טווינא 😊
איך אמרת שקוראים לזה?
זה מסאג'? זה לחיצות?

טיפול בשיטת הטווינא (TUI NA), הוא כלי ריפוי סיני עתיק שמתחיל להישמע יותר ויותר מוכר לאוזניים המערביות ועושה נפלאות. הטווינא היא שיטת טיפול במגע המבוצע על בגדים נוחים ומשלב תנועת מפרקים, לחיצות, משיכות, שפשוף מהיר על העור ועוד, ביחד עם תנועות איטיות, מווסתות ומרגיעות.

״יש כאלו שקוראים לה הפיזיותרפיה הסינית״

לשיטה היסטוריה מרובת שנים, העדויות הראשונות מצביעות שהיא תורגלה בסין העתיקה כבר בין השנים 771-476 לפנה"ס במרכז סין למגוון רחב של בעיות פנימיות וחיצוניות.

במרוצת השנים השיטה התפתחה וגדלה והשתמשו בה לטיפול במגוון רב של מחלות פנימיות מורכבות, לצד שאר השיטות המוכרות ברפואה הסינית, הדיקור, צמחי המרפא, התזונה והצ׳י קונג. הנטייה היום היא לפנות לטיפולי מגע בעיקר במצבים של כאב אורטופדי, אבל לטווינא יכולת לסייע למחלות מורכבות יותר  כגון סוכרת, מיגרנות , יתר לחץ דם, בעיות עיכול, כאבי ווסת וכו, גם כשיטה שעומדת בפני עצמה ולא רק לצד השיטות האחרות.

סיפור מקרה עתיק בן 900 שנים על הטיפול בטווינא, מספר על DR PANG , רופא סיני שהתבקש לעזור לאישה בהריון שלא מצליחה ללדת מספר ימים לאחר היום המצופה. כדי לעזור לה, הרופא ביקש לחמם את איזור המותניים שלה עם תרכובת צמחים סיניים, ולאחר מכן ביצע טכניקות טווינא על אותו איזור, עד שהאישה חשה בכאב בטני קל וילדה את התינוק.

השיטה העתיקה הזו פוגשת היום את הרפואה המודרנית המתקדמת ובבתי החולים וקופות החולים כבר לומדים כיצד לשלב אותה יחד עם הטיפול והאבחון הקונבנציונלי. אמנם, כפי שכבר צויין, על אף שברוב המקרים, ההפניה הראשונה תהיה לטיפול בכאב אורטופדי, כמו כאבי גב, שכמות, קרסוליים וכן הלאה, אך בהחלט ניתן ומומלץ לשלב אותה גם בטיפול במחלות פנימיות מורכבות יותר.

בשביל להבין לעומק את הטווינא, צריך להבין איך הסינים בכלל הסתכלו על כאב?

הסינים מתארים את גוף האדם עם ערוצי תנועת אנרגייה (מרידיאנים) בהם זורמים צ'י ודם באופן קבוע לצד האיברים הפינמיים. כמו מים, הצ׳י והדם מזינים את חלקי הגוף השונים ובעצם מהווים את אנרגיית החיים. כאשר הזרימה בגוף נתקעת, נוצר כאב ונפגעת ההזנה של רקמה או האיבר. תקיעות כזו מכונה סטגנציה. אם נמשיל שוב את התנועה לזרימה של נהר גדול, שכאשר המים נעצרים בעקבות סלע גדול שחוסם את המעבר, תנועת המים תיפסק ובהמשך הדרך האדמה תתייבש והצמחים והסביבה יפגעו כתוצאה מכך.

 

״Tong Ze Bu tong, Bu tong ze tong"

אם אין זרימה חופשית יש כאב, אם יש זרימה חופשית אין כאב (משפט סיני עממי)

כך גם ההסתכלות על כאב בגוף האדם, כל כאב הוא סימן לסטגנציה של צ׳י או דם (גם כאבי נפשי) וברגע שתיפטר התקיעות ותחזור הזרימה הרקמה תוכל להחלים ולהתחזק. וכך, בעזרת מגוון רחב של טכניקות, המטפל מזיז, מרכך, מחמם ומניע אזורים פגועים בגוף בכדי להביא אליהם זרימה תקינה של דם.
ישראל מועלם מטפל בטווינא

הטיפול בטווינא אינו תמיד רק באיזור הכאב לעיתים  הטיפול יתמקד גם באיזור מרוחק ממקור הבעיה.

לדוגמא, כאבים בשורש כף היד למשל יכולים להיות מטופלים ממש באזור הכאב עצמו או במיקום אחר, מרוחק, אשר משפיע על איזור הכאב, כגון הצוואר או הכתף,  ובעזרת נקודות ואיזורים אחרים שקשורים למנגנוני שיכוך כאב. כמובן שגם כאן יעשה החיבור למרידיאנים הרלוונטים ,וגם לרקמות בעלות קשר תנועתי (שרשראות תנועה).

אם נחזור למשל על זרימה של נהר, ניתן להבין שבשביל לאפשר את הזרימה לפלג קרוב צריך להתחיל קודם כל עם ערוצים מרוחקים יותר.

מה ההבדל בין טיפול שמבוסס על הרפואה הסינית לבין עיסוי רקמות?

טיפול מגע המבוסס על הפזיולוגיה של הרפואה הסינית, ומבין את התנועה של הצ׳י ודם בגוף מאפשר למטפל לבנות טיפול מדויק יותר, בעל אפקט מתמשך ובעל אופי מרפא ולא רק משחרר. הטיפול בטווינא (וגם בשיאצו) אינו מתמקד רק בבעיית הכאב הספציפית, אלא מתייחס, כבר בשלב התשאול הראשוני, לכלל הגוף מוערכותיו, לאורח החיים של המטופל, להיסטוריה הרפואית, מצבכם הרגשי וסיפור חייו של המטופל. במהלך האבחנה, מתבצעת גם בדיקה פיזית של שרירים, המפרקים והחוליות, ויבדקו רפלקסים רגישים ועוד. בסופו של התהליך, יתאים המטפל  את הטיפול המדויק עבורכם.

בתקופות כמו היום, בו כתוצאה מנגיף הקורונה נוצר ריחוק חברתי ואנחנו נאלצים להימנע ממגע, טיפול במגע מעצים, מאפשר דיאלוג ותהליך מעמיק של ריפוי. טווינא כטיפול רפואי הוליסטי, מביא איתו את האפשרות לחוות מגע, שהגוף כטבע בסיסי מאז היוולדנו זקוק לו.

נשמח לסייע

צוות רפואות

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ