שוב האף של הילד גדוש בנזלת וקשה לו לנשום?

אתם מנסים לעזור לו ומקנחים לו את האף, אבל זה לא עוזר והוא בוכה ומתלונן ולפעמים, אם מדובר בתינוק או בילד צעיר זה עלול גם לגרום לקושי של ממש בשינה ובאוכל.

אם אתם הורים לתינוקות או לילדים צעירים – ודאי חוויתם כבר את הקושי והתסכול שבהתמודדות עם הנזלת של תינוקכם.

אז מהן הסיבות לנזלת? מה עושים כשהתינוק סובל מגודש באף? האם יש דרכים יעילות לטפל בנזלת? וכיצד רפואה אינטגרטיבית יכולה לסייע בנזלת אצל תינוקות? ריכזנו עבורכם את כל המידע בכתבה הבאה.

חשוב להבין שנזלת אינה מחלה, אלא תסמין שמופיע בעקבות מצב מסוים בגופנו.

אז מהי נזלת? ומה הגורמים לנזלת אצל תינוקות וילדים?

נזלת היא תסמין שהוא חלק מהפעילות ההגנתית של מערכת החיסון יחד עם העלאת חום ופעילות מוגברת של מערכת הדם הלבנות. תינוקות וילדים קטנים חשופים יותר בסביבת החיים שלהם למזהמים כגון וירוסים, חיידקים, טפילים ותולעים, לכן הנזלת היא הרבה פעמים הסימן הראשון לפעילות ייתר של המערכת החיסונית המגיבה לפלישה של מזהם חיצוני.

גורמים לנזלת אצל תינוקות

במצבים כאלו, אנו צפויים לראות מיד לאחר הנזלת שלל תסמיני מחלה נוספים – ביניהם חום, כאבי גרון, שיעול, כאבי שרירים, חולשה ועייפות.

תינוקות וילדים צעירים בשנים הראשונות לחייהם עלולים לחלות במחלות זיהומיות ויראליות או חיידקיות עד 10 ואפילו 15 פעמים בשנה. ההדבקה היא בדר״כ דרך מעבר רוק או בהדבקה דרך משחק משותף.

עיקר ההידבקויות מתרחשות בעונה הקרה, אך הדבקות בווירוסים אפשרית בכל עונות השנה. לאחר מחלה זיהומית הנזלת יכולה להימשך עוד 7-10 ימים בהם הילד עדיין מחלים מהמחלה.

גורמים נוספים לנזלת אצל תינוקות

גורם מקובל נוסף להיווצרות נזלת הוא אלרגיה אך למרות שנזלת על רקע אלרגי שכיחה פחות בקרב ילדים ותינוקות, היא יכולה להיות גורם לנזלת מתמשכת שהיא בעצמה מקור טוב להדבקה במחלות זיהומיות.

בניגוד לנזלת נגיפית, נזלת אלרגית אינה מדבקת, וצבעה שקוף לרוב (בעוד צבעה של נזלת זיהומית הוא ירקרק או צהוב). למרות שמקובל לחשוב שרק גורמים אוויריים גורמים לאלרגיה (פריחה, אבק, אבקנים וכו) במצבים של נזלת ממושכת שלא נגמרת חשוב לשקול גם גורמים נוספים ובעיקר לבחון רגישויות למזון.

להבדיל מאלרגיה למזונות (שמאובחנת כתגובה אלרגית חריפה) ברגישויות למזון התגובה היא איטית יותר ופחות דרמטית ובה מערכת החיסון כל הזמן מאותגרת ופועלת, דבר שיכול להתבטא כתהליך דלקתי שקט ומתמשך, הבא לידי ביטוי בנזלת.

כיצד מגיעה הדלקת מהמעי לאף?

הנזלת מגיעה דרך מערכת הלימפה המנקזת את הנוזלים בכל הגוף שלנו והיא ענפה מאוד בשני אזורים עיקריים – מערכת העיכול ומהערכת הנשימה העליונה והתחתונה. ממש כמו במצבים בהם זיהום של מערכת הנשימה העליונה יכול לגרום להתנפחות של בלוטות בבטן, כך גם כאשר ישנו תהליך דלקתי מתמשך במעי יכולה להיות השפעה על הבלוטות במערכת הנשימה. במצב דלקתי מתמשך החדירות של המעי עולה, מערכת הלימפה סופגת את הרעלים השונים ומאידך מזרימה לאיזור הרבה כדוריות דם לבנות. העומס הלימפתי הזה, המתחיל במעי ומשם לשאר מערכת הלימפה מייצר גודש קבוע שיכול להעמיס על הניקוז הלימפתי במערכת הנשימה העליונה.

גורם נוסף לנזלת קבועה אצל תינוקות וילדים הוא – ה״שקד השלישי״ (אדנואידים, פוליפים) שהיא דלקת קבועה בריקמה רירית שיושבת מאחורי האף ותפקידה הוא לסנן את המזהמים הנכנסים דרך האף וללכוד אותם.

ריקמה זאת מתנפחת כתגובה לזיהום במערכת הנשימה העליונה ואמורה להצטמק בתום הזיהום. במקרים רבים הריקמה גדלה בגלל זהומים חוזרים או עקב רגישות ופעילות מתמשכת של מערכת החיסון כתוצאה מאלרגיה לגורמים אוויריים או רגישות למזון.

הנפיחות הקבועה הזו גורמת להפרשה קבועה של נזלת ולשלל בעיות כגון, דלקות אוזניים חוזרות, בעיות שינה, בעיות התפתחות וגדילה ואף לבעיות ריגשיות וחברתיות ולבעיות קשב וריכוז.

כיצד להקל על נזלת בתינוקות וילדים?

כיוון שהנזלת היא תסמין, הטיפול הראשוני בה יהיה סימפטומטי ומטרתו להקל על הגודש, עד שהנזלת תחלוף מעצמה.

  • טיפול טיפתי – אפשר לטפל בנזלת אצל תינוקות וילדים באמצעות מי מלח, המייבשים את הנזלת. מי המלח נמכרים בטיפות או בתרסיס לאף. כשמדובר בתינוקות, חשוב לשים לב שהתכשיר כולל חומרים טבעיים בלבד, ומאושר לשימוש בתינוקות. ניתן גם להתשמש בכלים כמו נטיפוט המסייע להזליף מי מלח לאף, באינהלציה של מי מלח בריכוז גבוה או בשיטה הפשוטה ביותר- שהיה באיזורים עם מליחות גבוה כמו חוף הים או חדרי מלח בחורף
  • שימוש במכשיר אדים (חמים או קרים. אינהלציה) מסייע גם הוא בהקלה על אף סתום.
  • מכשיר שאיבה ידני – מכשירים פשוטים אלו יעילים בשאיבת הנזלת באופן ידני מאפו של הילד או התינוק.
  • המנעות ממוצרי חלב ומוצרי חיטה המעודדים אצל חלק מהילדים ייצור של תגובה דלקתית קלה במערכת העיכול ולפיכך להצטברות של ליחה ולכן ההמלצה היא להמנע מצריכתם בימים בהם הילד סובל מנזלת.
  • הגבהת הראש – בזמן שכיבה, הגודש עלול לגרום לשיעול ולהקשות על הילד לישון. הגבהת האזור במיטה בו הילד מניח את הראש בעזרת כרית או מגבת מגולגלת, תקל על הנשימה.
  • שמנים טבעיים – בבתי הטבע והפארם אפשר למצוא תכשירים טבעיים המכילים שמנים ייעודיים למריחה באזור הנחיריים, המקלים על הנשימה. ניתן להשתמש בשמנים ע״י נידוף במכשירי נידוף (לא מבערים עם אש המסוכנים לילדים) או בנידוף באמבט או על הבגד.

באילו מקרים צריך לגשת לבירור?

נזלת אצל תינוקות וילדים שמקורה בווירוס עלולה לגרום לסיבוכים שונים. הגודש עלול לגרום לדלקות שונות אשר בתורן, ידרשו טיפול תרופתי.

בקרב תינוקות קטנים שאינם יכולים להביע את עצמם יש לשלול במצב של נזלת מתמשכת עם חום, דלקות שונות כגון דלקות אוזניים, דלקות בסימפונות, בריאות ואפילו בדרכי השתן.

תסמינים נוספים שמהווים נורה אדומה ודורשים פנייה לטיפול רפואי הם:

  • עליית חום – חום הוא דרכו של הגוף להתמודד עם זיהומים. בקרב תינוקות עד גילאי שלושה חודשים, עליה בחום הגוף מעבר ל- 37.5 מעלות דורשת פניה מיידית לטיפול רפואי.
  • ירידה משמעותית בתאבון – ילד שאינו מסכים לאכול או אוכל מעט מאוד.
  • הקאות – הקאות חוזרות מעלות את הסיכון להתייבשות.
  • בכי וחוסר שקט – במידה והתינוק החולה נראה לכם כאוב וחסר מנוחה, יש לשקול לפנות לקבלת טיפול רפואי.

האם אפשר למנוע הדבקות בקרב תינוקות?

וירוסים וחיידקים הם מדבקים מאוד, וכאשר הילד או התינוק נמצאים בסביבת אדם חולה, בין אם בבית או במסגרת החינוך, קיים סיכון גדול שיידבק. עם זאת, ישנן מספר פעולות שעשויות להפחית את הסיכון להדבקה:

  1. שמירה על היגיינה – שטיפת ידיים לפני כל מגע עם התינוק.
  2. שהיה באוויר הפתוח – הסיכון להדבקות בנגיפים גדול יותר בחללים סגורים. לכן, ההמלצה היא לשהות ככל שניתן באוויר הפתוח, ולאוורר את החללים בבית או במסגרת החינוכית בה שוהה הילד.
  3. טיפול וסילוק הליחה בשגרה ע״י איתור הגורמים המעודדים את הויצרותם וחיזוק המערכות הרלוונטיות.
  4. הנקה – כשמדובר בתינוקות, חלב אם מספק להם את ההגנה החיסונית הדרושה להם כדי להתמודד עם נגיפים שונים.

נזלת אצל תינוקות – טיפול ברפואה אינטגרטיבית

טיפול משולב, הכולל רפואה אינטגרטיבית לצד הטיפול המסורתי, יסייע בהקלה על הנזלת ותסמינים נוספים של המחלה הזיהומית.

שימוש בצמחי מרפא, תכשירים הומיאופתיים וטיפול בדיקור סיני בזמן מחלה נגיפית יכולים בהחלט להביא להקלה בסימפטומים.

העוצמה העיקרית של טיפול ברפואה הסינית והומיאופתיה הוא ככלי משמעותי למניעה של נזלת ומחלות זיהומיות. כך, לאחר אבחון, אפשר להתאים לכל ילד את הטיפול הנכון עבורו, בין אם בחיזוק מערכת החיסון , מערכת הנשימה או מערכת העיכול ובין אם בסילוק הגורמים המעודדים את חזרת המחלה.

לתיאום פגישה וייעוץ עם אסף מור

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

אסף מור מטפל בילדים ברפואה סיניתמטפל, מורה ומנחה קליני ברפואה סינית, מומחה לרפואה סינית בילדים ומתבגרים.

מנהל ובעלים של מרכז רפואות לרפואה משולבת, בעלים ויו”ר של הICCM (הקהילה הבינלאומית לרפואה סינית), מרכז קורס התמחות ברפואת ילדים, מרצה ומנחה קליני בקמפוס ברושים, אוניברסיטת תל אביב.

למידע נוסף»

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ