מחזור, או בשמו הנוסף 'וסת', נמשך כחודש בממוצע, אך יכול להמשך גם 24-35 ימים. בתקופה זו נוצרים בשחלות זקיקים, מהן בוקעת הביצית, ומתרחש תהליך הביוץ. במהלך ימים אלו רירית הרחם מתעבה, כהכנה לקליטת הביצית. בתום הביוץ, כאשר הביצית אינה מופרית, נושרת רירית הרחם ומופיעה הווסת.

תהליך זה מתרחש בכל נערה ואישה בגיל הפריון. המחזור החודשי מתחיל למעשה ביום הראשון של הדימום, ונמשך עד להופעת הווסת הבאה. הדימום עצמו נמשך בין 3 ל-5 ימים.

מהו מחזור לא סדיר?

ישנם מצבים בהם המחזור אינו סדיר, כלומר אינו מופיע מדי חודש. מחזור לא סדיר יכול להתבטא בווסת שאינה מופיעה בזמנים קבועים, או בדימום שעוצמתו ומשכו משתנים. מחזור לא סדיר יכול להיות זמני, או קבוע.

האם מחזור לא סדיר הוא דבר מסוכן?

ברוב המקרים, מחזור לא סדיר אינה בעיה מסוכנת. עם זאת, כאשר שמדובר בבעיה מתמשכת, חשוב לפנות לבירור רפואי ולאבחן את הגורם לכך.

מהם הגורמים למחזור לא סדיר?

ישנם מגוון סיבות שעלולות להוביל לשיבוש במחזור החודשי.

  • בעיות גניקולוגיות – בעיות בתפקוד הרחם והשחלות, או הפלות בעבר, יכולות להוביל למחזור לא סדיר. במקרים רבים, שחלות פוליציסטיות גם הן יובילו למחזור לא סדיר ולבעיות בביוץ.
  • אמצעי מניעה – גלולות למניעת היריון והתקן תוך רחמי מונעים את הופעת המחזור החודשי, ויכולים להוביל להופעת דימומים בצורה אקראית וללא קשר למחזור החודשי.
  • חוסר איזון הורמונלי – שיבוש בפעילות בלוטת התריס משפיעה על האיזון ההורמונלי בגוף, ועלולה להוביל למחזור לא סדיר.
  • השמנת יתר – עודף משקל משפיע על האיזון ההורמונלי בגוף, ועלול גם הוא להוביל למחזור לא סדיר.
  • אורח חיים – אורח חיים שאינו מאוזן, וכולל פעילות גופנית מאומצת מאוד, סטרס קבוע או מתמשך ושינוי קיצוני במשקל, עלולים לפגוע באיזון ההורמונלי ולהוביל לשיבוש במחזור החודשי.
  • גיל האישה – לקראת גיל המעבר, המחזור החודשי עשוי להשתנות, להופיע בזמנים לא קבועים, להתקצר או להתארך.
  • סרטן – אמנם מדובר בגורם נדיר, אך דימום שאינו בזמן הווסת, או לאחר קיום יחסי מין, עלול לעורר חשד לסרטן הרחם או צוואר הרחם, ויש לגשת לבירור רפואי.

מחזור לא סדיר לאחר לידה

בשבועות שלאחר הלידה מופיע דימום שיכול להמשך מספר שבועות. מדובר במצב תקין, שבמסגרתו הרחם מתרוקן וחוזר לעצמו, וחשוב להבהיר שלא מדובר בווסת. לאחר תקופה זו ועם הפסקת הדימום, המחזור החודשי יחזור לעצמו לרוב תוך 3 חודשים, כאשר הופעת הווסת הראשונה לאחר הלידה תלויה במידה רבה בהנקה.

בהנקה מופרש בגוף האישה הורמון הפרולקטין, שתפקידו לסייע בייצור החלב. הורמון הפרולקטין מדכא את הורמוני הרבייה הדרושים לצורך הביוץ, ולכן הנקה עשויה לדחות את מועד הופעת הווסת הראשונה לאחר הלידה.

הווסת הראשונה לאחר הלידה יכולה להדמות לזו שהופיעה לפני ההיריון, או להיות שונה במשך שלה ובעוצמת הדימום. לרוב, הווסת תחזור לעצמה תוך 6 חודשים לכל היותר מהופעת הווסת הראשונה לאחר הלידה.

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק של רפואות

כיצד מאבחנים מחזור לא סדיר?

במקרים בהם המחזור אינו סדיר לאורך תקופה, ההמלצה היא לפנות לרופא נשים ולהתחיל בבירור רפואי, לאיתור הגורם לבעיה. לרוב, הבירור יתחיל בבדיקה גניקולוגית שמטרתה שלילת בעיות ברחם ובשחלות. במידת הצורך, הבירור יכלול גם אולטרסאונד, בדיקות דם, בדיקת משטח צוואר הרחם ובדיקות נוספות. התאמת הטיפול תעשה על ידי הרופא בהתאם לסיבה שהובילה לשיבוש במחזור החודשי, ויכולה לכלול מנעד רחב של המלצות – החל מטיפול תרופתי ועד לשינוי אורח החיים.

 קשור: מחזור לא סדיר בקרב נערות – לצפיה הקליקו כאן

דרכי טיפול טבעיות במחזור לא סדיר

הרפואה הסינית יכולה להקל ולסייע בטיפול במחזור לא סדיר, לצד הרפואה המערבית.

הרפואה הסינית מתייחסת למחזור לא סדיר כחוסר איזון בין היין והיאנג של איברים כמו הטחול, הכליות והכבד. שיכולים להיגרם מסיבות רגשיות כמו מתח, לחץ, עבודת יתר, טראומה. או מחשיפה לפתוגנים חיצוניים כמו חום, קור, רוח, תזונה לקויה.

הכבד והכליות הם שני האיברים החשובים ביותר הקובעים את השעון הביולוגי הפנימי למחזור החודשי. הכבד אוגר ומזרים את הדם והכליות מאחסנות את התמציות .שניהם יוצרים ומספקים את הדם לרחם.

הרפואה הסינית מחלקת את המחזור החודשי לארבעה שלבים:
שלב הדם – שהוא שלב הווסת והדימום עצמו.
שלב היין – שלב שהרחם מתמלא בדם ומכין את עצמו לביוץ.
שלב היאנג – שלב הביוץ, הרחם מכין את עצמו להריון.
שלב הצ׳י – שיא התנועה, עליה בחום וברגישות המנטלית.

כל חוסר איזון באחד מארבעת השלבים יכול לגרום לאי סדירות במחזור. לכן ישנם סוגים רבים של אי סדירות שיכולים להתרחש במהלך המחזור החודשי והרפואה הסינית מבדילה ביניהם על מנת לייצר אסטרטגית טיפול מדויקת עבור כל אישה. דרך אבחנה מדויקת, אפשר למצוא את שורש הבעיה ולטפל בה.

דיקור סיני יסייע באיזון הפעילות ההורמונלית וביצירת זרימת דם תקינה לרחם ולשחלות. מעבר לכך, לדיקור הסיני השפעה על כאבי המחזור, כיוון שהוא מביא לשחרור אנדורפינים בגופנו, המשמשים כמשככי כאבים טבעיים ומסייעים בהרפיה ובהפגת כאב. מחקרים מצאו שדיקור סיני מסייע באיזון רמות הורמון ה -FSH (הורמון המופרש מבלוטת יותרת המוח ותפקידו גירוי התפתחות הזקיקים בשחלות) ובחידוש הווסת.

שילוב צמחי מרפא יכול גם הוא לסייע בטיפול בווסת לא סדירה – קוהש שחור ובטטת בר מוכרים כמסדירי וסת ומפחיתים כאבי מחזור, אנג'ליקה סינית מסייעת בהזרמת דם לרחם ובהקלה על כאבי מחזור. שיח אברהם גם הוא עשוי לתרום להסדרת המחזור החודשי.

שינוי באורח החיים ישפיע ללא ספק גם הוא על המחזור החודשי. כך למשל, שילוב פעילות גופנית בשגרה, הפחתת לחץ נפשי, הקפדה על שנת לילה מספקת ותזונה נכונה, עשויים גם הם לסייע בהסדרת המחזור החודשי.

במידה ואתן מעוניינות בטיפול טבעי במחזור לא סדיר צרו קשר

לתיאום פגישה וייעוץ עם לידיה בדארנה

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

לידיה בדארנה - מטפלת ברפואה סינית ושיאצומטפלת ברפואה סינית ושיאצו. מתמחה בגניקולוגיה וילדים.

בוגרת רפואה סינית ושיאצו מקמפוס ברושים.

2017 מייסדת שותפה למרכז ״מנטרה״ מרפאה אינטגרטיבית לבריאות האישה- בסכנין.

למידע נוסף »

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ