזון זה. כתוצאה מכך, נוצר קריש דם היכול לגרום לנזק מוחי שתלוי במיקום הפגיעה של הקריש דם.

כיצד רפואה אינטגרטיבית יכולה לסייע בשיקום?

שילוב רפואה אינטגרטיבית כחלק מתהליך השיקום ה'מסורתי' יכול לסייע בצמצום הפגיעה ובשיפור התפקוד, ולהניב תוצאות טובות יותר לתהליך השיקום. הטיפול משפר את הקשר בין הנוירונים במוח ע״י זרימת דם וגלוקוז. הקשר החדש מתבצע עי מעקפים שמערכת העצבים עושה רק בנוירונים שמתפקדים חלקית.

קשרים חדשים אלו משפרים את מצב המטופל הן קוגניטיבית והן שיפור מוטורי. גם כאן ישנה חשיבות לא להמתין, ולהתחיל בטיפול בהקדם האפשרי – על מנת להגדיל את הסיכויים לשיפור בתפקוד. הבחירה בטיפול, כמו גם משך הטיפול הנדרש, תלויים בתפקוד המטופל, בחומרת הפגיעה ובצרכים הקיימים, ולכן אין טיפול אחד שיתאים לכל נפגעי שבץ מוחי.

תחילתו של התהליך באבחון המושתת על עקרונות הרפואה הסינית: תשאול, אבחנת דופק ולשון. לצד אלו, יבצע המטפל לצד בדיקה פיזית של המטופל וייבחן את היקף הפגיעה הקיימת, ביטוייה וחומרתה.

מהם הטיפולים שמציעה הרפואה האינטגרטיבית?

הרפואה הסינית מציעה מגוון שיטות טיפול שביכולתן לסייע בשיקום לאחר שבץ מוחי.

דיקור סיני

טיפול בדיקור סיני מעודד זרימת דם טובה יותר ומפחית את טונוס השרירים שלא פעם עולה כתוצאה מהאירוע המוחי. בנוסף, בעזרת הדיקור ניתן לעורר גירוי עצבי, שבתורו מסייע בטיפול בתסמינים נוירולוגיים. לאורך השנים מחקרים רבים ביקשו לבחון את השפעתו של דיקור סיני על פגיעות שונות מהן סובלים נפגעי שבץ מוחי.

כך למשל, מחקר שבוצע בשנת 2020 מצא שטיפול בדיקור משפר את יכולת הבליעה בקרב נפגעי שבת מוחי שסובלים מהפרעות בליעה. מחקר אחר שפורסם בשנת 2012 מצא שטיפול בגירוי חשמלי בתדירות נמוכה באמצעות מחטי דיקור סיני הביא לשיפור משמעותי בתפקוד המוחי, אל מול קבוצת הביקורת שקיבלה טיפול דמה.

דיקור נוירולוגי

שיטה נוספת לטיפול בנפגעי אירוע מוחי היא דיקור נוירולוגי מתחת ללשון. בחלק התחתון של הלשון שלנו קיימים שני עצבים קרניאליים (הנקראים גם עצבי הגולגולת ויוצאים ישירות מהמוח) – העצב הטריגמינלי – המעצבב את אזור העיניים, הלחיים והלסת, ועצב הפנים – האחראי לפעילות שרירי הפנים. גירוי עצבי הלשון, המתבצע באמצעות דיקור עדין וקצר (שמשכו שניות בודדות) מתחת ללשון, יוצר תגובת שרשרת המעודדת יצירת תקשורת בין הנוירונים במוח, ומוביל לשיפור התסמינים הנוירולוגיים מהם סובל המטופל. מחקר שפורסם ב-2015 ובחן את יעילותו של דיקור לשון בקרב נפגעי אירוע מוחי, מצא שיפור בתפקודי הבליעה ובמדד הלאומי לבריאות לאחר שבץ (NIHSS) בקרב קבוצת המחקר.

צמחי מרפא

טיפול בעזרת צמחי מרפא מסייע גם הוא בשיפור זרימת הדם, מעודד יצירת קשרים עצביים חדשים ובכך מפחית את ביטויי הפגיעה הפיזית והקוגניטיבית. הטיפול בצמחי מרפא נעשה באמצעות יצירת פורמולה המותאמת אישית למטופל, ומציעה אפקטיביות גדולה יותר בטיפול. השימוש בפורמולה פשוט וקל, ומבוצע באופן יום-יומי לאורך מספר חודשים.

אשמח לייעץ לכם.ן בשיקום לאחר אירוע מוחי ולהרחיב על כך בשיחה. מוזמנים ליצור איתי קשר. נדב

לתיאום פגישה וייעוץ עם נדב סגמן

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

נדב סגמןנדב סגמן Dipl CM, מטפל מומחה ברפואה סינית, מנחה קליני ברפואה סינית. סיים בהצטיינות רפואה סינית בקמפוס ברושים, אוניברסיטת ת”א. התמחה בסין ובהונג קונג בטיפול בסוכרת, נוירולוגיה ומחלות פנימיות בשנים 2012 ו- 2014-2015.

למידע נוסף >

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ