קבלת הווסת הראשונה היא אירוע משמעותי, המסמל יותר מכל את המעבר מתקופת הילדות לתקופת הנעורים.
הווסת הראשונה יכולה להופיע סביב גילאי 11 ועד 13, כאשר משך הווסת, עוצמתה והתחושות השונות הנלוות לה משתנות מנערה לנערה.

אמנם מדובר בציון דרך של ממש, אך נערות רבות יעידו דווקא שהן חוות תחושות לא נעימות, קושי וכאב עם כניסת הווסת לחייהן. מדובר בתופעה נפוצה בקרב נערות, המלווה בכאבי בטן בימי הווסת ולעתים אף לפני הופעתה.

מהן הסיבות לכאבי מחזור בגיל ההתבגרות?

מקורם של כאבי המחזור בהתכווצות שרירי הרחם, פעולה שמטרתה הזרמת הדם מהרחם אל מחוץ לגוף. ההשערה היא שהורמון בשם פרוסטגלנדין, הפועל לעידוד כיווץ שרירי הרחם, מוביל בתורו להעצמת הכאב.
לצד זאת, ישנן מגוון בעיות גופניות שעלולות לגרום להופעת כאבים בזמן הווסת. אלו מכונים כאבי מחזור משניים וכוללים בין היתר:

  • דלקת ברירית הרחם
  • אנדומטריוזיס (לקריאה נוספת בנושא)
  • גידולים שפירים באזור האגן, ביניהם ציסטות בשחלות, שרירנים ועד.
  • זיהומים באזור האגן
  • ישנן עדויות ששימוש בהתקן תוך רחמי עלול להגביר את הכאבים בזמן הווסת.

מהם התסמינים של כאבי מחזור בקרב נערות?

תסמיניהם של כאבי מחזור משתנים מנערה לנערה, וכוללים בין היתר: כאבי מחזור לנערות

  • כאב מתון או חד בבטן התחתונה, עם או בלי הקרנה לאגן, לגב התחתון ולרגליים.
  • כאבי ראש
  • שינויים במצב הרוח
  • בחילות והקאות
  • שינויים במערכת העיכול

במקרים מסוימים, ייתכן שמדובר בתסמונת קדם וסתית (PMS) – תופעה נפוצה יחסית, שמקורה בשינויים ההורמונליים שהגוף עובר סביב תקופת הווסת. התסמונת מופיעה כשבוע עד 10 ימים לפני הופעת הווסת וכוללת כאבי בטן, רגישות בחזה, נפיחות בבטן, שינויים קיצוניים במצבי הרוח, תחושת חרדה, עייפות ועצבנות.

איך הורים יכולים לסייע לנערה המתמודדת עם כאבי מחזור?

ישנן מספר דרכים טבעיות ופשוטות, שעשויות לסייע בהקלה על כאבים הזמן הווסת.

מניעה

  • הפחתת סטרס – ידוע שלחץ וחרדה עלולים להגביר את תחושת הכאב וחוסר האונים. לכן, כדאי לסייע לנערה במציאת דרכים שיאפשרו לה להפחית את המתח שהיא חווה בשגרה ולייצר סביבה רגועה ותומכת. (לקריאה נוספת על סטרס)
  • פעילות גופנית – הקפדה על פעילות גופנית מתונה בשגרה תשמור על הבריאות, ועשויה לסייע בהפחתת עוצמת כאבי המחזור.
  • תזונה – בניית תפריט בריא ומאוזן, שכולל פירות ירקות ודגנים, וצמצום צריכה של סוכרים, מזון מעובד ומזונות מעוררי דלקת, יכולים גם הם לסייע בהפחתת הכאבים בזמן הווסת. (לקריאה נוספת על תזונה)

עצות להתמודדות בזמן הווסת

  • חימום – הנחת בקבוק חם או כרית חימום על האזור הכואב יסייעו בהקלה על הסבל בזמן הווסת.
  • בגדים רפויים – העדיפי ללבוש בגדים נוחים ורפויים, ולהמנע בייחוד ממכנסיים הלוחצים באזור הבטן והגב, ועלולים להחמיר את הכאב.
  • תה צמחים – חליטה של אנג'ליקה יכולה לסייע בהקלה על כאבי הווסת, וכן חליטה של לואיזה או מרווה ידועה כבעלת אפקט משכך לכבאי בטן כלליים.

מתי יש לפנות לרופא?

במידה והכאבים בזמן הווסת חזקים ומובילים לפגיעה בתפקוד, להיעדרות מבית הספר, ולתסמינים קשים כדוגמת בחילות, הקאות, הקרנה של הכאב לפלג הגוף התחתון או התעלפויות, יש לפנות לבירור רפואי בהקדם.
עם הגעתך לרופא נשים, יאזין הרופא לתסמינים מהם את סובלות, ישאל עד כמה הם פוגעים בתפקוד, והאם קיימת היסטוריה משפחתית של כאבים חזקים בזמן הווסת. כמו כן, הפגישה תכלול בדיקה גניקולוגית, על מנת לשלול את קיומה של בעיה גופנית. במידת הצורך, ייתכן שהרופא יפנה אותך להמשך בירור רפואי, שיכלול בדיקת אולטרסאונד ובדיקות הדמיה נוספות.

אפשרויות טיפול בכאבי מחזור חזקים בגיל ההתבגרות

במידה וקיימים כאבים חזקים, ניתן להעזר במשככי כאבים ללא מרשם. התרופות היעילות להפחתת כאבי מחזור הן ממשפחת איבופרופן, נפרוקסן ודיקלופנק, וכן תרופות המשלבות פאראצטמול וקודאין או קפאין.

גלולות למניעת היריון – נטילה קבועה של גלולות למניעת היריון מונעת את תהליך הביוץ ומפחיתה את תסמיני הווסת. נטילת גלולות אינה מתאימה בכל גיל, ויש לפנות להתייעצות לרופא הנשים בנושא.

טיפול אינטגרטיבי בכאבי מחזור

על פי הרפואה הסינית, הווסת מייצגת זרימה ותנועתיות, מקושרת לתהליכי החיים ומהווה את מהות הנשיות. כאבי מחזור עלולים להעיד על חוסר זרימה של אנרגיה בגוף האישה וחוסר איזון בכליות ובכבד.

הסיבה לחוסר זרימה יכולה להיות חסימה של אנרגית הכבד, הקשורה לעתים קרובות לתחושות של לחץ, מתח וחרדה. לכן ניהול מתח הוא כל כך חשוב בטיפול בכאבי מחזור.

חסימות יכולות להיגרם גם מהימצאות בסביבה קרה, לא מתלבשת מספיק חם או שתייה או אכילה של דברים קרים בתקופת המחזור.

אחרי תשאול ואבחון מקיף למטופלת, נקבע את שורש הבעיה ונתחיל טיפול לפי אבחנה מדוייקת, עם התייחסות לפן הפיזי והנפשי-רגשי של המטופלת.

מנסיוני, מאוד חשוב לטפל בכאבי ווסת כבר מגיל ההתבגרות, בגיל זה הגוף מגיב מהר יותר לטיפול,
וכך נאפשר לנערה לממש את הפוטנציאל שלה לעתיד בריא יותר ומאזן פיזית ונפשית.

מחקרים בתחום מצאו שדיקור סיני הוא טיפול יעיל בהפחתת כאבי מחזור. הדיקור פועל לעידוד הפרשת אנדורפינים – חומר טבעי הפועל לשיכוך כאב בגופנו. מחקר שבוצע באוסטרליה מצא שדיקור סיני במשך שלושה חודשים, בקרב נשים הסובלות מכאבי מחזור, הביא להפחתה בעוצמת הכאב. סקירה שפורסמה בשנת 2017 וכללה 16 מחקרים בנושא, מצאה כי דיקור סיני הביא להקלה בכאב בקרב נשים הסובלות מכאבי מחזור והינו יעיל לא פחות ממשככי כאבים.

לצד זאת, הרפיה, באמצעות טיפולי מגע – ביניהם שיאצו, טווינא, צמחי מרפא ורפלקסולוגיה, עשויה לסייע בהפחתת המתח הנפשי ובכאבי הווסת.

מקורות:

אינפומד 1, אינפומד 2, התמודדות עם כאבים, פרופסור דוד סוריאנו, Ynet

לידיה בדארנה - מטפלת ברפואה סינית ושיאצומטפלת ברפואה סינית ושיאצו. מתמחה בגניקולוגיה וילדים.

בוגרת רפואה סינית ושיאצו מקמפוס ברושים.

2017 מייסדת שותפה למרכז ״מנטרה״ מרפאה אינטגרטיבית לבריאות האישה- בסכנין.

למידע נוסף »

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ