הוא שכיח יותר ממה שחשבתם, עלול להופיע בכל גיל בחיים הבוגרים, לפרקי זמן קצרים או ארוכים, ומשפיע באופן משמעותי על יכולת התפקוד שלנו בשגרה. על פי סקר בריאות הנפש שערך משרד הבריאות ותוצאותיו פורסמו במרץ 2012, אחד מכל ששה בוגרים בישראל (17.6%) סבל מהפרעה של דכאון או חרדה במהלך חייו.

רובנו מרגישים ב'באסה' או חשים עצובים מדי פעם, ואלו תחושות נורמטיביות לגמרי. פיטורין, פרידה מבן זוג, מוות של אדם קרוב ואירועים נוספים עלולים להוביל לתחושות של עצב ודכדוך. אם כך, כיצד אפשר לדעת אם מדובר בעצבות נורמלית וחולפת, או בדכאון? האם דכאון יכול לחלוף מעצמו? מהם הטיפולים האפשריים בדכאון וכיצד הרפואה הסינית יכולה לסייע? ריכזנו עבורכם את המידע על טיפול טבעי בדכאון במאמר הבא.

מהם הגורמים לדכאון?

דכאון יכול להיות תוצאה אחד או יותר מהגורמים הבאים:

  • גורמים סביבתיים – אירועים טראגיים או טראומתיים שחווינו בילדות ואף בחיינו הבוגרים, כדוגמת התעללות, פרידה, אבדן של אדם אהוב ומשברים אחרים, עלולים להוביל לדכאון.
  • גורמים תורשתיים – לדכאון יש מרכיב תורשתי. כך, אנשים שאחד מבני משפחתם הקרובים אובחן עם דכאון בעבר, נמצאים בסיכון גדול יותר לפתח דכאון בעצמם.
  • גורמים פסיכולוגיים – דפוסי החשיבה שלנו והתפיסה שלנו כלפי עצמנו וכלפי העולם, ביניהם דימוי עצמי נמוך ודפוסי חשיבה שליליים ו/או נוקשים, עלולים גם הם להגדיל את הסיכון שלנו לפתח דכאון.
  • גורמים ביולוגיים וכימיים – שינויים באיזון החומרים המופרשים במוחנו עלול גם הוא להגדיל את הסיכון לפתח דכאון.
  • גורמים הורמונאליים – חוסר איזון הורמונלי בגופנו, בין אם בהיריון, לאחר לידה, או בשל הפרעה בתפקוד בלוטת התריס, עלול גם הוא להוביל להתפתחות דכאון.

מהם התסמינים של דכאון?

התסמינים של דכאון רבים ומגוונים, כאשר כל אדם עלול לסבול מתסמינים שונים. בנוסף, תסמיניו של דכאון עלולים להשתנות בין גברים ונשים, וכן בין צעירים למבוגרים. חשוב להדגיש שאנשים שונים עלולים לסבול מרמות שונות של דכאון – מדכאון קל ועד לקשה.

באופן כללי, ניתן לחלק את תסמיני הדכאון לרגשיים וגופניים:

תסמינים רגשיים

  • עצבות, דכדוך או מצב רוח ירוד שנמשכים מדי יום, במשך מעל לשבועיים
  •  רגזנות וחוסר שקט
  •  פגיעה ביכולות קשב וריכוז
  •  רגישות יתר
  • חוסר עניין או ירידה משמעותית בתחומי עניין קיימים, שהאדם נהנה מהם בעבר
  •  ירידה בחשק המיני
  •  מחשבות אובדניות

תסמינים פיזיים

  •  בעיות בשינה, או לחילופין שינה רבה מהרגיל
  • שינויים במשקל
  • תחושת עייפות או ירידה באנרגיה
  •  התקפי בכי
  •  לעתים נלווים לדכאון תסמינים נוספים, כדוגמת כאבי ראש או כאבי גב

כיצד מאבחנים דכאון?

כאשר עולה חשד לקיומו של דכאון, חשוב לשוחח על כך עם רופא המשפחה. בשיחה עם הרופא, הוא יברר אתכם מהם התסמינים הקיימים, יבצע בדיקה גופנית, ויפנה אתכם לבדיקות נוספות או להמשך בירור במידת הצורך. אבחון דכאון הוא חשוב, על מנת שניתן יהיה להתאים לכם טיפול שיסייע בהתמודדות עם המצב.

מדוע חשוב לטפל בדכאון?

דכאון עלול לפגוע ביכולת התפקוד שלנו בכל תחומי החיים, ולהוביל לירידה משמעותית באיכות החיים. דכאון קליני אינו חולף מאליו. כמו כן, לא פעם, התעלמות מתסמיני הדכאון עלולה להוביל עם הזמן להחמרה בתסמינים ולקשיים נוספים. כן, ישנה חשיבות רבה לפנות להתאמת טיפול, שיסייעו בשיפור המצב, הקלה על התסמינים, ויעניקו תמיכה וסיוע להתמודדות עם הדכאון.

כיצד אפשר להקל על דכאון ללא תרופות?

אם אינכם מעוניינים לפנות בשלב זה לטיפול תרופתי בדכאון, דעו שישנן מגוון אפשרויות לטיפול רגשי ואף טיפול טבעי בדכאון שיכולים לסייע לכם. פסיכותרפיה היא אחת מאפשרויות הטיפול. מדובר למעשה בטיפול נפשי, הניתן על ידי פסיכולוג או עובד סוציאלי. גם כאן ישנן מגוון שיטות טיפוליות – טיפול פסיכודינמי, טיפול התנהגותי- קוגניטיבי ועוד.

טיפול אינטגרטיבי (טבעי) בדכאון

על פי הרפואה הסינית, הגוף והנפש קשורים זה בזה בקשר בלתי נפרד.

שילוב שיטות טיפול מהרפואה הסינית כדוגמת דיקור, טיפול במגע וצמחי מרפא, לצד הטיפולים הקונבנציונאליים בבעיה, יכולים לסייע בהתמודדות עם הדכאון ולהביא להקלה בתסמינים.

דיקור סיני מעודד שחרור אנדורפינים בגופנו, המשמשים כמשככי כאבים טבעיים, ויכול לסייע בהקלה על כאב, להביא לשינוי מיטיב במצב הרוח ואף להוביל לשיפור באיכות השינה.

צמחי מרפא, כדוגמת היפרקום, יכולים לסייע בהגברת פעילותם של סרוטונין ודופמין, שבתורם מפחיתים את תסמיני הדכאון.

 חשוב להבין כי הדיכאון ( כמו כל מחלה) הוא גם הזדמנות להציץ למקומות שבדרך כלל אנחנו לא רוצים לפגוש

 על פי לקאן הדיכאון הוא חטא של תרבות שכבר לא מאפשרת למילים לעטוף את הכאב ולגעת בו

ולכן שילוב של רפואה סינית ודיאלוג רגשי יכול להניב תוצאות מצויינות בטיפול בסימפטום זה!

מעוניינים לשמוע עוד על טיפול טבעי לדיכאון? צרו איתנו קשר ונשמח לסייע

לתיאום פגישה וייעוץ עם מירב סבר

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

מרב סברמירב סבר Ac. Dip T.C.M מטפלת בכירה ברפואה סינית מסורתית ועתיקה, בילדים ומבוגרים עם דגש על שילוב דיאלוג רגשי בתהליך הטיפולי.

מומחית בטיפולי אנטיאייגינג- דיקור קוסמטי, טיפול וליווי חולים אונקולוגים התמחות בילדים עם דגש על בעיות קשב וריכוז, טיפול בצמחי מרפא בוגרת מכללת מדיסין, מלמדת ומטפלת משנת 1996.

למידע נוסף >

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ