מעבר בין מזג אויר חורפי לתחילתו של מזג אוויר אביבי מביא איתו שלל של מחלות מעבר ביניהם הופעתן של האלרגיות למיניהן.

אחת התופעות שהרבה אנשים חווים בתקופות מעבר הינה רגישות לאלרגנים שמסתובבים באוויר. השינוי והתנודתיות של מזג האוויר גורמים לרבים ליובש בגוף, וליובש באזור הפנים שכולל רגישות בעיניים, התעטשויות, נזלת מימית ניגרת או אף סתום וגדוש רגישות בדרכי הנשימה העליונות, יובש בגרון, ליחה, מרגישים שמשהו תקוע בגרון, שיעול מגורה, עייפות, נשימה כבדה ולעיתים אף התקפי אסטמה. לעיתים התופעות של עונות המעבר לרגישים שבנינו באות לידי ביטוי בהופעה של פריחה.

אלרגיה – תופעה המתבטאת במגוון אופנים יכולה להופיע בכל גיל והיא אכן גורמת לאי נוחות ניכרת. לרוב היא אינה מסכנת חיים, אך גורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים ולצריכת כמויות רבות של תרופות וטיפולים. מקור התופעה הינו לרוב גנטי וגם סביבתי נרכש.

התופעות הראשונות יכולות להופיע מיד לאחר הלידה עם אלרגיה לחלב (מתבטא בהקאות ויציאות דמיות) ובהמשך יכולות להופיע תופעות אלרגיות מגוונות. המקור לתופעות האלרגיות הם תאי מאסט (MAST) הנמצאים בדמינו.

כתוצאה מאלרגן (חומר החודר מבחוץ) או הרכב גנטי מסוים ברגע שיש מגע עם אותו חומר, התאים האלה מתעוררים ומפרישים חומר הקרוי היסטמין והוא האחראי לכל התופעות המוכרות של האלרגיה.

קיים מגוון אינסופי כמעט של אלרגנים – חלקם מוכרים וידועים כמו חלב, אבקות פרחים, אבק בית, תרופות שונות (אנטיביוטיקה בעיקר) , חלבונים, מזונות שונים, ולמעשה כל חומר מוכר אחר הנמצא בסביבה. בנוסף קיימות תופעות אלרגיות נדירות יחסית ואף מוזרות כמו אלרגיה לסוג של מתכת נדירה, או סוג מסוים של בד. קיימת אלרגיה לבעלי חיים (לפרווה ולשיער שלהם-למשל חתולים) ועד אלרגיה לעקיצות של דבורים שיכולה להיות מסכנת חיים אם לא מטופלת במהירות.

התופעות האלרגיות גם הן מגונות. התופעות יכולות לכלול: פריחה בעור (לרוב מגרדת), דגדוג בלשון ובלוע, התעטשויות ,נזלת, שיעול, דמעת וגירוד בעיניים, נפיחות בשפתיים, תחושה כללית רעה (כמו הצטננות), שלשול, ועוד תופעות רבות . תופעות חמורות יותר של אלרגיה כוללות קוצר נשימה, תחושת מחנק, בצקת בדרכי הנשימה ותופעות אלה אם לא יטופלו במהירות יכולות לסכן חיים .

כיצד מאבחנים אלרגיה?

אבחון של תופעות אלרגיות תפס תאוצה ניכרת בשנים האחרונות. בתחילה יש את הבדיקה הקלינית המאשרת שאכן התופעות הן אלרגיות ולא על רקע של מחלה אחרת. בהמשך ניתן לבצע בדיקות עוריות לאלרגנים שונים. סוגים שונים של אלרגנים מוזרקים תת עורית ונבחנת התגובה העורית אליהם.

הופעה של אדמומיות מסביב למקום ההזרקה מלמדת על תגובה אלרגית לאותו חומר. ניתן לקבל מפה די מפורטת של חומרים האסורים במגע והגורמים להתפתחות תופעות אלרגיות.

דרכי טיפול לאלרגיה

רפואה מערבית

כמות הטיפולים המוצעים לתופעות האלרגיות רבה כמספר החומרים האלרגנים והתופעות האלרגיות עצמן. במקום הראשון, במידה ואנו יודעים את החומר האלרגני יש להימנע מחשיפה  אליו. אם מדובר בתרופה הרי שיש להימנע מליטול אותה, ואם יש מאכל או חומר מוגדר הרי שיש להימנע ממגע איתו.

במקרים של אלרגנים נישאים באוויר הרי שההימנעות כמעט בלתי אפשרית ואז יש לטפל בתופעות עצמן (טיפול סימפטומטי). אלרגיה על רקע עונות מעבר, לרוב הטיפול המוצע הינו תרופות אנטי היסטמיניות שמביאות הקלה לתופעות האלרגיות.

לתיאום פגישה וייעוץ עם דר' דניאל שנהר

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

הטיפול הטבעי ההומיאופתי

הטיפול הטבעי, ההומיאופתי מטפל בשורש הבעיה של האלרגיה ובהבנת הסיבה שבגללה המערכת החיסונית של המטופל מגיבה בתגובתיות יתר לאלרגנים שונים הגורמים לו לפתח תגובות אלרגיות.

הטיפול ההומיאופתי הינו יעיל ובטוח ללא תופעות לוואי ומתמקד בחיזוק כוחות המרפא הטבעיים שלנו בשילוב טיפול הוליסטי המשלב טיפול גוף ונפש כאחד, המתמודדים בצורה מדויקת, אפקטיבית וישירה בגורם שגורם לנו לאלרגיה.

הטיפול מביא להקלה בתופעות הסימפטומטיות של האלרגיה ובמניעת הישנות התופעה בעתיד. לרוב מושגת הקלה מאד משמעותית בתופעות וניתן להגיע למצב שבו יהיה צורך לקבל טיפול תומך לקראת עונות המעבר כדי למנוע את התפרצות התופעות האלרגיות. הטיפולים יעילים ועם הזמן יתכן והתופעות יחלפו לחלוטין.

לסיכום:

התופעות האלרגיות גורמות לפגיעה קשה באיכות החיים וניתנות לטיפול. אין להשלים עם תופעות אלה ויש לחפש פתרונות מתאימים. גישות רבות יש לפתרון הבעיה וכנראה אף אחת לא מושלמת, אך לכל אחד קיים הפתרון שמתאים לו ויש לשאוף ולמצוא אותו.

ד"ר דניאל שינהר

מנהל מחלקת כירורגית ילדים שיבא תל השומר

והומיאופת מודרני

ד"ר דניאל שינהר הומיאופת

עוסק בתחום כירורגית ילדים למעלה מ-30 שנה במכלול הרחב של הבעיות הכירורגיות. מטפל בפגים, תינוקות, ועד מתבגרים בני 18 שנה. עוסק בתחום ההומיאופתיה המודרנית למעלה מ-20 שנה.

דניאל עבד במשך שלוש שנים בבית החולים דנה לילדים בת”א ומשנת 1999 עובד בבית החולים תל השומר במחלקת כירורגית ילדים ומשנת 2017 מכהן כמנהל מחלקת כירורגית ילדים בשיבא תל השומר.

למידע נוסף»

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ