לחץ דם גבוה, הוא מהמצבים הרפואיים השכיחים ביותר בעולם המערבי ומעריכים שכ-21% מבני 18 ומעלה ומעל 50% בגילאי 65 ומעלה סובלים מערכי לחץ דם גבוה. ההערכה היא שכמיליון ישראלים סובלים מיתר לחץ דם, רבע מהם כלל לא מודעים לכך.

יתר לחץ דם, כמו גם סוכר גבוה, כולסטרול גבוה והשמנת יתר הינם חלק מ"התסמונת המטבולית" ומהווים גורמי סיכון עיקריים להתקפי לב ושבץ. מחקר שפורסם ב 2016 וכלל נתונים מ-188 מדינות הראה שלחץ דם גבוה הוא הגורם המשפיע ביותר להתפתחות של ארוע מוחי. בנוסף, לחץ דם גבוה מכפיל את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2.

הבעיה העיקרית היא שרוב הסובלים מיתר לחץ דם אינם מודעים לכך ולרוב שומעים על זה בביקור חולין אצל רופא המשפחה וזאת כיון שלרוב לא יופיעו תסמינים ייחודים.על כן הוא מכונה ה"רוצח השקט".

ב"רפואות" אנחנו מציעים טיפול מקיף וליווי אישי אשר בעזרתו ניתן לסייע בהורדת לחץ הדם והקטנת מינון התרופות על מנת לאפשר לחיות חיים נורמליים ככל האפשר.

קצת על לחץ דם

לחץ דם הוא הלחץ שמפעיל הדם הנשלח אל איברי הגוף באמצעות שריר הלב על דפנות העורקים הראשיים. לחץ דם נמדד בדרך כלל בעורקי הזרוע ביחידות מילימטר כספית וכולל שני מדדים עיקריים:
לחץ דם סיסטולי – הערך הגבוה מבין השניים, מבטא את הלחץ שמופעל כשחדרי הלב מתכווצים.
לחץ דם דיאסטולי – הערך הנמוך, מציין את הלחץ הנמוך ביותר של זרימת הדם, כאשר הלב רפוי.

ערכי לחץ דם:

ערכי לחץ דם תקינים באדם בוגר בריא בעת מנוחה הינם 120/80 מ"מ כספית

לחץ דם גבוה נקבע כאשר הערכים המתקבלים בבדיקה גבוהים מ-140/90 מ"מ כספית

כאשר יתר לחץ דם בינוני עד חמור מוגדר מעל 160/100 מ"מ כספית

 

הגורמים ליתר לחץ דם

לחץ הדם משתנה לאורך חייו של אדם ומושפע ממספר גורמים:

לחץ דם ראשוני – 95% מהמקרים, כאשר גורם המחלה אינו ידוע אך מושפע מגורמים סביבתיים כגון תזונה לקוייה, משקל עודף, אורח חיים סטגנטיבי והיעדר פעילות גופנית, חוסר שינה, רגשות כגון מתח, לחץ, כעס ופחד המשפיעים על מערכת העצבים וגורמים לשחרור הורמונים להם השפעה על לחץ דם, עישון, היסטוריה של לחץ דם גבוה במשפחה, גיל ומחלות כמו סוכרת, כולסטרול גבוה ועוד.

לחץ דם שניוני–5% מהמקרים, נובע ממחלות אחרות (למשל פגיעה כלייתית), נטילת תרופות מסויימות המעלות לחץ דם כגון משככי כאבים, גלולות למניעת הריון, סמים ממריצים, עישון, קפאין, אלכוהול ועוד.

סימפטומים וסיבוכים כתוצאה מלחץ דם גבוה

לרוב, יתר לחץ דם אינו מלווה בתסמינים ייחודים, אך תסמינים אפשריים כוללים כאב ראש חזק (במיוחד באיזור העורף), סחרחורת, בעיות ראייה, עייפות או בלבול, כאב בחזה, קוצר נשימה, פעימות לב לא סדירות, דופק, דם בשתן ועוד.
הסיבוכים שעלולים להיווצר כתוצאה מלחץ דם גבוה שאינו מטופל לאורך שנים נובעים מהיחלשות שריר הלב ו/או דפנות העורקים אשר עלולים לגרום לאי ספיקת לב, תעוקת חזה, התקף לב, טרשת עורקים, שבץ, פגיעה בראייה וכו.

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC) קבע כי כ-7 מתוך עשרה אנשים שלוקים לראשונה בהתקף לב או בשבץ מוחי, סובלים מיתר לחץ דם.

הטיפול ביתר לחץ דם

הדרך היעילה ביותר לטפל בלחץ דם גבוה היא מניעה בעזרת שמירה על אורח חיים בריא

הכולל תזונה מאוזנת, שמירה על משקל גוף תקין ופעילות גופנית סדירה,

איתם ניתן לשלב דיקור וצמחי מרפא.

כככל שלחץ הדם גבוה יותר מהתקין, כך יידרש גם טיפול תרופתי מידי בשילוב השיטות הנוספות שצוינו.

לתיאום פגישה וייעוץ עם דר' גיל ברזילי

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

תרופות לטיפול ביתר לחץ דם

קיימות מספר תרופות להורדת לחץ דם אשר שונות במנגנון הפעולה שלהן. ההשפעה של תרופות אלה אינה מיידית ולעתים פוחתת עם הזמן ויש צורך בהעלאת מינונים, החלפה או הוספת תרופות. בנוסף, לתרופות אלה יש גם תופעות לוואי במיוחד בשילוב עם תרופות אחרות הדורשות, במקרים מסויימים, מעקב אחר תפקודי הכליות והכבד ואינן מתאימות לנשים הרות או מניקות.

תרופות משתנות – גורמות להפרשת שתן מואצת ועל ידי כך מורידות את לחץ הדם.
מעכבי ACE או חוסמי הקולטן להורמון האנגיוטנסין המעודד התכווצות כלי דם – גורמים להתרחבות כלי הדם ולהורדת לחץ הדם.
תרופות חוסמות תעלות סידן – מונעות את כניסתם של יוני סידן לתאי השריר בלב ובדפנות כלי הדם וכך מרפות ומרחיבות את כלי הדם הגדולים וכך מורידות את לחץ הדם.
מעכבי מערכת העצבים הסימפטטית

(1) חוסמי בטא אשר מאטים את קצב הלב וכך מפחיתים את לחץ הדם או

(2) חוסמי קולטני אלפא אשר נמצאים בתאי השריר של דפנות העורקים וכך מונעים כיווץ של העורקים ועליית לחץ דם.

מחקר שכלל למעלה מ-4 מיליון מבוגרים קבע כי לאנשים עם לחץ דם גבוה יש עליה של 60% בסיכון לפתח סוכרת מסוג 2,
גם אם נטלו תרופות להורדת לחץ הדם או שומנים בדם.

שינויים באורח החיים: תזונה נכונה ופעילות גופנית

מספר צעדים הידועים כמפחיתי לחץ דם:

  • פעילות גופנית אירובית (הליכה, ריצה, שחיה, אופניים), לפחות 30 דקות ביום, 4-5 פעמים בשבוע.
  • תזונה מאוזנת להורדת רמת הכולסטרול והשומנים בדם, הפחתת כמות הנתרן (מלח), הגדלת כמות האשלגן והסידן, צמצום צריכת האלכוהול והקפאין
  • הפחתת משקל (כאשר קיים עודף משקל)
  • תרגולי הרפיה כגון טאי צ'י, צ'י קונג, יוגה ומדיטציה
  • המנעות מעישון

דגש מיוחד בטיפול בלחץ דם גבוה מושם גם על שמירת רמות סוכר מאוזנות, הורדה במשקל, ושמירה על רמת שומנים בריאה בדם, שכן מחקר מטה-אנליזה שהופיע בכתב עת יוקרתי בשנת 2015 שכלל למעלה מ-4 מיליון מבוגרים הגיע למסקנה כי לאנשים עם לחץ דם גבוה יש עליה של 60% בסיכון לפתח סוכרת מסוג 2, גם אם נטלו תרופות להורדת לחץ הדם או שומנים בדם.

טיפול טבעי ביתר לחץ דם

כך יכולה הרפואה הסינית לסייע בהורדת לחץ הדם

הרפואה הסינית קיימת אלפי שנים, ובכתבים העתיקים תואר כמחלה של ורטיגו וכאבי ראש. לחץ דם גבוה נובע מחוסר איזון במערכות הכבד, כליות טחול ולב אשר גורמים לחוסר ב YIN והיפראקטיביות של YANG ומתבטאים בסמפטומים בראש.

הגורם העיקרי ליתר לחץ דם הוא חוסר איזון רגשי כתוצאה ממתח, פחד, כעס אשר מלווים בתזונה לא בריאה הגורמת להיווצרות ליחה, היצרות של כלי הדם או האטה בזרימת הדם.
הטיפול ברפואה סינית מקיף וכולל דיקור, צמחי מרפא סיניים (חלקם מורידים את לחץ הדם באופן ישיר), המלצות תזונה מותאמות אישית ושינוי אורח חיים.

איך נוכל לעזור לך לנצח את לחץ הדם הגבוה

ב"רפואות" אנחנו מציעים את תוכנית "לנצח את הכולסטרול, הסוכר ולחץ הדם הגבוהים – ב-6 שבועות בלבד".לנצח את הכולסטרול ולחץ הדם

התוכנית כוללת 4 שלבים מותאמים אישית ובליווי אישי צמוד שיבטיחו הצלחה שתישאר אתכם לאורך זמן:

  • אבחנה אישית על פי הרפואה הסינית, כמשלימה לטיפול אותו מקבל המטופל בקופ"ח/מרפאה
  • טיפולי דיקור והתאמת פורמולת צמחי מרפא וחליטות תה שהוכחו מחקרית כמורידות לחץ דם
  • ייעוץ תזונתי מותאם אישית, על פי סגנון החיים של המטופל
  • כל משתתף יהנה גם מערכת חליטות מותאמת אישית במתנה, מפגש קבוצתי חודשי, ספרון מתכונים מותאמים אישית וסרטונים, טיפים ומחקרים

הטיפול נועד גם לאלו שכבר נוטלים תרופות וגם לאלו המחפשים טיפול משולב לאיזון לחץ הדם לאורך זמן.

 

לפרטים והצטרפות לתוכנית להורדת לחץ הדם ב 6 שבועות

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

ד"ר גיל ברזילי מטפל סיניד"ר גיל ברזילי Dipl CM PhD. מטפל ברפואה סינית, יפנית ותזונה מסורתית. גיל הינו בוגר בהצטיינות של לימודי רפואה סינית בקמפוס ברושים. בנוסף, השלים גיל לימודי התמחות של שנה בתזונה מקרוביוטית וסינית בשיטת TEF, ושנתיים לימודי התמחות ברפואה יפנית על פי קיקו מטסומוטו.

לגיל תואר בביולוגיה מולקולרית מה-Imperial College, אוניברסיטת לונדון, ודוקטורט מאוניברסיטת אוקספורד בחקר הסרטן. הוא החוקר הראשי ב-11 מאמרים בכתבי עת מדעיים מובילים. למידע נוסף >

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ