אני מתהפכת שוב לצד ימין, מתכסה, אוספת קצת שמיכה בין הרגליים ומארגנת מחדש את הכרית. אחרי כמה שניות אני כבר על הגב, מנסה מדיטציה. "טוב נו", אני נשברת אחרי שעה של נסיונות. "זה לא ילך".
השעה 2:30 בלילה. נדודי שינה. דווקא הלכתי לישון מוקדם. נרדמתי כמו תינוק שהרגע ניתק מהפיטמה של אימא שלו, טיפת חלב בטמפרטורת גוף עדיין מונחת לו בצד הפה, רגוע ושליו.  ככה גם אני. אחרי מקלחת חמה, נכנסתי לי מתחת לפוך, והופ…לדרימלאנד. אפילו לא נזקקתי לשיר ערש, לאור קטן, ל״עוד סיפור אחרון״ או לכוס מים.
זה שישן איתי, זה הסיפור. זה שישן איתי חי לו בטיים-זון אחר לגמרי. וכשהוא פתאום מחליט ללכת לישון, הוא נכנס לו למיטה ונרדם. אני מתעוררת מהרעש וההמולה שהוא חולל בחדר שינה, והוא כבר נוחר. כך קורה שאני ישנה רק עד שהוא מחליט להצטרף.   מאותו רגע הוא ישן ואני ערה. כך הבנתי לאחרונה איך כדאי לבחור בן זוג לחיים. עזבו תכונות אופי, צורה חיצונית, עזבו שפה ותרבות, עניין משותף, דת או תחומי עניין, שימו בצד משיכה או אהבה. את בן הזוג יש לבחור לפי הרגלי שינה!
איך נפלתי למלכודת האהבה? איך? בחרתי לי בחור מתוק ורגיש, גאון מוכשר, ירוק עיניים, אוהב ומפנק. אבל מה? ינשוף. מה לי, תרנגולת שאוהבת להתעורר עם הנץ החמה, להעביר את חיי עם ינשוף לילה ממשוקף?
אני משכימה קום, ומוכנה ללכת לישון יחד עם רדת השמש. הוא מצידו, ימשיך לישון עד הצהריים ויתקתק מוסיקה נוירוטית על קלידי הלפ-טופ שלו במשך כל הלילה, בלי לשים לב לעובדה שהכרכרה שלו כבר מזמן חזרה להיות דלעת.
אני מדדה לסלון, מזמזמת לי את שלמה גרוניך "מטושטש ולא יציב….מתחת לשמיכה….לא ישנתי כל הלילה…..נדודי שינה״.

מזה הפרעות שינה?

הפרעות שינה זו בעיה שכיחה שאני נתקלת בה הרבה בקליניקה. חלק מאיתנו אפילו לא מודעים לעובדה שסובלים ממנה.
השינה חיונית למח ולגוף ובהעדרה, מושפעים התפקוד הפיזי והמנטלי. בזמן השינה מופרש הורמון הגדילה, שמעורר הפרשת הורמונים נוספים  אשר משפיעים על כל המערכת האנדוקרינית (שמביאה לשינויים משמעותיים במשקל, עייפות, נשירת שיער ועוד). בשביל שהורמון זה יופרש כראוי, יש לישון ברציפות לפחות 4 שעות. בזמן השינה גם מיתנקים הרדיקלים החופשיים, כך שהשינה מספקת תהליך נוגד חימצון, יעיל אפילו יותר מתה ירוק.

ההשלכות של הפרעות השינה

אז מה הבעיה? הבעיה היא שהרבה מאד אנשים לא מצליחים לישון. יש שמתקשים להרדם, יש שמתעוררים לעיתים תכופות במהלך הלילה, ויש שמקיצים מוקדם מידי.
הסיבות להפרעות אלה יכולות להגרם ע"י: חרדות, כאבים, תרופות, מזונות, בעיות אנדוקריניות, מתח, דום נשימה (אפניאה), דכאון ו.. שימו לב -פחד מנדודי שינה (!)
בעיות השינה לפעמים אפילו לא מוגדרות על ידי המטופל עצמו ככאלה, ומופיעות בצורה אחרת כמו: התעוררויות תכופות לשרותים, או התבטאות של כעס ו״פיוז קצר״ במשך היום- בלי להבין שאלה מגיעים כתוצאה מאיכות שינה נמוכה. בעיות באף או בסינוסים שגורמים לנשימה דרך הפה, גם הם יכולים להשפיע לרעה על איכות השינה ולגרום ליובש והתעוררויות תכופות לצורך שתיית מים. בכל אלה ניתן לטפל בעזרת רפואה סינית ולפתור בכמה טיפולים קצרים סידרת סימפטומים שלעיתים נראים לא קשורים, וכמובן את בעיית השינה.

איך לטפל בהפרעות שינה?

מה אפשר לעשות בבית כדי לטפל בבעיה?
  1. כדאי להקפיד על חדר חשוך, שקט ומאוורר, ולשים לב שחדר השינה לא ישמש גם כמקום בו אוכלים או  צופים בטלויזיה. המיטה משמשת לשינה וסקס בלבד.
  2. יש ליצור שגרת שינה בה הולכים לישון כל ערב באותה שעה ומתעוררים באותה שעה ( עדיף לפני 22:00) וכהקדמה לשינה לעשות משהו מרגיע כמו קריאה, הקשבה למוסיקה, אמבטיה, בקיצור, להוריד קצב ולשנות אוירה. ( להמנע ממסכים כשעה לפני השינה).
  3. יש להמנע משימוש ב'מעוררים' כמו ניקוטין וקפאין, ואם אתם לא יכולים להרדם אחרי שתיית אלכוהול – יש להמנע גם מזה.
  4. הרגישים לאור יכולים להעזר במסכת שינה , או במקרה של רגישות לרעש- אטמי אוזניים. בעניין הרעש: יש להפריד בין רעשים חד פעמיים, מרגיזים או מקפיצים לבין "רעש לבן" שדווקא יכול לעזור. יש מכונות מיוחדות שמחוללות רעשים לבנים, אבל מאוורר פשוט יעשה את העבודה.
  5. התעמלות שיגרתית גם תועיל אך המומחים טוענים שיש להתעמל עד 3 שעות לפני השינה.
  6. כדי לאזן את רמות הסוכר והסרוטונין, יש הממליצים על חטיף קטן כשעה לפני השינה, וגם תרופת הסבתא הידועה של חלב חם עשויה לעזור. מי שלוקח כדורי מגנזיום, יכול לקחת אותם לפני השינה- יש להם השפעה מרגיעה על השרירים.
  7. כדי לשלול בעיות כמו נרקולפסיה או SLEEP APNEA כדאי להיבדק במעבדת שינה. במקרה האחרון שינה עם מסכה מיוחדת (CPAP) יכולה לפתור את הבעיה.
  8. פתרון לאוהבי התרופות: יש תרופות הומאופטיות, מרגיעות שטוענות להיות לא ממכרות, בחנויות טבע ובריאות. בידקו היטב את התוית.
  9. אם כל זה לא עוזר וגם הרופא לא יודע מה הבעיה, תמיד אפשר לספור כבשים. לי אישית זה לא עזר מעולם, לעומת זאת, מדיטציה כן עזרה, כמו גם נשימות עמוקות.
  10. לרפואה הסינית יש הרבה מה לתרום בעניין והרבה מטופלים מוצאים מזור על ידי טיפולים בדיקור, צמחי מרפא ושינויי תזונה.
  11. לבסוף, כל הרווקים/ות: מיצאו לכם חיה ממין דומה.

 

שינה ערבה!

יעל שפירו

ד"ר יאיר מיימון

מטפלת ברפואה סינית מאז 2006. מתמחה ברפואת נשים, ילדים, מחלות כרוניות ואוטואימיוניות. מרצה ומנחה קלינית ב- PCOM, מטפלת ב- Mount Sini Hospital, מנהלת ובעלים של קליניקות בניו ג'רזי וניו יורק, מורה ומטפלת באיינגר יוגה מ- 1999.

למידע נוסף >

    פניה למומחים של רפואות

    קביעת פגישה
    צוות המומחים
    שיטות טיפול
    יצירת קשר
    צ'י קונג

    רוצה לחזק את הגוף והבריאות בשיטה מסורתית המשלבת תרגילי תנועה, נשימה ומדיטציה?

    תרגול צ'י קונג

    מחיר מיוחד למטופלי רפואות

    השאר\י פרטים כאן >>