סוכרת הינה מחלה מטבולית ואחת מגורמי הסיכון לרעלת הריון. מחקרים רבים שנערכו בעבר על מנת להבין את הסיבה (אתיולוגיה) למחלה, הראו קשר לתורשה ולאורח חיים – תזונה והשמנה, בעיות הורמונליות, מתח ומצבים רגשיים שונים.

תורשה מהווה גורם חשוב בהופעת המחלה, אך תזונה ואורח חיים אף הם פקטורים משמעותיים בהתפתחות הסוכרת. סוכרת TYPE2 מתפתחת עם הגיל ומתקשרת למשקל עודף ותזונה המתבססת על פחממות ריקות ללא סיבים תזונתיים, שתפקידם חשוב בשמירה על איזון נכון של החיידקים המקרוביוטיים ועל גלוקוז תקין בדם.

מחלת הסוכרת מתאפיינת באי יכולת של רמות הגלוקוז להספג ולהקלט ע”י הורמון האינסולין המופרש מהלבלב, ובכך הסוכר לא מצליח לחדור לתאים בצורה אפקטיבית. תופעה זו גורמת לכך שגלוקוז (סוכר) נשאר ברמה מאוד גבוהה בדם, התאים בגוף לא מקבלים הזנה והמוח מפרש זאת כמצב של רעב.

הגוף מפריש את הסוכר דרך השתן, ולכן האבחנה לסוכרת תתבצע בתחילה בבדיקת שתן, בה ימצאו רמות סוכר גבוהות. בנוסף, השתנת יתר תוביל לצמאון ויובש, עור יבש, פה יבש ולעיתים ראייה מטושטשת. עוד סימנים המצביעים על סוכרת הינם צמא מוגבר, עייפות, גרד וזיהומים בעור, תאווה למתוק והזעה מוגברת.

לעומת זאת, יש הבדל ניכר בין סוכרת לסוכרת הריון.

סוכרת ורעלת הריוןכ5%-10% מהנשים יסבלו מסוכרת הריון.

מה שמאפיין סוכרת הריון הינו מצב זמני של אי סבילות לפחממות. הורמוני השיליה HPL גורמים לתנגודת טבעית לאינסולין. סוכרת הריון הינה סמויה ולכן נבדקת בבדיקת העמסת סוכר.

גורמי סיכון

גדילה לא מבוקרת של העובר, היפוגליקמיה של האם ושל התינוק לאחר לידה ועוד השפעות ארוכות טווח.

אבחנה של סוכרת הריון נעשית בשבוע 24 בו מעמיסים סוכר בשלבים שונים ובכמות שונה מבדיקה לבדיקה. כלומר, אם תוצאת הבדיקה גבוהה מ 25 מ"ג יש לבצע בדיקות נוספת בהן מוסיפים כמות גדולה יותר של סוכר.

בסוכרת הריון הפגיעה שונה, הורמון השליה מעלה את התנגודת הטבעית של האישה לאינסולין במטרה להשאיר יותר גלוקוז בדם עבור התפתחות העובר (במיוחד התפתחות המוח ומערכת העצבים). כלומר, הרצפטורים של התאים מונעים מהאינסולין להתחבר לתא, כי השיליה משחררת מעין הורמון חוסם אינסולין.

סוכרת הריון לא מוגדרת כמחלה אלא כמצב זמני של אי סבילות לגלוקוז שמתאזן לאחר הלידה.

איך הרפואה הסינית תתמוך ותעזור במצב זה?

לצד הטיפול הקונבנציונלי שיכלול ניטור סוכר בדם עם גלוקומטר, טיפול תרופתי (במידת הצורך) ופעילות גופנית מותאמת, מבחינת התזונה יהיה רצוי לשלב מזון עם ערך גליקמי נמוך, כלומר ערך סוכר נמוך. לכן שינוי תזונה עם ריבוי סיבים תזונתיים ומזון מלא ולא מעובד יהווו חלק משמעותי בטיפול.

בהיבט האנרגטי, יהיה חשוב לשמור על תזונה שתתאים לאבחנה של אותה הריונית ולטפל בה באופן מדויק יותר בהתאם לחולשה ולחוסר האיזון עמם היא מגיעה. למשל, אם אאבחן חולשה במערכת העיכול אמליץ להוריד דגנים כגון אורז, חיטה וכוסמין שערכם הגליקמי גבוה. יחד עם זאת, הוספת שומנים טובים לתזונה תמתן את עליית הסוכר בדם ותסייע לרמת השובע.

בנוסף לשינוי התזונתי, ניתן ונכון יהיה לטפל באמצעות הדיקור הסיני במטרה להשפיע על יכולת התא לספוג את הסוכר ולהזין את התאים ובכך לעזור לגוף להתאזן. גם צמחי מרפא בזמן הריון חשובים ויכולים לתת מענה מצוין כחלק מטיפול כולל.

לתיאום פגישה וייעוץ עם נתאלי הלר גמפל

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

בראיה הסינית ישנו חוסר איזון ברמת היין והיאנג ( יין – חומר, יאנג – אנרגיה). חוסר איזון שכזה יפגע בתנועת היאנג ויוביל למצבים השונים.

סטרס, חרדה, הצפה רגשית ועוד שלל רגשות עלולים להוביל לפגיעה בתנועה של הצ'י (אנרגית החיים) בגוף ולהוות גורם לאחת מהפתולוגיות השונות.

1. חולשה של יאנג וצ'י הטחול – פגיעה בייצור והפצה של צ'י וחסימת מעברים של דם ונוזלים.
האתיולוגיה לכך היא תזונה לא מאוזנת, מזון מתוק או שומני הפוגע ביכולת הטרנספורמציה והטרנספורטציה של הטחול והקיבה, כך שנוצרת הצטברות.
הפרעות רגשיות – חשיבת יתר, עומס רגשי, יכולים להתיש ולגרום לחולשה בטחול ולהצטברויות.
2. חולשה של יאנג וצ'י והכליות – חוסר שינה, גיל, עליה במשקל, אורח חיים עמוס, סטרס, יכולים להתיש את בלוטת האדרנל שבכליות ולגרום ליצור מופחת של האנרגיה במיטוכונדריה.
3. סטגנציה של צי הכבד – פגיעה באיכות של ים הדם כתוצאה מגורמים שונים, כנראה עוד לפני ההריון (חום, לחות ,רעילות, תרופות, תזונה, הורמונים).

יתר לחץ דם הריוני

  • יתר לחץ דם הינו אחד הסיבוכים בהריון המופיע בשכיחות של 5-10% , המוביל לרעלת הריון.
  • רעלת הריון הינו מצב נדיר המתרחש בהריון מסיבה לא ידועה.
  • מוגדר כעליית לחץ הדם מעל 90/140 מ"מ כספית ומעלה.
  • רעלת הריון מתרחשת לרוב בזמן הריון סביב שבוע 20 ובמצבים נדירים יכולה להופיע גם אחרי לידה.
  • מדובר על תגובה חריגה שבה תופיע עלייה של לחץ דם וחלבון בשתן וסימנים נוספים של פגיעה בתפקוד הכבד, כליות, ריאות, מערכת הדם והמוח.
  • רעלת הריון, בנוסף, יכולה לפגוע בשלייה ובאופן עקיף בעובר עצמו.

גורמי הסיכון לרעלת הריון הינם

סוכרת הריון, יתר לחץ דם כרוני, קרישיות יתר, מחלת כליה כרונית, הריון מרובה עוברים, מחלות כליות, מחלת לב אמהית, מחלה חיסונית, השמנת יתר ורעלת הריון בעבר.

נשים עם יתר לחץ דם כרוני הן בסיכון יתר להתפתחות רעלת הריון.
ישנם שני סוגים של עליית לחץ דם:
1.מופע לאחר שבוע 20 ועלול להמשך 12 שבועות לאחר הלידה. זה מופיע ללא חלבון בשתן ללא סימני רעלת הריון נוספים.
2. יתר לחץ דם כרוני – מופיע לפני שבוע 20 להריון ועלול להמשך 12 שבועות לאחר הלידה.

התרופה הניתנת היא מגנזיום סולפאט יחד עם תרופות ללחץ דם למניעת פרכוסים.

בראיה הסינית גם כאן ישנו חוסר איזון מובהק בין היין לבין היאנג, המתבטא בעליה לא מבוקרת של יאנג חום ורוח פנימית על רקע חולשת יין ודם, נראה כשל ביכולת של הכליות לעגן מטה.

האבחנה המבדלת יכולה להיות מהסיבות הבאות:

1. חולשת יין ודם – תזונה לא מאוזנת, טרימסטר ראשון קשה, אנמיה ברקע
2. לחות שחוסמת – חסימה של יין שלא מאפשרת תנועת הורדה ועיגון של יאנג
3. חולשה של הכליות – חולשה של צ'י או יין, מים לא מעגנים את התנועה העולה של יסוד העץ
4. גיל האישה, מחלות כרוניות, הריונות מרובים.

האתגר בהריון הוא לשמור על הדם שופע ובאיכות טובה ותנועה טובה. כלומר עם העליה בנפח הדם הגוף יוכל לקבל את ההזנה הנכונה תוך שמירה על לחץ דם תקין.

החשיבות היא להכין את הגוף לכך מראש, במיוחד בנשים עם הסטוריה קודמת של לחץ דם או רעלת הריון או בנשים עם חוסר דם, סטגנצית דם או שילוב של שניהם.

המטרה היא לא להגיע למצב של פרה אקלמפסיה ולטפל קודם. כלומר טיפול נכון ובזמן יכול למנוע מצב שכזה. הדגש הוא לטפל כבר בשלבי ההריון הראשונים ולאורך ההריון כולו.

המלצות

ישנן תאוריות רבות העוסקות בתזונה בהקשר של סוכרת וירידה במשקל . תזונה קטוגנית הידועה או פלאו, תזונה ים תיכונית ואסכולות אחרות שדווקא דוגלות בתזונה הבאה מהצומח ובאכילה של ירקות ופירות שתופסת 80 אחוז מכלל התזונה ויתר ה20 אחוז בא מחלבון ושומן. כאן ההתייחסות לפירות על אף הסוכר שבהם היא הורדת דלקת בזכות נוגדי חימצון הרבים כגון פירות יער, תותים קיווי, והזנת הגוף בויטמינים ומינרלים.

הגישה שלי כיום היא למצוא את האיזון הנכון בין המזונות השונים ולהתאים את התזונה ספציפית לאישה שמגיעה בהתאם למצבה הפיזי והאנרגטי ולפי אבחנה סינית.

לאחר שנים של עבודה קלינית אני יכולה להגיד שעצם השינוי הראשוני בכל אחת מהשיטות טובה מעצם זה שהורדת פחמימות ריקות הכוללות גלוטן, דגנים, מזון מתועש וסוכר יתרום ויקל מאוד על המערכות לפנות רעלים ולהתאזן מבחינת רמות סוכר.

בראיה הוליסטית אני מסתכלת על כל הפרמטרים שמזינים אותנו, הזנה פיזית, הזנה ריגשית ותודעתית ולפי זה בוחרת לתת מענה ספציפי ומדויק בטיפול.

אורח חיים בריא הינו קשור בכל האספקטים האלו וישפיעו על האישה ועל העובר ובהמשך דרכו וכאן יש אחריות רבה עלינו כאמהות להזין את עצמנו בכל הרמות.

נתאלי הלר גמפל

מטפלת ברפואה סינית, נטורופתיה ותודעה.

מתמחה בנשים פריון והריון.

נתאלי הלר גמפל - מטפלת ברפואה סיניתמטפלת מוסמכת ברפואה סינית קלאסית ונטורופתית N.D, בעלת נסיון טיפולי של מעל עשר שנים. מתמחה בנשים פריון והריון.

בוגרת ביה”ס מזרח ומערב ולימודי רפואה סינית בביה”ח HCMC בויאטנם ומגוון לימודי המשך.

משלבת בטיפול בראיה רב מערכתית הכוללת דיקור,נטורופתיה ועבודה תודעתית.

למידע נוסף»

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ