תסמונת המעי הרגיז (IBS) היא בעיה כרונית המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם, וההערכה היא שכ-15% מהאוכלוסייה סובלת ממנה. התסמונת עלולה לכלול מגוון תסמינים שגורמים לסבל ומשבשים את יכולת התפקוד בשגרה ואת איכות החיים של הסובלים ממנה.

כיום אין תרופות לריפוי התסמונת, והטיפול המערבי מתמקד בעיקר בהקלה על התסמינים ובשיפור איכות החיים לצדה.

שיאצו הוא אחד הכלים היעילים שמציעה רפואה הסינית להתמודדות עם תסמונת המעי הרגיז ולאיזונה.

בכתבה זו ריכזנו עבורכם את כל המידע והיתרונות של טיפול בשיאצו בתסמונת.

 

תסמונת המעי הרגיז

מעי רגיז (IBS), הנקרא גם מעי רגיש, היא תסמונת כרונית הכוללת מגוון תסמינים במערכת העיכול.

הסיבה להתפתחות התסמונת אינה ידועה, אך ישנן השערות ששינויים בעצבי מערכת העיכול, בתקשורת בין מערכת העצבים לבין מערכת העיכול ואף שינויים הורמונליים, עלולים להוביל להתפתחות התסמונת.

תסמיניה הנפוצים של התסמונת כוללים:

  • עצירות ושלשולים
  • כאבי בטן
  • נפיחות בבטן

בנוסף, ישנם מגוון גורמים שעלולים להביא להחמרה או להתלקחות של התסמונת, ביניהם סטרס, תזונה לא נכונה וחוסר איזון בתפקוד המעי הנובע מבעיית מבנה או בפלואורת חיידקי המעי.

בתקופות של התלקחות, תסמיניה של התסמונת עלולים להפריע להתנהלות היום-יומית ולפגוע באופן משמעותי ביכולת התפקוד בשגרה.

 

שיאצו כוחו של טיפול במגע

שיאצו היא שיטת טיפול במגע שמקורה ביפן ופותחה בתחילתאמצע המאה ה20 ומבוססת על שיטות טיפול עתיקות יותר במגע מהרפואה הסינית.

בניגוד לעיסוי, שיאצו היא שיטת טיפול עמוקה יותר המתמקדת בערוצי האנרגיה (מרידיאנים) ולה השפעה מעבר למערכת השלד והשרירים. לטיפול בשיאצו השפעה פיזית, נפשית ואנרגטית.

  • פיזית – שיאצו יעילה בהקלה על תסמינים, ביניהם כאב מקומי.
  • אנרגטית – הטיפול מעודד זרימת דם ואנרגיה (צ'י) בגוף, ופועל להחזרת האיזון למערכות או לאיברים שאינם מאוזנים ולחיזוק הגוף.
  • נפשית – טיפול במגע מפחית מתחים ומרגיע.

השפעותיו המיטיבות של השיאצו הופכות אותו לשיטת טיפול יעילה עבור מגוון מחלות ובעיות רפואיות – החל מכאבי ראש ומיגרנות, דרך בעיות שרירים ושלד, מחלות כרוניות שונות ועד להפחתת חרדה וסטרס.

 

כיצד שיאצו יכול לסייע בהתמודדות עם תסמונת המעי הרגיז?

  • הפחתת סטרס – אחד הגורמים להתלקחות התסמונת הוא סטרס ולחץ בשגרה. התמודדות עם מתחים עלולה להוביל לעוררת יתר של עצבי מערכת העיכול ולהגברת התסמינים.

טיפול בשיאצו מסייע בהרפיית שרירים, לצד הרגעה של מערכת העצבים הסימפתטית.

בנוסף, שיאצו מעודד הפרשת סרוטונין והיסטמין – הורמונים בעלי אפקט מרגיע, המתפקדים כמשככי כאבים טבעיים בגופנו. אלו תורמים להפחתת סטרס, לרגיעה ולחזרת מערכת העיכול ולתפקוד תקין.

  • טיפול הוליסטי – לא פעם, לתסמונת המעי הרגיז נלווים תסמינים נוספים כדוגמת כאבי ראש, עייפות וחולשה, שינויים במצב הרוח ועוד. מעבר להקלה על התסמינים במערכת העיכול, השיאצו מציע טיפול שלם במגוון ההיבטים והתסמינים עמם מתמודדים המטופלים.
  • איזון ואנרגיה – הטיפול במגע מעודד זרימת דם ואנרגיה לאיברים השונים, ובכך מסייע בהשגת איזון הגוף.
  • מתי כדאי לפנות לטיפול שיאצו?

    כשמדובר בבעיות רפואיות כרוניות כדוגמת תסמונת המעי הרגיז, ההמלצה היא להגיע לטיפולים בכל מקרה של החמרה בתסמינים – אך לא רק.

    לצד הטיפול הנקודתי בתסמינים, מעקב וטיפולים תקופתיים חשובים כדי לשמור על איזון ולמנוע התלקחות של התסמונת.

חשיבות ההתאמה אישית

הטיפול בשיאצו, כמו גם בשיטות אחרות ברפואה הסינית, צריך להיעשות תוך התאמה למצבו הרפואי האישי של כל מטופל.

הערכה מלאה של מצב המטופל/ת, הנעשית באמצעות אבחון הכולל בדיקה גופנית, בדיקת דופק ולשון ותשאול, חשובה לצורך התאמת אופי ומשך הטיפול הנדרש.

אין טיפול אחד שנכון לכל המתמודדים עם תסמונת המעי הרגיז. מטפל/ת מנוסה יתאים את הטיפול למצב הרפואי, מחלות רקע קיימות, תסמינים קיימים ואף למצבו הנפשי, הפיזי והאנרגטי של המטופל/ת ביום הטיפול.

טיפול אינטגרטיבי בתסמונת המעי הרגיז

כאמור כיום אין תרופה לתסמונת המעי הרגיז, והטיפול מתרכז בהקלה על התסמינים ומניעת התלקחות התסמונת.

לצד הטיפול בשיאצו, חשוב להקפיד על אורח חיים בריא ותזונה נכונה.

  • תזונה – כיוון שעיקר התסמינים מתרכזים במערכת העיכול, לתזונה יש משקל רב עבור מטופלים המתמודדים עם התסמונת. באופן כללי, תזונה המשלבת סיבים תזונתיים, לצד הפחתה בצריכת מאכלים מעוררי דלקת כדוגמת מוצרי חלב, יכולה להביא להטבה בתסמינים. עם זאת, התאמת התזונה צריכה להיעשות באופן אישי ובעזרת דיאטנית.
  • פעילת גופנית – הקפדה על שילוב פעילות גופנית בשגרה יכולה לתרום לפעילות תקינה של מערכת העיכול ולהפחית מתח וסטרס, הגורמים להחמרת התסמינים.

איך בפועל נראה טיפול שיאצו:

טיפול שיאצו מתבצע כאשר המטופל/ת שוכב בלבוש מלא לע מיטת טיפולים או מזרן על הרצפה. הטיפול הטיפול יעשה ע״י לחיצות של האגודלים, כף יד מלאה ומפרקים גדולים כמו מרפקים או ברכייםתלוי באיזור העבודה תוך הקשבה לעוצמה הנדרשת לאותו מקום ובהתאמה לקצב הנשימה של המטופל.

על פי תלונת המטופל ואבחנת המטפל יתמקד הטיפול באיזורים רלוונטים המאפשרים שחרור וריפוי של הרקמות החלשות או הפגועות. הבחירה האם להתמקד יותר או פחות באיזור מסויים תעשה על פי התגובה למגע וזרימת הדם ברקמה.

במטופלים עם Ibs אנחנו נשים דגש על מגע עם הבטן. נרצה לראות את התגובה של הבטן למגע. יש מצבים בהם יהיה לנו יותר קשה לגעת ואז נחליט לעבוד בצורה עקיפה עד שהבטן נרגעת ויש מצבים שבהם הבטן דווקא תהיה מרכז הטיפול.

 

החיים לצד תסמונת המעי הרגיז הם לא גזירה. טיפול בשיאצו בתקופות של התלקחות, לצד טיפול תקופתי, והקפדה על תזונה מותאמת אישית ופעילות גופנית סדורה, יכולים לסייע באיזון ולאפשר איכות חיים טובה לצד התסמונת.

 

בן 34. גר בהוד השרון. נשוי לשליו. בעל קליניקה פרטית בהוד השרון ״מייקליניק״.
מטפל ברפואה סינית, שיאצו וארומתרפיה. רוקח בעזרת שמנים אתריים קרמים, משחות ותמציות ללקיחה פנימית למגוון בעיות רפואיות.

למידע נוסף>>

לתיאום עם פגישה וייעוץ עם מייקל כהן

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ