מחקרים רבים בוצעו על מחלימי קורונה. קיימים דיווחים הולכים וגוברים על תופעות גופניות ממושכות בחולים שהחלימו ממחלת הקורונה. תופעות אלה יכולות להמשך חודשים לאחר ההחלמה. תופעות אלה כוללות שיעול, עייפות, קוצר נשימה, כאבים והפרעות ביכולת המנטלית.

43% מהחולים שהחלימו מקורונה דיווחו על קוצר נשימה ו 16% מהמחלימים דיווחו על שיעול חודשיים ויותר לאחר ההחלמה. חולים שהיו בדרגת מחלה קלה יחסית דיווחו על שיעול שנמשך שבועות וחודשים לאחר ההחלמה. אפילו 10% מהחולים שלא היו מאושפזים כלל דיווחו על שיעול 4 חודשים לאחר ההחלמה.

מה הסיבה לשיעול לאחר ההחלמה מקורונה?

לא ברורה הסיבה מדוע חלק ממחלימי הקורונה מפתחים את התופעות המתמשכות לאחר הוירוס בעוד שאחרים מחלימים לחלוטין. קיימות עדויות שנשים בעיקר, תחלואה ריאתית קודמת וחומרת מחלת הקורונה יכולים לנבא את התפתחות התופעות הממושכות לאחר ההבראה, מה שמכונה "סינדרום פוסט קורונה".

בניגוד לשיעול שנמשך לאחר צינון או שפעת רגילה הרי ששיעול לאחר קורונה מלווה לרוב בתסמינים נוספים שיכולים לרמז על ריבוי סיבות ומנגנונים שגורמים לתופעות אלה. השילוב של עייפות, קוצר נשימה, כאבים ושיעול יכולים לרמז על פגיעה במערכת העצבים המרכזית ולכן חשוב התיעוד של כל התסמינים הנלווים לשיעול.

מבחינת השיעול, חשוב לתעד את התדירות, החומרה, הדחף לשיעול, רגישות היתר, ואלה יכולים לעזור לאבחן ולהבין טוב יותר את סיבת השיעול ובהתאם לעזור ולטפל.

בכל מקרה של שיעול מתמשך לאחר הקורונה חשוב לשלול פגיעה פתולוגית או מבנית בריאות כמו הצטלקות ברקמת הריאה או נזק לדרכי האוויר כתוצאה מהוירוס או הטיפול שהמטופל קיבל בבית החולים (הנשמה פולשנית).

 

שינויים ברקמת הריאה ניתן לגלות ב CT של הריאות, וצלקות ברקמת הריאה נמצאות ב 10-20% מהחולים. הצטלקויות אלה מגבירות את הרגישות של הריאות לגירויים שונים ובכך מחמירות את השיעול.

קיימים מנגנונים עצביים מרכזיים שמפעילים את השיעול בחולי קורונה לשעבר. קיימת כנראה רגישות יתר של מנגנונים עצביים שמפעילים את מנגנון השיעול בנוסף לתופעות נוירולוגיות אחרות כגון עייפות ופגיעה בתפקודים מנטליים אחרים.
הדבקה בוירוס הקורונה כמו גם וירוסי נשימה אחרים, גורמת להפעלה של מערכת החיסון שמגרה את קצות העצבים שנמצאים בריריות של האף ודרכי הנשימה. תהליכי דלקת מקומית אלה גורמים לגירוי לשיעול על בסיס של הפעלת מערכת החיסון.

איך מטפלים בשיעול לאחר מחלת הקורונה?

הטיפול בשיעול לאחר התחלואה בקורונה מבוסס על תרופות שמקובלות בדרך כלל. קיימים בשוק תכשירים רבים לטיפול בשיעול, אך לא הוכחה יעילות של אף אחד מהם כטיפול בשיעול לאחר הדבקה במחלה ויראלית. כנראה ששימוש בתכשירים המכילים אופיאטים יכולים לעזור בדיכוי של שיעול מסוג זה, אך ברור ששימוש ממושך אינו בריא ועלול להביא להתמכרות, תלות ותופעות לוואי במערכת העצבים.
שימוש בסטרואידים לא הראה שיפור ניכר במצב חולים אלה כיון שאין זה מנגנון שיעול הדומה לחולי אסטמה.

מחקרים רבים ממשיכים להתבצע על טיפול מתאים לשיעול המתמשך לאחר מחלת הקורונה, במטרה למצוא תרופות ייחודיות שיביאו להקלה וטיפול בבעיה מורכבת זאת.

טיפול טבעי: האם לרפואה הטבעית יש מה להציע?

הרפואה הטבעית יכולה לעזור לחולים הסובלים משיעול שאחרי קורונה. במיוחד לאור העובדה שמדובר בתהליכים לא ברורים שעדיין נחקרים, הרי שטיפול המחזק את המערכת החיסונית ובנוסף הפועל על גוף ונפש כאחד יכולים להביא להקלה ושיפור בתסמינים.

הפתרון הטבעי אינו מהווה תחליף לכל טיפול תרופתי (אם יש כזה) אך הוא יכול לתרום לשיפור איכות החיים ולהשתלב בכל טיפול רפואי אחר.

לפרטים נוספים וקביעת פגישה, צרו קשר

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

ד"ר דניאל שינהר הומיאופת

דניאל שינהר M.D

עוסק בתחום כירורגית ילדים למעלה מ-30 שנה במכלול הרחב של הבעיות הכירורגיות. מטפל בפגים, תינוקות, ועד מתבגרים בני 18 שנה. עוסק בתחום ההומיאופתיה המודרנית למעלה מ-20 שנה.

דניאל עבד במשך שלוש שנים בבית החולים דנה לילדים בת"א ומשנת 1999 עובד בבית החולים תל השומר במחלקת כירורגית ילדים ומשנת 2017 מכהן כמנהל מחלקת כירורגית ילדים בשיבא תל השומר.

למידע נוסף >

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ