נשים לאחר לידה

עבור נשים התקופה שלאחר הלידה הינה תקופה לא פשוטה, הן מבחינה פיסית והן מבחינה ריגשית, הגוף משתנה במהלך ההריון וכמובן בזמן הלידה עצמה. כל השינויים החלים על הגוף במהלך הריון ואח"כ במהלך הלידה עצמה מביאים אותו לידי תשישות פיזית ורגשית. כמו כן שינויים הורמונלים ישפיעו על המצב הרגשי של היולדת. 

מבחינת נק' מבטה של הרפואה הסינית, האיברים שהכי נפגעים בתהליך הזה הם הכליות, הטחול-לבלב ודם הכבד והם אלה האיברים שצריך לטפל ולחזק אחרי כל הריון ולידה.

הטיפול לאחר הלידה הינו חשוב מאוד עבור שיקומה ובריאותה של היולדת ואיכות חלב האם.
נשים לאחר לידה יסבלו לרוב מחולשה של צ'י (אנרגית החיים) ומחוסר דם, חלק מהנשים יתכן וכבר סבלו מחלק מהתסמינים האלו לפני ההריון והלידה ועתה הם עלולים להחמיר.

הסימפטומים שיכולים להופיע הם עייפות, חולשה בגפיים, בצקות, טחורים, עצירות כתוצאה מסטגנציה וחוסר דם, וכמות מועטה של חלב אם.

ע"פ הרפואה הסינית חלב האם נוצר מתוך הדם וכשהיולדת מגיעה לשלב ההנקה עייפה ומותשת ושהאנרגיה של הדם חלשה לא יהיה לגוף מספיק חלב אם ליצר.

לפיכך ישנה חשיבות רבה למזון שהיולדת מכניסה לגופה ,הוא ישפיע על רמת האנרגיה, הדם וכמות ואיכות חלב האם.

כמו כן, בתקופה שלאחר הלידה נשים הרבה יותר רגישות לרוח וקור ויכולות לחלות יותר בקלות. ולכן יש להימנע מחשיפה לרוח וקור, להימנע מללכת יחפים על רצפה קרה, ולהסתובב בחוץ עם שיער רטוב.

תזונה אחרי לידה – המלצות וטיפים

  1. ישנה חשיבות רבה למזון שהיולדת מכניסה לגופה, הוא ישפיע על רמת האנרגיה, הדם וכמות ואיכות חלב האם.
  2. יש להימנע משתייה קרה, ומזון קר, לא מבושל כגון:כריכים, יוגורט, מוצרי חלב, סלטים.
  3. המזונות המומלצים הינם מזונות המחזקים צ'י ודם.
  4. בשבוע הראשון רצוי להימנע מחלבון מן החי, אומנם הם נחשבים מזונות מחזקי דם, אך מכיוון שהיולדת נמצאת במצב של חולשה של מערכת העיכול, מזונות מן החי עלולים להיות קשים הרבה יותר לעיכול ולכן בשלב הראשון נחזק את מערכת העיכול, יצור האנרגיה והדם ע"י דגנים, קטניות, וירקות.

קשור: המלצות תזונה ומתכון קינואה לשיפור מערכת העיכול

 

מה כדאי לאכול אחרי לידה

מרק מח עצם

למצבי חוסר וחולשה גדולה רצוי לאכול למשך שבועיים, פעמיים בשבוע מרק מח עצם בבישול הרבה זמן. מרק זה יבנה דם.

שבולת שועל

מחזקת נשים לאחר לידה, מחזקת מערכת עצבים, מרגיעה נפש ומגבירה חלב אם.

את שיבולת השועל לאכול כדייסה בבוקר או בערב, ניתן להוסיף אורז מלא על מנת לקבל יותר אנרגיה.

לבשל במים וניתן להוסיף חלב שקדים' חלב שקדים ואורז.

ירקות שורש וכתומים

על פי רפואה הסינית ירקות אלו מחזקים צ'י את אנרגיית הכליות והטחול.

השורשים – שורש פטרוזיליה, שורש סלרי, צנון, שומר, בצל, לפת, סלק. (קולורבי להרבה אנשים עלול ליצור גזים שבהמשך עלולים לעבור לתינוק דרך ההנקה.).

כתומים – גזר, דלעת, דלעת ערמונים, בטטה, דלורית.

רצוי להכין מירקות אלו מרק שורשים/ מרק כתומים/ או ירקות מאודים. 

אצת וואקאמה

משקמת נשים לאחר לידה, מעלה רמות ברזל בדם.

ניתן להוסיפה למרק מיסו ובכלל למרקים.

את האצה יש להשרות כחמש דק במים ולאחר מכן להכניסה לבישול.

אגוזים ושקדים

מקור משומן צמחי, מגבירי חלב, מחזקי אנרגיה

המלצה לטחון את האגוזים והשקדים יחד עם קורט סוכר, ובמצבי הנקה ונפילות אנרגיה ללעוס כפית שתיים מהתערובת.

רוית גורי - מטפלת בכירה ברפואה סינית

רוית גורי

מטפלת בכירה ברפואה סינית מסורתית ועתיקה ותזונה מקרוביוטית, מטפלת מומחית בליווי אונקולוגי, טיפול בנשים ובבעיות עיכול. מומחית בטיפולי אנטיאייג׳ינג – דיקור קוסמטי. מטפלת משנת 2004, בדיקור ותזונה.

למידע נוסף >

    פניה למומחים של רפואות

    קביעת פגישה
    צוות המומחים
    שיטות טיפול
    יצירת קשר
    הצטרפו לקבוצת הפייסבוק

    לנצח את המשקל הגבוה עם תכנית Be.Eat.Well מבית רפואות

    התכנית בליווי צמוד של המומחים שלנו וכוללת 4 שלבים מותאמים אישית המבוססים על הרפואה הסינית, כדי להבטיח הצלחה שתישאר אתכם לאורך זמן

    רוצה לשמוע עוד? השאר\י פרטים כאן >>

    לפרטים נוספים על התכנית לחצו כאן.

    פתיחת שיחה עם נציג
    שוחחו איתנו
    שלום!
    נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ 👇