מגע זו שפה,

שפה בסיסית וראשונית אצל כל אחד מאיתנו.

טפיחה על השכם או על הזרוע, לחיצת יד, מחוות אגביות ששגורות בהתנהלות היומיומית שלנו.

מגע זו הדרך שלנו להביע חמלה.

למעשה, מגע הוא אחד היסודות לתקשורת אנושית , ליצירת חיבור (bonding), לבריאות נפשית ופיזית, להתפתחות תקינה ועוד.

במאמר הקצר שלפניכם אציג חלק מהיתרונות של טיפול במגע דרך טיפול בשיאצו התפתחותי בילדים

כאב:

שיכוך כאב זו דוגמא קלה להבנה וכמעט מובנת מאליה, למשל, כאשר "נתפס" לנו שריר, אנחנו מייד רוצים שיעסו לנו אותו. שיאצו הוא טיפול דרך הגוף לכן מאוד אינטואיטיבי להבין שיש לו יתרונות בטיפול בתלונות שקשורות בשריר-שלד. כאב הוא מנגנון מורכב מאוד שלא כולל רק את המרכיב הגופני, הוא כולל גם מרכיבים רגשיים, מנטליים, חברתיים, תרבותיים ועוד. הרפואה הסינית שעל כתביה מבוסס טיפול השיאצו הינה טיפול הוליסטי והטיפול מכיל בתוכו ולוקח בחשבון את כלל עולמו של הילד.

על אף שבדרך כלל כאב כרוני אינו התלונה הנפוצה בילדים בקליניקה, ילדים כן נמצאים באי שקט והם מאוד אקטיביים כך שבהרבה מקרים תהיה גם אי נוחות גופנית ברקע שנובעת מפעלתנות יתר, מקשיים ביציבה וכד' ובכך טיפול השיאצו יכול לסייע רבות.

הפחתת מתח (סטרס):

מחקרים רבים מראים שמגע משדר בטחון , אמון, ומשרה רוגע. מגע רך וסמכותי, כמו שניתן בטיפול שיאצו מפעיל את עצב הוואגוס, משחרר הורמונים כדוגמת ה'אוקסיטוצין' – "הורמון האהבה" וביחד עם תחושת הנינוחות הגופנית לאחר טיפול תורם להפחתת המתח.
הפחתת המתח יכולה לסייע לילד מבחינה חברתית, נפשית ובריאותית. היא יכולה להשפיע לטובה על החוסן והחיסוניות ועשויה גם להפחית תופעות כמו 'טיקים', כסיסת ציפורניים, התפרצויות זעם ועוד.

טיפול מגע בילדים עם טל

התפתחות:

ילדים, בשונה מבוגרים, נמצאים בסטטוס התפתחותי .הם רוכשים מיומנויות ורוכשים בטחון בגוף ויכולת לפעול באופן מתואם וחופשי. אמנם בטיפול במגע הדגש הוא על היכולות המוטוריות-סנסוריות אך אלו חשובות ביותר גם להתפתחות הרגשית והחברתית של הילד שקשורים קשר הדוק ביכולתו של הילד לנוע.
טיפול שיאצו שמוכוון להתפתחות מזהה את הקשיים והחסמים ויכול להשפיע לטובה על מרכיבי התנועה, על המרכיבים המשפיעים על יכולות היציבה, השליטה במרכז המסה, יכולות נשיאת משקל ובכך על השגת אבני הדרך הסנסורים-מוטוריים באופן איכותי. הטיפול יכול להשפיע על טווחי תנועה, לשפר את האלסטיות של הרקמות, לווסת את הטונוס השרירי, לשפר את יכולת ההכלה החושית, להשפיע על מערכת הלימפה ועל וויסות הנוזלים ברקמות, לעודד עבודה שרירית הרמונית ועוד.
טיפול במגע יכול אף לעודד את ההתפתחות השפתית, שכן גם היא תלויה ביכולות השריריות של הפנים והלשון.
טיפול שמוכוון התפתחותית מתאים לכל ילד, בין אם בשל קושי מוטורי או סנסורי, עיכוב התפתחותי או רצון לשפר את האיכויות.

הפרעות קשב:

מקורן של הפרעות קשב הן נוירולוגיות הקשורות בתפקוד לקוי של מוליכים עצביים ולרוב הורים לילדים מאובחנים יפנו לטיפול תרופתי. לא בכל המקרים הטיפול התרופתי הוא מיטבי ולעיתים אף קיים קושי להתאים טיפול תרופתי בשל תופעות לוואי. הפרעת קשב יכולה לבוא ליידי ביטוי בכל תחומי החיים. בילדים עיקר הדאגה של ההורים היא בדרך כלל בתחום הלמידה.

כדי שנוכל להתפנות ללמידה ולשמור על ריכוז אנחנו זקוקים ליכולת יציבתית לאורך זמן וללא מאמץ, לנשימה איכותית וליכולת הכלה תחושתית. במילים אחרות – אנחנו צריכים שיהיה לנו נוח. נסו לשבת על כיסא בכיתה כשכואב לכם הגב או כשלא נוח לכם בגוף. בבעיות קשב והיפראקטיביות יש חוסר שקט של הגוף. למעשה יש אי נוחות בגוף. בטיפול מגע, נזהה את האזורים שהגוף חווה קושי, נחתור לשפר את היכולות היציבתיות, את איכות הנשימה ואת יכולת ההכלה התחושתית ובכך להשפיע לטובה על הקשב וההיפראקטיביות. נגרום לגוף להרגיש יותר נוח כדי שהמוח יוכל להתפנות ללמידה.

טיפול שיאצו בילדים נעשה על מזרן או על מיטת טיפולים, בלבוש נוח ובנוכחות הורה. לאחר אבחנה שכוללת תשאול ההורים והילד (אם ניתן), הסתכלות, בדיקה גופנית, מישוש הדופק ועוד – הטיפול מתבצע על ידי לחיצות ,לעיתים מתיחות, וביצוע תרגילים. בסיום כל טיפול ההורים מקבלים הנחיות להמשך טיפול/ביצוע תרגילים/התנהלות בבית בין הטיפולים. הטיפול מתאים לכל ילד מסייע לו לשמור על בריאות גופנית ונפשית טובה, לחזק את החיבור שלו לגופו ואף להוריו, משפחתו וסביבתו.

אשמח לפגוש אתכם בטיפול,

שלכם,

טל

טל בלאושטיין - מטפל

מטפל ברפואה סינית ושיאצו בילדים , בוגרים ובחולים אונקולוגיים.

אני מאמין ביכולתו של כל אדם ובכל מצב להתגבר על סבל, להתחבר לחלקיו הבריאים , לייצר איכויות, ולחיות חיים בעלי משמעות

למידע נוסף»

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ