"אמא כואבת לי הבטן" הינה אחת התלונות הכי שכיחות בקרב ילדים בגילאי הגן ובית הספר שכל הורה מכיר אותה היטב. כאבי הבטן מלווים לרוב בבכי, התפתלויות ואי שקטו כל תחושה או כאב מעצימים את תחושת חוסר האונים שלנו ההורים ואז מתחילות מחשבות וסרטים לרוץ בראש וזאת במיוחד כשאנו לא יודעים מה מקור הכאב וממה הוא נובע. אולי זה וירוס כאבי בטן, אולי הכאב נובע מקלקול קיבה, או גזים, עצירות ואולי כאבים שנובעים מבעיה כירורגית בשל איזו בעיה באחד מהאיברים באזור הבטן : דלקות מעיים, דלקת של התוספתן, כיס מרה.

הטיפול בכאבי בטן ברפואה משלימה יכול לסייע כאשר קיימת דיאגנוזה רפואית ברורה כחלק מהטיפול המשולב עם רפואה מודרנית וגם כאשר מקור הבעיה אינו מאובחן באופן חד משמעי ע״י רופא הילדים ובמיוחד כאשר גורמים משולבים גורמים רגישים.    

ד"ר דניאל שינהר ואסף מור ינסו לעזור לעשות סדר בסוגי הכאב ולהסביר על דרכי הטיפול האפשריות.

כאב בטן אצל תינוקות

כאבי בטן אצל תינוקות וילדים בכלל הינה תופעה נפוצה. לכל גיל יש סיבות משלו ובהתאם גם טיפול והתייחסות שונה. בתינוקות קטנים, מוכרת התופעה של קוליק – גזים, המאופיינת באי שקט, המופיע לרוב בשעות אחר הצהריים והערב ונמשך מספר שעות וחולף.

בזמן זה, התינוק נמצא באי שקט בולט, מקפל את הרגליים אל הבטן ומאד קשה להרגיע אותו. התופעה קיימת גם בתינוקות הניזונים בהנקה וגם בתינוקות הניזונים על ידי תחליפי חלב. תופעה זו חולפת בסביבות גיל שלושה עד ארבעה חודשים וכמובן שאינה מרמזת על מחלה או בעיה אחרת אצל התינוק ולפיכך אינה דורשת כל טיפול רפואי.

הסיבה לכאבי בטן אלה אינה ברורה וקיימות תיאוריות רבות. אחת התיאוריות המקובלות הינה, עודף גירויים שהתינוק קולט מהסביבה במשך היום, הבאים לידי ביטוי באי שקט אותו אנו מייחסים לכאבי בטן לתינוק.

הגישה הפונקציונלית מייחסת את הכאבים לתהליך ההבשלה של מערכת העיכול שלומדת לפרק את האוכל החדש, לתיאוריה זו ניתן לייחס את התפיסה על הצורך בפיתוח פלואורת מעיים (הרכב חיידקים) תקינה, תהליך שלוקח זמן ויש לו גם אספקט תורשתי שכן חיידקי המעיים שלנו עוברים בתורשה מהורה לילד במשך דורות.

אסכולה נוספת גורסת שכאבי הבטן נובעים מתנועתיות איטית יותר של המעי ולכן האוכל תוסס יותר ומייצר גזים ולכן מקובלות הגישות המעודדות עיסוי וחימום של הבטן לעידוד הפרסטלטיקה הטובה של המעי ואחיזה במספר תנוחות שיכולות להקל על כאבי גזים אצל תינוקות, כמו תנוחת הנמר על עץ, תנוחה שבה מחזיקים את התינוק על אמת יד אחת, כשהבטן מפונת אל האמה. תנוחה זו עוזרת להרגיע את התינוק ומאפשרת לו להתגבר על כאבי הבטן.

מכיוון שלא מדובר בבעיה רפואית המצריכה התערבות חרום, הטיפול בקוליק ילודים הוא בעיקרו טיפול להקלה על אי הנוחות של הילוד וגם של ההורים. הגישה הבסיסית היא שינוי בתחליף החלב במידה והכלכלה של התינוק הינה תחליף חלב, הפחתת צריכת מוצרי חלב באמהות מניקות ובעיקר סבלנות רבה.

יש מספר עדויות מחקריות (1) על היתרון של מתן של פרוביטיקה יחודית במצב של כאבי בטן אצל תינוקות יונקים המכילה את החיידק הפרוביוטי לקטובצילוס רוטרי  Lactobacillus reuteri אותה ניתן למצוא במספר תכשירים, מעניין לגלות שבתזונה המסורתית התינוק היה מקבל את החיידקים מחלב האם וממעבר של מזונות מפה ההורה לפה הילד, נושא שהפך להיות מאוד טעון בימים אלו.

ברפואה הסינית ניתן לטפל בחוסר הבשלת מערכת העיכול ובתנועתיות המעי באמצעות דיקור עדין המותאם לגיל הצעיר ובאמצעות חימום של נקודות על הבטן ובגב. במסורת הסינית היה נהוג גם למרוח שעורה/ לתת טחונים על פטמת האם בזמן הנקה. כאבי בטן המופיעים מעבר לגיל 3-4 חודשים יכולים להיות ביטוי של תחלואה מסוגים שונים. תחלואה זו כוללת זיהום בדרכי העיכול אם כתוצאה ממזון מקולקל או הדבקה במחלה חיידקית או ויראלית. כאבי בטן אלה יכולים להיות מלווים בהקאה או שלשול כחלק מהמחלה. כאבי בטן מתמשכים בנוכחות חום או דימום בצואה עלולים לרמז על תהליך זיהומי משמעותי יותר ורצוי להגיע לבדיקת רופא לשלילה של ממצאים זיהומים ולקבלת טיפול אנטיביוטי במידה ומדובר בזיהום חיידקי.

לעיתים נובעים הכאבים מהתנפחות של בלוטות הלימפה בבטן, תופעה שיכולה להתרחש כתוצאה מזיהום ויראלי שחלף או מרגישות ייתר למזונות. במקרים אלו, יש לגשת למטפלים מוסמכים לאבחון וטיפול באמצעות הומיאופתיה, דיקור והתאמות תזונה.

כאבי בטן אצל ילדים

כאבי בטן ילדים מגיל 5 שנה ומעלה , כאבים המתמקדים במיוחד בבטן הימנית התחתונה, יכולים לרמז על דלקת של התוספתן, שהינה שכיחה בכל הגילאים. ברור לחלוטין שכאבי בטן לילדים הממוקמים בבטן ימנית תחתונה דורשים בדיקה רפואית ולעיתים הפנייה לחדר מיון עם אפשרות לניתוח  לכריתת התוספתן. זהו מקרה חירום ולכן הטיפול הנכון ביותר הוא בבית החולים תחת השגחה.

בקרב בנות, במיוחד מתחילת גיל ההתבגרות ואילך, הופעה של כאב חד בבטן התחתונה מימין או משמאל, יכולה להחשיד להופעה של ציסטה בשחלה עם אפשרות של סיבוב השחלה על כלי הדם שלה. במקרה כזה עם כאבי בטן חזקים אצל ילדים, יש להגיע לבדיקה רפואית בהקדם האפשרי לקבל טיפול דחוף.

בכל גיל, זיהום בדרכי השתן עלול לגרום לכאבי בטן ובמיוחד אם הוא מלווה בצריבה או כאבים בזמן הטלת השתן. דלקת אקוטית תטופל בטיפול אנטיביוטי ולאחר מכן יש להמשיך לעשות בירור לסיבת הדלקת. כאשר יש חזרה של דלקות יש לבצע בדיקה אורולוגית לבדוק את מבנה מערכת השתן ובמקביל לתת טיפול מונע להדבקויות חוזרות. טיפול ברפואה משלימה יכול לסייע בהפחתת הרגישות לדלקות ובקיצור זמן הדלקת. ניתן לטפל גם בדלקת בזמן אקוטי במקביל לקבלת טיפול / מעקב אצל רופא מומחה.

כאבי בטן וחום אצל ילדים

הורים יקרים, חשוב מאד להתייחס ברצינות לתלונה של ילדכם ולעקוב אחר הכאבים. מרבית האירועים של כאבי בטן בילדים אינם מרמזים על מחלה קשה או משמעותית ולרוב  הם חולפים מעצמם.  אך כאבי בטן חוזרים אצל ילדים, אם הילד מתלונן על כאבי בטן ממושכים והכאבים הולכים ומחמירים, ולעיתים מלווים בחום גבוה עם הקרנה לצד מסוים, יש לפנות בהקדם האפשרי לקבלת התייחסות רפואית על ידי כירורג ילדים המיומן בבדיקת הבטן והיכול להעניק פתרון ומענה לבעיה.

כאמור, הטיפול בכאבי בטן ברפואה משלימה עשוי לסייע כאשר יש דיאגנוזה רפואית ברורה, כחלק מהטיפול המשולב עם רפואה מודרנית וגם כאשר מקור הבעיה אינו מאובחן באופן חד משמעי ע״י רופא הילדים ובמיוחד כאשר גורמים משולבים גורמים רגישים.    

נשמח לסייע לכם, צוות רפואות

 

1. Probiotics for the Treatment of Infantile Colic: A Systematic Review Bird Et Al

לפרטים וקביעת תור

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

ד"ר דניאל שינהר הומיאופת

דניאל שינהר M.D

עוסק בתחום כירורגית ילדים למעלה מ-30 שנה במכלול הרחב של הבעיות הכירורגיות. מטפל בפגים, תינוקות, ועד מתבגרים בני 18 שנה. עוסק בתחום ההומיאופתיה המודרנית למעלה מ-20 שנה.

דניאל עבד במשך שלוש שנים בבית החולים דנה לילדים בת"א ומשנת 1999 עובד בבית החולים תל השומר במחלקת כירורגית ילדים ומשנת 2017 מכהן כמנהל מחלקת כירורגית ילדים בשיבא תל השומר.

למידע נוסף >

אסף מור, מטפל בילדים על פי הרפואה הסינית

אסף מור (Dipl CM (IATcm, ETCMA

בעלים ומנהל של מרכז רפואות, מומחה ברפואה סינית בילדים ומבוגרים.

בעלים ויו"ר של הICCM (הקהילה הבינלאומית לרפואה סינית), מרכז קורס התמחות ברפואת ילדים, מרצה ומנחה קליני בקמפוס ברושים, אוניברסיטת תל אביב.

אסף הינו מטפל, מלמד ועוסק ברפואה סינית משנת 2006.

למידע נוסף >

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ